tingeling Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Hei Min førsteklassing kom hjem i dag og sa: "Mamma, jeg vet hvordan jorda ble til!!!" "Så spennende, få høre!" sier jeg, og får da høre om hvordan Gud skapte jorden osv, for det hadde de sett film om i RLE på skolen.... Prøvde så etter beste evne, og på en respektfull måte, å forklare at det var religion (hvordan #¤"&!! forklarer man hva religion er for en seksåring???) og at i følge vitenskapen var det ikke helt sånn. Vi foreldrene er ikke kristne, men hvis barnet blir det etterhvert så er det helt uproblematisk. Men vi ønsker ikke at det skal skje fordi han ikke skjønner forskjell på de forskjellige fagene på skolen. Så til dere kloke damer: hvordan forklarer jeg forskjellen på religion og fakta, og hvor finner jeg bra forklaringer, med illustrasjoner som viser The Big Bang? 1
Gjest Petrus Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 Du kan feks seie at "ja, det er slik bibelen fortel det og slik dei trudde det var før i tida. Men no meiner eg/vi at det skjedde slik........ " 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Hva med å sammenligne hva de forskjellige religionene sier (på et enkelt nivå vel og merke)? Og så sammenligne det med vitenskapen.. Slik at barnet får en innsikt i at forskjellig mennesker tror og mener forskjellig.. 3
Gjest imli Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Gjer som gjesten over føreslo. For øvrig er ikkje "the big bang"-teorien noko meir enn akkurat det - ein teori, og ikkje meir sannsynleg enn skapingssogene til dei ulike religionane.
Kara W Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Jeg ville nok svart noe slikt som "Ja, noen mennesker tror det, andre tror at..." De fleste barn vil da følge opp med "Men hva tror du mamma?", evt "Men hva er det som er riktig?". Dersom barnet sliter med å forstå forskjellen mellom tro og vite, så har du helt sikkert noen eksempler fra barnet selv "Du pleide jo å tro at..., men nå vet du jo at..." Nå er sikkert også et bra tidspunkt å introdusere at vi voksne faktisk ikke vet alt, og noen ganger må man bare gjette/tro. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Forøvrig mener jeg at man bør la en 6-åring få informasjon i den takten det er naturlig for barnet. Jeg synes man skal være litt forsiktig med å snakke skolen i mot siden det kan forvirre barnet. Hvis du synes skolen har vært for lite flink til å forklare forskjellen på myter og teorier bør du ta det opp med skolen.
sequin Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 Så til dere kloke damer: hvordan forklarer jeg forskjellen på religion og fakta, og hvor finner jeg bra forklaringer, med illustrasjoner som viser The Big Bang? Ingen forklarte meg hva som var rett eller galt da jeg var liten, var pent nødt til å finne ut det selv. Husker at jeg trodde på gud og at Jesus ble født på julaften da jeg var liten og foreldrene mine lot meg tenke slik. Senere når jeg ble eldre bare jevnet det seg ut. Kan du ikke bare la barnet ditt få tro litt selv om det ikke trenger å være sant?
Jimmi Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 Hei Min førsteklassing kom hjem i dag og sa: "Mamma, jeg vet hvordan jorda ble til!!!" "Så spennende, få høre!" sier jeg, og får da høre om hvordan Gud skapte jorden osv, for det hadde de sett film om i RLE på skolen.... Prøvde så etter beste evne, og på en respektfull måte, å forklare at det var religion (hvordan #¤"&!! forklarer man hva religion er for en seksåring???) og at i følge vitenskapen var det ikke helt sånn. Vi foreldrene er ikke kristne, men hvis barnet blir det etterhvert så er det helt uproblematisk. Men vi ønsker ikke at det skal skje fordi han ikke skjønner forskjell på de forskjellige fagene på skolen. Så til dere kloke damer: hvordan forklarer jeg forskjellen på religion og fakta, og hvor finner jeg bra forklaringer, med illustrasjoner som viser The Big Bang? Jeg svarte min 6åring at ja, det er det de kristne tror. Andre religioner, for eksempel i andre land, tror at verden ble til på en annen måte. Men det er ingen som vet helt sikkert hvordan det skjedde.
kissmequick Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 Fortell at det er ett kristent eventyr, og så fortell noen av de andre skapelseshistoriene rundt om i verden? Det finnes en bok som har samlet skapelseshistorier. Den er ganske fin. Newton pleier også å ha noen fine program innimellom, kanskje de har ett om universet og the big bang?
Anglofil Skrevet 29. september 2011 #10 Skrevet 29. september 2011 (endret) Tråden er splittet og man kan finne egen tråd om vitenskap vs. religion Her."]her. Yvonne (mod) Endret 30. september 2011 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #11 Skrevet 29. september 2011 Som lærer så ser jeg akkurat dette som en liten utfordring. Når vi har om religiøse temaer, så snakker vi gjerne først kort om hva en religion er, og at i ulike religioner tror man på ulike ting, og nå skal vi snakke om hvordan de i X religion trodde at Y skjedde. Dette forhindrer ikke at en del av ungene tar historien for å være fakta likevel, da. Mange av de tror jo på julenissen også. :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2011 #12 Skrevet 30. september 2011 Hei Min førsteklassing kom hjem i dag og sa: "Mamma, jeg vet hvordan jorda ble til!!!" "Så spennende, få høre!" sier jeg, og får da høre om hvordan Gud skapte jorden osv, for det hadde de sett film om i RLE på skolen.... Prøvde så etter beste evne, og på en respektfull måte, å forklare at det var religion (hvordan #¤"&!! forklarer man hva religion er for en seksåring???) og at i følge vitenskapen var det ikke helt sånn. Vi foreldrene er ikke kristne, men hvis barnet blir det etterhvert så er det helt uproblematisk. Men vi ønsker ikke at det skal skje fordi han ikke skjønner forskjell på de forskjellige fagene på skolen. Så til dere kloke damer: hvordan forklarer jeg forskjellen på religion og fakta, og hvor finner jeg bra forklaringer, med illustrasjoner som viser The Big Bang? Hvordan forklarer du forskjellen på Julenissen og fakta? Du går fram på nøyaktig samme måten her. Dette er det noen som tror på. Andre tror ikke på at det forholder seg sånn. Dessuten er de i vitenskapen ikke lenger konsensus heller om The Big Bang. Men det må da finnes dvd'er og bøker på et vanlig bibliotek. Dessuten ville jeg tatt dette opp med læreren i RLE-faget. Skolen skal jo ikke forkynne, men lære bort nettopp det som nå er ditt dilemma. Så ta kontakt med deres utdannede pedagog som underviser ditt barn. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2011 #13 Skrevet 30. september 2011 Jeg synes man skal være litt forsiktig med å snakke skolen i mot siden det kan forvirre barnet. Skolen skal jo ikke lære bort at Bibelen er fakta.. Derfor har de faget RLE. De har ikke lov å innbilde barn at en ting er mer sant enn noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2011 #14 Skrevet 30. september 2011 Dessuten kan du sikkert introdusere dinosaurer. Jeg vil tro de ville være er en hit blant de fleste gutter på 6 år. Ta utgangspunkt i å fortelle at disse levde såå mange år før de som skrev historien i Bibelen. At man har gravd fram beina deres og datert dem med instrumenter og derfor vet man at at de vandret rundt på jorda lenge før mennesker kom til. Derfor vet man også at historien i Bibelen ikke stemmer helt. Den er en type eventyr som forklarer på sin måte hvordan verden ble til, siden mennesker lurte så fælt at de lagde en fortelling om det. Det er den fortellingen han nå har sett på skolen. Men at så fant mennesker bein fra dinoer i jorda når de gravde i den, og vitenskap fant ut at fortellingen i Bibelen er ikke helt slik det faktisk skjedde. I Kina trodde man det var bein etter drager,siden de lurte også fælt, slik som bibelfolkene. Men nå vet vi alle sammen at det altså var dinosaurer. Fortell om menneskeapene som er forfedrene til mennesker, og at dinoene levde lenge før dem også. Kjøp gjerne noen dinofigurer om du har penger til sånt. Jeg tror du kan få formidlet at Bibelen er et historie han nå har sett, akkurat som en film på TV, men at pga dinosauruser vet vi at i virkeligheten skjedde ting litt annerledes enn i Bibelen, og ikke så fort som de sier der.Det tok faktisk millioner av år. Da trenger du heller ikke The Big Bang. Det er masse annet spennende å snakke om med en gutt på 6. Trilliobitter feks. De fins også som små leketøysmodeller å få kjøpt/se. Bor du i nærheten av et museum kan dere jo dra dit og titte. Hilsen en ikke-kristen onkel, og samme gjest som over i tråden. (Men jeg ville fortsatt ha tatt kontakt med læreren hans i RLE,altså.) 5
Anglofil Skrevet 30. september 2011 #15 Skrevet 30. september 2011 Har ryddet litt i tråden slik at den blir mer oversiktlig. Innlegg som omhandler ren diskusjon angående religion vs. vitenskap/teorier osv er flyttet til egen tråd som er linket til. Yvonne (mod)
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2011 #16 Skrevet 30. september 2011 Du kan feks seie at "ja, det er slik bibelen fortel det og slik dei trudde det var før i tida. Men no meiner eg/vi at det skjedde slik........ " Før i tida blir strengt tatt ikke riktig, for folk tror jo faktisk på det ennå, mange av dem, og skolen lærte det jo bort til ham. Så det tror jeg ville skapt forvirring å si.. 2
Eliisa Skrevet 30. september 2011 #17 Skrevet 30. september 2011 Jeg tror det er viktig å huske at dette er veldig abstrakt for en førsteklassing. Hadde det vært min unge eller elev, så hadde jeg lagt veldig vekt på å forklare at ingen, selv ikke den smarteste personen i verden eller den som har gått lengst på skolen, vet hvordan verden ble til – og at dette er noe mennesker har lurt på siden vi bodde i huler. Dermed har folk kommet frem til forskjellige ting; noen tror på den historien han hørte på skolen og de kalles kristne, mens andre tror på helt andre ting. Jeg hadde vært veldig forsiktig (les: ikke sagt) at dette er kristne EVENTYR eller at dette er noe man trodde før i tiden.. For det er virkelig ikke riktig og i grunn ekstremt arrogant sagt. 7
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2011 #18 Skrevet 30. september 2011 Jeg tror det er viktig å huske at dette er veldig abstrakt for en førsteklassing. Hadde det vært min unge eller elev, så hadde jeg lagt veldig vekt på å forklare at ingen, selv ikke den smarteste personen i verden eller den som har gått lengst på skolen, vet hvordan verden ble til – og at dette er noe mennesker har lurt på siden vi bodde i huler. Dermed har folk kommet frem til forskjellige ting; noen tror på den historien han hørte på skolen og de kalles kristne, mens andre tror på helt andre ting. Jeg hadde vært veldig forsiktig (les: ikke sagt) at dette er kristne EVENTYR eller at dette er noe man trodde før i tiden.. For det er virkelig ikke riktig og i grunn ekstremt arrogant sagt. Ville du brukt ordet myte eller legende,da? Siden det er jo det dette dreier seg om. Å si "eventyr" mener jeg var å gå ned på barnets nivå språklig sett. Menn det kan godt hende du har rett at da kan han få feil inntrykk og tilogmed mobbe andre som faktisk tror på dette. Så hva ville du sagt i stedenfor? Historie? Fortelling? ?
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2011 #19 Skrevet 30. september 2011 noen tror på den historien han hørte på skolen og de kalles kristne, mens andre tror på helt andre ting. Vel, kristen defineres vel av å tro at Kristus stod opp på Påskedag etter døden på korset. Bibelens skapelsesberetning er ikke forbeholdt kristne. Skal man være forsiktig med å feilinformere, så skal man det.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2011 #20 Skrevet 30. september 2011 Tror ikke det er fair å gi læreren skylden for 6-åringens utsagn her. Læreren kan ha introdusert temaet helt riktig, men likevel kan ungen ha blitt så fascinert at han/hun selv fullt og helt tror at det var slik jorda blir til. Niesen min var hinduist en periode på barneskolen 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå