Gå til innhold

Hva forventes av en pleieassistent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. Vil gjerne spørre om noen råd her da jeg syns det virker som mange har mye og komme med :) regner med det er noen hjelpepleiere/helsefagarbeidere her også!

Jeg har nettopp begynnt å jobbe som vikar som pleieassistent på gamlehjem. Jeg skal ha tre opplæringsvakter før jeg skal ha min første ordentlige vakt. Jeg har unnagjort min andre opplæringsvakt nå og føler jo det går rimelig greit, syns det er kjempekoslig og jobbe med de eldre og har fått observert og vært med på en del i forhold til stell osv.

Men det jeg lurer på er da; jeg føler meg langt fra 100% trygg på alt, og er redd for å få for mye ansvar. Jeg syns det går helt fint å ta meg av de som går selv osv alene og hjelpe til med mating og vasking og slikt men er litt engstelig når det kommer til de som er sengeliggende eller veldig vanskelig og hanskes med. Jeg er rett og slett ganske nervøs av meg og ekstremt redd for å gjøre feil (spesielt i et slikt yrke hvor man faktisk har ansvar for levende mennesker).

I tillegg er det sånn at jeg liker veldig godt å få klare beskjeder om hva jeg skal gjøre/hjelpe til med og er litt redd for at når jeg er "ferdig opplært" at det er meningen at jeg skal gå rundt å ha kontroll på alt jeg skal gjøre av meg selv. Når det kommer til vasking/rydding og slikt er det selvfølgelig ikke noe jeg trenger beskjed om å gjøre, men hvis jeg skal hjelpe til/utføre stell osv.

Så jeg må rett å slett bare spørre dere som jobber på eldrehjem som hjelpepleier eller sykepleier, hva er det dere forventer av vikarer/assistenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være litt nervøs og redd for at du skal gjøre noe feil tror jeg bare er sunt. Det viser bare at du har respekt for at du jobber med mennesker :) Hva som forventes er jo at du gjør arbeidsoppgavene du blir tildelt. Føler du deg utrygg på noe vil jeg tro at det bare er å spørre noen, jeg synes hvertfall at det er helt tillatt når noen er ny. Ting skal jo gjøres på en faglig trygg måte både for pasient og ansatt. :)

Skrevet

det som forventes når man er såpass ny i det man gjør, er at man er skikkelig nysjerrig, og spør og graver om det meste. at du er interresert i det du driver med er et pluss! da jeg var ferdig utdannet var det mye jeg ikke visste når jeg nå begynte og jobbe på sykehjem, og du må virkelig bare være en svamp. jeg kaller meg selv en svamp, fordi jeg suger til meg all mulig informasjon som jeg kan få tak i, slik at jeg kan takle alle oppgaver eller ihvertfall delvis takle. lese på gerica eller hvilket system dere bruker - om du har tilgang, få med deg rapporten og følge godt med. stille masse spm, det forventes alltid av nye at det kommer mye spm, er aldri irriterende og hjelpe nye folk med ting de lurer på - vi ønsker jo og hjelpe alle slikat vi får flinke medarbeidere:)

at du prøver og ikke være redd for og gjøre ting, få riktig informasjon om hva du skal observere med den enkelte pasient, og rapportere videre til sykepleier og hjelpepleier.

at du er observant på hva de forskjellige eldre spiser til frokost osv, hos oss er det ihvertfall utrolig mange hensyn og ta, og det hjelper meg veldig når jeg jobber med assistenter, at de oppsøker den informasjonen selv da man kan bli litt stresset om man skal dele ut medisiner og i tillegg fortelle hva andre skal gjøre, selvom jeg poengterer at det ikke er irriterende med spørsmål, det kan være stressende bare.

hos oss har vi et skjema med hva de forskjellige spiser til de forskjellige måltider, bruk den aktivt og spør de du jobber med hvorfor den og den gjerne har fettredusert,proteinredusert,sukkerredusert kost.

det ble mye, men poenget var bare at det forventes at du stiller spørsmål, alt det praktiske er det alltid noen der som kan hjelpe deg med:)

det er en herlig jobb!

Skrevet

Forventer at de ikke bare setter seg ned og ser på tv, har vært borte i det også ;)

Vi pleier å fordele pasientene, slik at vi alle har ansvar for for eksempel 3 pasienter hver. Da regner jeg med at assistenten sørger for at disse pasientene får godt stell, ev. dusj, klær som ikke er flekkete, får måltider enten på rommet eller spisestuen, og at det som avviker fra normalen meldes fra om til meg, og at det også dokumenteres hvis assistenten har fått opplæring i dokumentasjon.

Ellers regner jeg også med at assistenten har fylt på rommet med dopapir, bleier, kladder osv så alt er klart til neste som kommer på jobb.

Ellers setter jeg veldig pris på de som er flinke til å tilby seg å hjelpe meg med noe eller spør om det er noe mer de kan gjøre, siden jeg har en del ekstra oppgaver.

Ellers er det som Chevy sier veldig flott med de som spør og graver, da det vitner om interesse for arbeidet vi gjør, og at du ønsker å gjøre en best mulig jobb. :)

Om du har fått tatt pausene dine og har gjort alt som er forventet av deg, ses det som positivt at du fyller opp lageret eller rett og slett bare setter deg ned med pasientene og snakker med dem eller leser avisen for dem i stedet for å gå å sette deg på pauserommet eller ta enda en røyk ;)

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode svar!

Jeg spør selvfølgelig om alt jeg lurer på, jeg er jo redd for å glemme mye av det jeg får vite osv sånn at jeg liksom går i helene på hjelpepleierene å "maser" men skjønner jo at det selvfølgelig er mye bedre en å la vær :)

Men hvordan er det f.eks med de litt vanskelige pasientene, de som er sengeliggende eller litt utagerende eller hva jeg skal si... Forventer dere at pasientene tar seg av disse alene?

Og hva med medisiner osv?

hmmm.. er ferdig med opplæringen nå og skal begynne på vanlig vakt neste gang og kjenner jeg er veldig nervøs. Føler absolutt ikke at jeg er ferdig utlært akkurat!!

Skrevet

Takk for gode svar!

Jeg spør selvfølgelig om alt jeg lurer på, jeg er jo redd for å glemme mye av det jeg får vite osv sånn at jeg liksom går i helene på hjelpepleierene å "maser" men skjønner jo at det selvfølgelig er mye bedre en å la vær :)

Men hvordan er det f.eks med de litt vanskelige pasientene, de som er sengeliggende eller litt utagerende eller hva jeg skal si... Forventer dere at pasientene tar seg av disse alene?

Og hva med medisiner osv?

hmmm.. er ferdig med opplæringen nå og skal begynne på vanlig vakt neste gang og kjenner jeg er veldig nervøs. Føler absolutt ikke at jeg er ferdig utlært akkurat!!

hos oss er det slik at de som er utagerende eller tunge, går vi til sammen 2 stykker så ikke den ene får alt det tunge eller det som er psykisk tungt.

medisiner skal du ikke tenke på, det må du ha kurs for og levere ut :) du skal på ingen måte godta det m noen prøver og få deg til og gi noe til en pasient, om noe skjer går det utover deg! dette har jeg hørt at skjer noen steder, pga tidsmangel og mye og gjøre, men du har lov og nekte, og du SKAL nekte:) men hjelpepleiere feks har lov, HVIS de har kurs:)

:)

Skrevet

et tips jeg fikk, og benytter meg av, er og ha en liten notatbok der du noterer ned det du er redd for og glemme, ta den ikke med deg hjem fra jobb, men legg den i hylla de eller noe sånt, så er det ingen fare for taushetsplikten :) hjelper og ha noe og bla i :)

Skrevet

Hei! Først; som leder på et sykehjem, så synes jeg holdningen din oser av positivitet og lærevillighet. Og da har du i mine øyne kommet langt allerede. :). Det å grue seg for sin første ordinære vakt er helt vanlig, og selv om du har hatt opplæringsvakter så er det ingen som forventer at du er utlært. Slik burde det iallefall ikke være.

Når det gjelder såklat vanskelige pasienter; her bør du få god veiledning og gjerne være to sammen i stell. Det er viktig at både du og pasienten føler seg trygg. Om du opplever motvilje mot dette, ta en prat med leder. Jeg forventer ikke at alle skal takle såkalt vanskelige pasienter, og jeg setter veldig pris på at de ansatte er ærlige og søker råd og kompetanse.

Det å skape noe sosialt sammen med pasientene er noe som er høyt skattet. Ta initiativ, bruk deg selv og dine egene ressurser. Er du flink til å bake? Organsiser bollebaking. Spiller du instrument, eller liker å synge? Syng! Prat med de, les høyt fra avisen. Gå små turer i nabolaget. Gjerne sammen med flere ansatte og pasienter.

Medisiner skal du som assistent ikke befatte deg med, så det behøver du ikke tenke på. :)

Ønsker deg all lykke til. Jeg tror dette kommer til å gå veldig bra, jeg!

Skrevet

et tips jeg fikk, og benytter meg av, er og ha en liten notatbok der du noterer ned det du er redd for og glemme, ta den ikke med deg hjem fra jobb, men legg den i hylla de eller noe sånt, så er det ingen fare for taushetsplikten :) hjelper og ha noe og bla i :)

Veldig bra tips fra Chevy! :)

hilsen AB #8

Skrevet

Takk, takk og takk for alle svar :) Det har hjulpet veldig, og føler meg hvertfall litt tryggere. Regner med hjelpepleiere og sykepleiere bruker og ha oversikt over assistentene og sørge for at ting går som de skal. Veldig koslig jobb syns i hvertfall :) Også er jo alle kollegaene så hyggelige og blide at dette skal jo strengt tatt gå veldig bra! Er jo bare meg som er litt nervøs og anspent av meg. Men nok en gang, takk for at dere tok dere tid for å svare :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...