Smørblomsten Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Det står ikke noe "oppi taket" som indikerer hva som er maks styrke på halogenpærene. MEN de som sitter i har alle 35 Watt. Kan jeg likevel putte inn en 50watts pære eller kan det bli for varmt??????
Kamikatze Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 (endret) Hvis det er downlights er det kvaliteten på reflektoren som har mest å si for varmen. Både 35W og 50W er begge nesten farlig varme å ha i tak. Er det 12V bestemmer trafoen hvilke begrensninger der er. De er ofte overdimensjonerte. Er det en fritthengende lampe, er det sikkert ingenting i veien for å sette i en femtiwatter. Du kan jo slukke når du forlater rommet, og så kan du kjøpe rett pære i morgen. Selv skifter jeg ut halogen med LED litt etterhvert. Det er mye dyrere som engangsinvestering, men betaler seg på strømregninga, og med at en "aldri" mer behøver kjøpe ny pære. De blir ikke varmere enn at en kan holde i dem, uten å brenne seg. Endret 29. september 2011 av Kamikatze 1
Smørblomsten Skrevet 29. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2011 Hvis det er downlights er det kvaliteten på reflektoren som har mest å si for varmen. Både 35W og 50W er begge nesten farlig varme å ha i tak. Er det 12V bestemmer trafoen hvilke begrensninger der er. De er ofte overdimensjonerte. Er det en fritthengende lampe, er det sikkert ingenting i veien for å sette i en femtiwatter. Du kan jo slukke når du forlater rommet, og så kan du kjøpe rett pære i morgen. Selv skifter jeg ut halogen med LED litt etterhvert. Det er mye dyrere som engangsinvestering, men betaler seg på strømregninga, og med at en "aldri" mer behøver kjøpe ny pære. De blir ikke varmere enn at en kan holde i dem, uten å brenne seg. Takk for godt svar Det er spoter som sitter oppe/inne i taket. Det står 12V på pakken, som tilsvarer 50W...Så om jeg forstår det riktig er denne ikke bra å sette inn?
Kamikatze Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 (endret) Hvis det er én trafo til alle downlightsene, bør ikke femten Watt ekstra ha noe betydning. Aberet er varmeutviklingen. Og det finns 35W pærer med dårlig varmerefleksjon også, som sikkert er verre oppi der enn en god 50W. Hva slags rom er det? Forstår jeg det rett, at det er downlights som er innebygde i kasse? Hva slags materiale er taket? Er det betongelement eller trepanel? Har innebyggingskassen god lufting? Er det god lufting og betongtak, eller litt avstand fra lampa til det ekte tket, ville jeg satt i 50W, og heller vært nøye på å slukke lyset når rommet ikke er i bruk. Se oppi selve lampa, uten pære. Der skal være en hvit eller sølvfarget klistrelapp. Der skal type og modellbetegnelse stå, samt maxeffekten du kan bruke. Kanskje den er intakt i en av de andre, eller du har tomeska liggende på loftet? Tåler den femti, er jo det best for nattesøvnen å vite det. Pluss at du slipper å dra til butikken. Endret 29. september 2011 av Kamikatze
Smørblomsten Skrevet 29. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. september 2011 Hvis det er én trafo til alle downlightsene, bør ikke femten Watt ekstra ha noe betydning. Aberet er varmeutviklingen. Og det finns 35W pærer med dårlig varmerefleksjon også, som sikkert er verre oppi der enn en god 50W. Hva slags rom er det? Forstår jeg det rett, at det er downlights som er innebygde i kasse? Hva slags materiale er taket? Er det betongelement eller trepanel? Har innebyggingskassen god lufting? Er det god lufting og betongtak, eller litt avstand fra lampa til det ekte tket, ville jeg satt i 50W, og heller vært nøye på å slukke lyset når rommet ikke er i bruk. Se oppi selve lampa, uten pære. Der skal være en hvit eller sølvfarget klistrelapp. Der skal type og modellbetegnelse stå, samt maxeffekten du kan bruke. Kanskje den er intakt i en av de andre, eller du har tomeska liggende på loftet? Tåler den femti, er jo det best for nattesøvnen å vite det. Pluss at du slipper å dra til butikken. Hm det var mange spm jeg ikke klarer svarer på Så da bør jeg vel bare ha det mørkt akkurat der til jeg får kjøpt en annen pære kanskje heller kjøpe en LED som du sier! Skal jeg kjøpe LED som tilsvarer samme watt som de som sitter i fra før? Altså 35w?
Smørblomsten Skrevet 29. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2011 Se oppi selve lampa, uten pære. Der skal være en hvit eller sølvfarget klistrelapp. Der skal type og modellbetegnelse stå, samt maxeffekten du kan bruke. Kanskje den er intakt i en av de andre, eller du har tomeska liggende på loftet? Tåler den femti, er jo det best for nattesøvnen å vite det. Pluss at du slipper å dra til butikken. Det var ingen klistrelapp nei, forsøkte å se etter før jeg la inn her på forumet. Huset ble bygd i 2005 og vi overtok for to år siden. Så vet ikke hvordan finne det ut!
Kamikatze Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 Hvis det kan være tett oppi der, og brennbart materiale over, er det nok klokest å vente til du får tatt en tur innom dagligvaren. Tror de fleste selger sånne topakninger med 12V 35W pærer for en femtilapp eller under. Bare vær sikker på at du kjøper 12V og ikke 240V som er nesten kliss lik, utenom teksten på pakka og tykkelsen på kontaktbeina. LED kan du kjøpe helt opp til wattstyrken som lampa er godkjent for. Men jo kraftigere, desto dyrere. Tipper du trenger en LED på 10-15W av de nyere typene, for å få en tilsvarende lysstyrke som 30-40W halogen. Ikke kjøp LED uten å få se den tent først. Noen kan gi feil fargetone, og andre kan gi for avgrenset spot-effekt. Jeg er LED entusiast, men det er mye drit på markedet.
Smørblomsten Skrevet 29. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 29. september 2011 Hvis det kan være tett oppi der, og brennbart materiale over, er det nok klokest å vente til du får tatt en tur innom dagligvaren. Tror de fleste selger sånne topakninger med 12V 35W pærer for en femtilapp eller under. Bare vær sikker på at du kjøper 12V og ikke 240V som er nesten kliss lik, utenom teksten på pakka og tykkelsen på kontaktbeina. LED kan du kjøpe helt opp til wattstyrken som lampa er godkjent for. Men jo kraftigere, desto dyrere. Tipper du trenger en LED på 10-15W av de nyere typene, for å få en tilsvarende lysstyrke som 30-40W halogen. Ikke kjøp LED uten å få se den tent først. Noen kan gi feil fargetone, og andre kan gi for avgrenset spot-effekt. Jeg er LED entusiast, men det er mye drit på markedet. Takk igjen Da satser jeg på å kjøpe LED. Men hvor kjøper jeg da, siden du er entusiast!?
Kamikatze Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 Elektriker eller interiør. Sist jeg var innom Clas Ohlson hadde de laget display med alle LED-lampene sine. Vet ikke om de gjør sånn i alle avdelingene. Selv handler jeg slikt på nettet fra Asia, men da bør en vite hva en er ute etter, så en ikke kjøper lampa i sekken.
fin_bil Skrevet 29. september 2011 #10 Skrevet 29. september 2011 Er det 12 volt spottere er det maks 35watt som er lov, er det 230volt spottere(samme spenning som i stikkkontakt) er det maks 50 watt som er lov. skal du bytte til LED er jo poenget og spare størm, og at man da bruker en pære med mindre watt. Her har vi 230volt spottere med 8,5w LED pære. Regner med at du har 12v spottere, da det er mest vanlig. En 12v med 35w gir samme lys styrke som en 230v med 50w, men det sies at førstnevnte holder lengre. =)
Smørblomsten Skrevet 29. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 29. september 2011 Elektriker eller interiør. Sist jeg var innom Clas Ohlson hadde de laget display med alle LED-lampene sine. Vet ikke om de gjør sånn i alle avdelingene. Selv handler jeg slikt på nettet fra Asia, men da bør en vite hva en er ute etter, så en ikke kjøper lampa i sekken. Supert igjen, takk! Er Clas Ohlson og IKEA ok tro? Hvis du har et sted å anbefale på nettet, let me know
Kamikatze Skrevet 29. september 2011 #12 Skrevet 29. september 2011 (endret) En 12v med 35w gir samme lys styrke som en 230v med 50w, men det sies at førstnevnte holder lengre. Beklager, men det stemmer nok ikke. En 35W 12V halogen, gir like mye lys som en 35W 240V halogen. En femti watt halogen gir like mye lys uansett spenning, og det er intet i veien for 50W 12V, men ytterst sjelden innebygget i kasse, om det ikke er brannsikkert materiale og god ventilasjon. Lysstyrken kan selvsagt variere litt fra pære til pære, og fra merke til merke. Du kan få en som lyser marginalt sterkere, men som derfor har kortere levetid. Og omvent, med samme påstemplede effekt. Med LED stiller det seg annerledes. Der kan du greie deg med omtrent en tredel av effekten (Watt) mot tilsvarende halogen. Både Clas og IKEA er vel kurante, vel? Vet ikke hva IKEA har, men tar de inn LED, har de nok sjekket at de er bra nok for salg. Endret 29. september 2011 av Kamikatze
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #13 Skrevet 6. oktober 2011 Beklager, men det stemmer nok ikke. En 35W 12V halogen, gir like mye lys som en 35W 240V halogen. En femti watt halogen gir like mye lys uansett spenning, og det er intet i veien for 50W 12V, men ytterst sjelden innebygget i kasse, om det ikke er brannsikkert materiale og god ventilasjon. Lysstyrken kan selvsagt variere litt fra pære til pære, og fra merke til merke. Du kan få en som lyser marginalt sterkere, men som derfor har kortere levetid. Og omvent, med samme påstemplede effekt. Med LED stiller det seg annerledes. Der kan du greie deg med omtrent en tredel av effekten (Watt) mot tilsvarende halogen. Både Clas og IKEA er vel kurante, vel? Vet ikke hva IKEA har, men tar de inn LED, har de nok sjekket at de er bra nok for salg. JEG anbefaler ikke Ikea. Clas Ohlson har noen greie pærer, har prøvd flere av LED pærene de fører, men for å være helt ærlig så foretrekker jeg de jeg selger selv, på Lampehuset. Er en grunn til at slagordet er "Best på belysning"... Kan anbefale Megamans sine LED pærer, de gir kraftig lys som er tilnærmet likt vanlige halogenpærer både i styrke og fargetone. Og, hold deg under 3000 Kelvin (fargetonen) for ellers får for kaldt/blålig lys. 1
Kamikatze Skrevet 7. oktober 2011 #14 Skrevet 7. oktober 2011 Hvis du har "varme" rom, rom mot soloppgang og solnedgang, eller romm møblert med mye varmt lys (glødelamper, åpent ildsted) går du lavt på kelvinskalaen, i kalde rom og rom du skal ha sterkt arbeidslys er det ofte greit å gå opp, og få mer blålige toner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå