Gå til innhold

Indrefilet av svin - oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en indrefilet av svin liggende og tenkte å lage noe godt av den en dag, men jeg har aldri tilberedt indrefilet før! Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem, og ikke minst hvilke oppskrifter som er virkelig gode uten å være vanskelige (fint hvis det ikke er så mye som kan gå galt).

Hvordan skal jeg steke den? Med steketermometer?

Og hva er godt som tilbehør?

Jeg har Serranoskinke og Asterix-poteter liggende. Og noen basisvarer, men det er fint hvis det er en oppskrift som ikke krever for mange innkjøp.

Skrevet

Steketermometer er et must!

Jeg bruker aldri oppskrift når jeg lager svinefilet, men bruner i panna og hiver den i ovnen på relativt lav varme (ikke mer enn 175, men jo lavere jo bedre) til den når ca 63-65 C kjernetemperatur. Lager tilbehør litt på gefühlen. ;)

Men du kan jo f.eks. surre den inn i skinka? Med noen kvaster rosmarin eller noen salvieblader mellom høres det supert ut. Jeg er ikke så god på hva de ulike potetsortene er gode til, men det står jo som regel på pakka. Vi bruker som regel båtpoteter med urter (som regel av mandelpoteter), grønn salat og tzatziki til om sommeren. Høst/vinter blir det kanskje heller potetmos, rotgrønnsaker eller sopp og f.eks. fløtesaus/skysaus/soppsaus.

Googler du indrefilet svin får du opp mange treff med forslag til tilbehør. Men ikke hør på dem som sier du skal steke til 70 C, det blir tørt og kjedelig.

Skrevet

Tusen takk, det er akkurat sånne tips som at den ikke skal stekes til 70 grader (som jeg har sett i flere oppskrifter) jeg trenger!

Hm, å slenge noen potetbåter i ovnen er kanskje ikke dumt, men hvordan gjør man dette når man skal steke kjøttet i ovnen (på en lavere temperatur)?

Burde jeg marinere indrefileten? Eller holder det å surre den i skinke med krydder under?

Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Eg brukar å ha på ein "dry-rub", du finn oppskrifta her. Marinade er unødvendig viss du krydrar godt. Vanleg heimemarinering har ikkje så mykje effekt, syns eg.

sett potetene i ovnen først, og så set du fileten i omnen etter ein halvtime. Ta ut kjøtet når det har nådd rett temperatur, og medan det kviler under folie kan du køyre opp temperaturen i omnen, slik at potetene får fin farge.

Endret av Alt godt
Skrevet

Tusen takk, det er akkurat sånne tips som at den ikke skal stekes til 70 grader (som jeg har sett i flere oppskrifter) jeg trenger!

Hm, å slenge noen potetbåter i ovnen er kanskje ikke dumt, men hvordan gjør man dette når man skal steke kjøttet i ovnen (på en lavere temperatur)?

Burde jeg marinere indrefileten? Eller holder det å surre den i skinke med krydder under?

Marinering, altså den delen der den skal ligge i marinade over tid, har ikke noe for seg. Det trekker ikke inn i kjøttet uansett. Om du vil smøre den inn med noe saus eller krydder som setter smak kan dette gjøres rett før du steker. Tror urter og litt pepper er nok sammen med salt skinke.

Hm, det med poteter og kjøtt sammen kan være et problem ja. Er nok derfor dette er en sommerting hos oss, da har vi jo kjøttet på grillen ;) Eventuelt så går det fint å steke potetene litt før du setter kjøttet inn, og så steke dem ferdig mens kjøttet hviler.

Vi pleier å kutte opp potetene i båter og ha dem i en (brød)pose, helle litt olje, urter, salt og pepper oppi og riste rundt sånn at båtene får olje og krydder overalt. Gjør at de blir jevnere brune enn om man bare heller olje på måfå over.

Skrevet

"Dry-rub" så slett ikke så dumt ut!

Takk for svarene, da tror jeg at jeg har en plan :)

Skrevet

stek den litt på hver side i pannen. legg den i ovnen med steketermo.

lag til hjemmelaget fløtegratinerte poteter. (poteter i skiver. lag på lag.løk potet. muskatkrydder.ost på toppen

fersk grønn aspargis.

lag til champinong. kantarell. mais .chili og purre.(kan bruke flere ting) i en stekepanne. hel i matfløte. la det koke opp og rør godt.

rosepepper saus.

server med en god italiensk vin voga...

Skrevet

Det er godt å fylle den med kremost med urter og surre spekeskinke rundt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...