Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bo i et leilighetsbygg med utleieenheter. Er 12 leiligheter. Huseieren tok nylig kontakt med meg, siden det er på tide å fornye kontrakten min, dvs at vi skriver en ny kontrakt. I samme slengen vil han sette opp leien min. Leien min nå ligger visst på 1500-1700 lavere enn de andre leilighetene. Han vil sette opp min med minst 1300. Jeg har bodd her i rett under to år.

Er det lov? Jeg prøver å lese husleieloven, men synes det blir vanskelig å sette i kontekst med det at kontrakten min går ut og vi skal skrive ny.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, tror at det er lov. Huseier kan øke leien én gang i året, men det forutsetter at du har bodd der i ett år (12 mnd) først. Og det har du jo.

Skrevet

Når kontrakten din går ut så gjelder ikke kontraktsvilkårene mer. Å tegne ny kontrakt blir det samme som da du tegnet første gangen: Det er opp til deg om du aksepterer vilkårene eller ikke. Huseier har ingen forpliktelser over for deg uten kontrakt.

• Liker 1
Skrevet

Usikker. Det som ikke er lov derimot, er kontrakttiden huseieren din har gitt deg. Husleieloven sier følgende om adgangen til å inngå tidsbestemt avtale:

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Det er fristende om å be deg om å ta en litt frekk en og påpeke til utleier at kontrakten er brudd på bestemmelsene i husleieloven, og dermed skal anses som tidsubestemt. Og dermed gjelder de vanlige reglene for økning av husleie.

Men nå er ikke jeg noen jurist akkurat da, så det er mulig jeg er litt på jordet på akkurat den der. Kanskje noen andre vet?

Skrevet

Usikker. Det som ikke er lov derimot, er kontrakttiden huseieren din har gitt deg. Husleieloven sier følgende om adgangen til å inngå tidsbestemt avtale:

Det er fristende om å be deg om å ta en litt frekk en og påpeke til utleier at kontrakten er brudd på bestemmelsene i husleieloven, og dermed skal anses som tidsubestemt. Og dermed gjelder de vanlige reglene for økning av husleie.

Men nå er ikke jeg noen jurist akkurat da, så det er mulig jeg er litt på jordet på akkurat den der. Kanskje noen andre vet?

Det som er skrevet her er riktig.

Huseier har rett til å øke leien en gang pr.år i henhold til KPI. I tillegg kan han øke leien til markedspris hvert tredje år. Det vil antakelig si at han kan sette din leie lik det de andre betaler etter at du har bodd der i 3 år.

Skrevet

Jeg bo i et leilighetsbygg med utleieenheter. Er 12 leiligheter. Huseieren tok nylig kontakt med meg, siden det er på tide å fornye kontrakten min, dvs at vi skriver en ny kontrakt. I samme slengen vil han sette opp leien min. Leien min nå ligger visst på 1500-1700 lavere enn de andre leilighetene. Han vil sette opp min med minst 1300. Jeg har bodd her i rett under to år.

Er det lov? Jeg prøver å lese husleieloven, men synes det blir vanskelig å sette i kontekst med det at kontrakten min går ut og vi skal skrive ny.

Alvorligtalt... hva tror du?

Alt annet stiger i pris, så hvorfor tror du at boutgiftene ikke skal øke :filer:

Skrevet

Står det i den kontrakten du har nå hvor lenge den varer? Er den på tre år? Eller bare to?

Skrevet

Alt annet stiger i pris, så hvorfor tror du at boutgiftene ikke skal øke :filer:

Nå var vel ikke poenget at leien ikke skal øke i det hele tatt, men at det finnes regler for når dette skal skje - og for hvor mye den kan økes med.

Skrevet

Nå var vel ikke poenget at leien ikke skal øke i det hele tatt, men at det finnes regler for når dette skal skje - og for hvor mye den kan økes med.

Nemlig... Synes det er ganske absurd med en økning på bortimot 30% på en gang. Huseieren vil at jeg skal fortsette å bo der; men mener det er for ille med såå stor forskjell i leiene... Ikke min feil at det var slik det ble satt av han en gang i tida; jeg skal ikke lide for det nå... Jeg har ikke mulighet til å betale det han helst vil at jeg skal (mao, 1700kr mer i måneden). Særlig siden leien min ikke inkluderer noe som helst heller.

Pingting: Vet du, det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg sendte en mail til huseiernes landsforbund for å høre hva de sier. Takk skal du ha!

Skrevet (endret)

Alvorlig talt. hvem tror du at du er, med et slikt spørsmål/svar?

Ts har et relevant spørsmål og har fått til dels riktige svar.

Jeg tror "Montefalco", er i næheten av det riktige.

Endret av Østlandet
Skrevet

Alvorlig talt. hvem tror du at du er, med et slikt spørsmål/svar?

Ts har et relevant spørsmål og har fått til dels riktige svar.

Jeg tror "Montefalco", er i næheten av det riktige.

Selvsagt har Montefalco rett. Her er lovbestemmelsene i Husleieloven:

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Skrevet

Huseier kan KUN øke leien i forhold til KPI. Jeg har alltid hatt det sånn der jeg bor, uavhengig av kontrakten

Skrevet

Det Montefalco skriver er helt riktig dersom TS hadde hatt en tidsubestemt leieavtale. All den tid kontrakten hennes utløper og det skal skrives en ny, har hun ikke det. Hun har en tidsbestemt leieavtale.

Når en avatle utløper står begge parter fritt til å inngå ny avtale. Den nye avtalen kan inneholde helt andre vilkår enn tidligere avtaler, nettopp fordi det er en ny avtale. Ergo står utleier helt fritt til å sette leien opp.

Når det er sagt; Dersom det er slik at det er inngått en tidsbestemt avtale på to år, og utleien ikke omfattes av unntakene i husleielovens § 9-3, (det må i såfall være den generelle "husleier har annen saklig grunn for tidsavgrensingen"), er den tidsbestemte avtalen ikke lovlig inngått. I såfall skal avtalen ihht § 9-3 siste ledd, anses som tidsubestemt. Og hvis så er tillfellet, kan leien kun økes innenfor de rammene Montefalco nevner.

Skrevet

Det Montefalco skriver er helt riktig dersom TS hadde hatt en tidsubestemt leieavtale. All den tid kontrakten hennes utløper og det skal skrives en ny, har hun ikke det. Hun har en tidsbestemt leieavtale.

Når en avatle utløper står begge parter fritt til å inngå ny avtale. Den nye avtalen kan inneholde helt andre vilkår enn tidligere avtaler, nettopp fordi det er en ny avtale. Ergo står utleier helt fritt til å sette leien opp.

Når det er sagt; Dersom det er slik at det er inngått en tidsbestemt avtale på to år, og utleien ikke omfattes av unntakene i husleielovens § 9-3, (det må i såfall være den generelle "husleier har annen saklig grunn for tidsavgrensingen"), er den tidsbestemte avtalen ikke lovlig inngått. I såfall skal avtalen ihht § 9-3 siste ledd, anses som tidsubestemt. Og hvis så er tillfellet, kan leien kun økes innenfor de rammene Montefalco nevner.

Som det fremkommer av det første innlegget jeg har svart på, er det fastslått at avtalen er ugyldig, og at det derfor dreier seg om en tidsubestemt avtale. Etter det jeg forstår av TS innlegg, dreier det seg om en utleier som har mange leieforhold. Han vil derfor bli behandlet relativt hardt i en eventuell sak.

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Huseieren eier hele bygget, + to andre tilsvarende bygg i byen, så han leier vel totalt ut 50 leiligheter eller noe...

Kontrakten min ble inngått på to år, jeg var ikke klar over at det var ulovlig. Var huseieren som ville ha to år, pga mye andre trøblete leietakere. Jeg er innstilt på å bo her ganske lenge, lenger enn to år hvertfall...

Har som sagt kontaktet huseiernes landsforbund og venter på svar, for å se hva de råder meg til å gjøre.

Takk til alle som har engasjert seg :)

Skrevet

Vel, all den tid det ikke er adgang til å inngå tidsbestemte leieavtaler på 2 år annet enn i spesielle tilfeller (tidligere trøblete leietakere er ikke et slikt tilfelle), er avtalen din å anse som tidsubestemt.

Da kan leien kun økes ihht konsumprisindeksen.

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Huseieren eier hele bygget, + to andre tilsvarende bygg i byen, så han leier vel totalt ut 50 leiligheter eller noe...

Kontrakten min ble inngått på to år, jeg var ikke klar over at det var ulovlig. Var huseieren som ville ha to år, pga mye andre trøblete leietakere. Jeg er innstilt på å bo her ganske lenge, lenger enn to år hvertfall...

Har som sagt kontaktet huseiernes landsforbund og venter på svar, for å se hva de råder meg til å gjøre.

Takk til alle som har engasjert seg :)

Leieboerforeningen hadde forsåvidt vært bedre å kontakte.HLF tolker, om det er tolkingsalterativer, i huseiers favør.

I denne saken bør det imidlertid ikke være det, såfremt faktum er rett angitt av deg.

Denne gangen slipper du med KPI økning. Neste år kan eier sette opp leien til markedsleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...