AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Jeg er syk med feber og er skikkelig dårlig. Jeg vet at en skal ringe til arbeidsgiver morgenen en egenmelder seg, men det var jeg som skulle åpne så jeg sender en mld. til avdelingslederen min kvelden før og sier at jeg tviler på at jeg får åpnet grunnet sykdom. Avdelingsleder sier at jeg skal bli hjemme og at jeg får ha god bedring(det er henne jeg skal melde fra til). I dag sender jeg henne en ny melding om at formen ikke er bedre og om hun vil jeg skal ringe henne når arbeidsdagen er over. Da ringer butikksjef(en annen dame) og sier at jeg MÅ ringe og si ifra muntlig. Jeg sier at jeg sendte melding dagen FØR jeg ble egenmeldt slik at noen kunne åpne avdelingen for meg, en times varsel samme dagen er litt kort, OG at avdelingsleder hadde sagt jeg skulle holde meg hjemme. Så sier hun at jeg ikke kunne sende melding i dag, og jeg forklarer henne at jeg har allerede fått godkjent denne dagen, men at jeg sa jeg kunne ringe senere når dagen er over slik at de evt hadde dagen i dag på å dekke meg resten av uka. At jeg hadde tenkt å ringe; Som det sto i mld. Ja, men jeg måtte jo til lege. Jeg kjenner jeg er litt grøt i hodet og sier bare jeg ikke har ringt lege enda, men skal prøve å få fatt i fastlegen. Når vi har lagt på kjenner jeg at jeg er litt provosert. Jeg har bare 4 egenmeldingsdager hittil i år, så jeg trenger ikke å gå til legen for disse 3 dagene. I tillegg så sa legen min det sist jeg var hos henne; Hvorfor bruker du ikke bare egenmeldingsdagene dine? Du trenger ikke sykemelding for et par dager om du ikke har brukt opp egenmelingsdagene dine. Bare bortkastet tid og penger. Og jeg er enig; Sist jeg var syk ringte butikksjefen og maste om jeg ikke kunne komme fordi det var krise på jobben(da hadde jeg ringt og sagt ifra at jeg var syk) Kjenner hele situasjonen irriterer meg. Jeg har ikke gjort noe galt, har bare prøvd å gjøre det lettere for arbeidsgiver, men allikevel får hun meg til å føle MEG som en unnasluntrende dust
Gjest evo6 Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 hei.. ett lite tips... alltid ring. er det sent på kvelden.send mld om du kan ringe... det gir ett mye bedre inntrykk enn en txt mld.det er litt upersonlig for enkelte....
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 hei.. ett lite tips... alltid ring. er det sent på kvelden.send mld om du kan ringe... det gir ett mye bedre inntrykk enn en txt mld.det er litt upersonlig for enkelte.... Jo jeg vet det, men hele poenget er at jeg sa i fra dagen før selv om loven sier en skal ringe 1 time samme dag før arbeidsdagen starter. Men siste gang jeg gidder å være "hjelpsom" ved å gi dem en heads up!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Man ringer seg syk, man sender ikke melding. Tenk om sjefen din ikke hadde sett meldingen? Dessuten virker en telefon mer pålitelig enn en melding.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Butikksjefen din driver med flisespikkeri, så lenge du ikke har vist deg som en som sluntrer unna, så er det akkurat det samme om du ringer eller sender melding. Poenget er at du har tatt ansvar og gjort det kvelden før, slik at de har hatt tid på seg. Det som kan har skjedd er kanskje at avdelingslederen ikke har fått sagt fra til butikksjefen tidsnok, men det er jo ikke ditt ansvar. Din avdelingsleder har selvsagt et ansvar for å videreformidle beskjeder fra sine ansatte som angår driften av hele butikken.
Gjest *Maja* Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 (endret) Hups; feilpost Endret 29. september 2011 av *Maja*
Glitnir Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 Jo jeg vet det, men hele poenget er at jeg sa i fra dagen før selv om loven sier en skal ringe 1 time samme dag før arbeidsdagen starter. Men siste gang jeg gidder å være "hjelpsom" ved å gi dem en heads up! Loven sier 1 time? Hvor i alle dager mener du det står?! Du skal selvfølgelig si ifra så snart du vet at du blir borte, og det er en selvfølge å ringe istedenfor SMS med mindre du har fått beskjed om noe annet. Og forresten, apropos ditt første innlegg: 4 egenmeldingsdager hittil i år er ikke "bare" slik jeg ser det - særlig ikke med sykmeldinger i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 Loven sier 1 time? Hvor i alle dager mener du det står?! Du skal selvfølgelig si ifra så snart du vet at du blir borte, og det er en selvfølge å ringe istedenfor SMS med mindre du har fått beskjed om noe annet. Og forresten, apropos ditt første innlegg: 4 egenmeldingsdager hittil i år er ikke "bare" slik jeg ser det - særlig ikke med sykmeldinger i tillegg. Det var sjefen som sa at jeg skulle ringe samme dagen jeg skulle egenmelde meg og at det var loven. Jeg sendte en heads up melding tidlig på dagen før jeg skulle jobbe så de kunne være forberedt på at jeg skulle ringe inn syk dagen etter( i tilfelle de burde tenke på ekstra vakter). Jeg er ekstremt sjeldent syk, og 4 egenmeldingsdager på 12 mnd. er ikke noe jeg vil påstå er mye. Ingen her har nevnt sykemeldinger. Det var et eksempel på en gang jeg var hos legen for å få en sykemelding at legen sa at egenmeldingdagene er til for at en skal slippe å dra til legen for korttidsfravær.
Viljaa Skrevet 30. september 2011 #9 Skrevet 30. september 2011 Det enkleste trikset for arbeidsgivere som vil ha ned sykefrsværet er å være streng på at her må det ringes og si i fra til riktig person, ikke melde fra via andre. Så egentlig "skjønner" jeg arb.givers situasjon. Det du derimot kan gjøre, er å be om å få en mer nøyaktig instruksjon på hva du skal gjøre i disse situasjonene. Jeg skjønner at du ville være hensynsfull og si i fra kvelden før, men jeg synes det egentlig bare høres litt useriøst ut. Jeg hadde ikke likt om folk på jobben min ringte meg ned på fritiden for å spekulere om hvorvidt de er syke dagen etterpå eller ei.
kaprifolen Skrevet 30. september 2011 #10 Skrevet 30. september 2011 I kontrakten på vår arbeidsplass står det spesifikt av sykefravær SKAL ringes inn til leder.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #11 Skrevet 30. september 2011 Det enkleste trikset for arbeidsgivere som vil ha ned sykefrsværet er å være streng på at her må det ringes og si i fra til riktig person, ikke melde fra via andre. Så egentlig "skjønner" jeg arb.givers situasjon. Det du derimot kan gjøre, er å be om å få en mer nøyaktig instruksjon på hva du skal gjøre i disse situasjonene. Jeg skjønner at du ville være hensynsfull og si i fra kvelden før, men jeg synes det egentlig bare høres litt useriøst ut. Jeg hadde ikke likt om folk på jobben min ringte meg ned på fritiden for å spekulere om hvorvidt de er syke dagen etterpå eller ei. Interessant å se de forskjellige meningene. Jeg er enig med ts. Om jeg kjenner jeg har blitt syk på onsdag, har feber o.l så vil jeg heller ta kontakt med sjefen og si fra da, enn at ingen åpner butikken dagen etterpå. Det er mye mer krise slik jeg ser det. Om man skulle ringt en time før samme dag, måtte jeg ha ringt hjem til en familie kl 0600 samme dag. Jeg hadde mest sannsynlig ikke fått svar engang. Jeg synes ts gjorde det mest hensiktsmessige.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #12 Skrevet 30. september 2011 I kontrakten på vår arbeidsplass står det spesifikt av sykefravær SKAL ringes inn til leder. Men det kommer jo helt an på hvilket forhold en har til sjefen. Hadde det vært meg så kunne jeg ha funnet på å sende en sms fordi jeg kjenner sjefen godt og vet at hun har mobilen med seg overalt. Og det hadde vært bedre enn å ringe og plage klokken ti på kvelden. Hadde jeg ikke fått svar hadde jeg ringt. Men jeg er generellt enig i at man bør ringe, men vi vet ikke hvilket forhold ts har til sjefen. Mange av mine venninner som jobbet på typisk Dolly Dimples osv, da de var under utdanning, hadde omtrent kun sms kontakt med daglig leder.
ElaineBenes Skrevet 30. september 2011 #13 Skrevet 30. september 2011 (endret) Vet ikke hvilken abeidsgiverorganisasjon bedriften du jobber i er medlem av, om det er NHO, HSH eller noe annet, men dette skriver NHO: Formkrav? Egenmeldingen kan være skriftlig eller muntlig over telefon. Arbeidstakeren har ansvaret for at egenmeldingen kommer frem til rette person. Arbeidsgiveren bør i ansettelseskontrakten eller arbeidsreglementet bestemme hvem meldingen skal gis til. Ut fra dette må man anta at SMS gjelder som gyldig meddelelsesform. Og det er jo greit å vite hva din sjefs egen organisasjon sier om den saken;) Videre står det: Når må egenmeldingen gis? Egenmelding om sykdom må komme fram til arbeidsgiver/den personen arbeidsgiver bestemmer første fraværsdag. Dersom melding om sykefraværet ikke blir gitt første fraværsdag faller retten til sykepenger fra arbeidsgiveren bort og inntrer først fra den dagen melding er gitt. Retten til sykepenger faller ikke bort dersom det foreligger særlige grunner til at arbeidstakeren ikke har gitt melding i rett tid og det er på det rene at arbeidsuførheten har inntrådt på et bestemt tidligere tidspunkt. Det kan være seg at arbeidstakeren befinner seg et sted langt fra folk uten mobildekning, eks. på en fiske bu til fjells, og av den grunn ikke kan gi arbeidsgiver beskjed om inntruffet sykdom. Antar ut fra dette og hva du forteller om når du medte inn sykdomfraværet ditt, at du gjorde det tidsnok. Og om avdelinglederen er den du skulle ha gitt beskked til, ja så har du vel oppfylt disse kravene. Ut fra hva jeg kan huske å ha lest i tariffavtalen mellom LO ( som jeg antar du er medlem av) og HSH, gjelder de samme bestemmelsene i deres tariffavtaler. Men jeg er heller ikke jurist, så.. Det letteste for deg nå er å ta en kjapp telefon til fagforeninga. De tar telefonen og du får raskt svar på de greiene her. Det hadde vært kjekt om du fortalte oss hva de sa om dette:) Endret 30. september 2011 av ElaineBenes
Annikken Skrevet 30. september 2011 #14 Skrevet 30. september 2011 Om arbeidsgiver sier ring neste gang, så ringer du neste gang. Ferdig med den saken Ikke gruble mer på det. Det eter deg opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå