AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Jeg lar studiene gå helt i hodet på meg så jeg ikke klarer å tenke på noe annet. Prøver å strukturere dagene slik at jeg alltid bruker mellom 6-8 timer på å lese. Alt over det ser jeg på som et pluss. Problemet er bare at klarer jeg ikke å fokusere de 6 timene, så sitter jeg til jeg har klart å gjøre noe fornuftig, og det kan fort bli døgnet rundt. Jeg er litt redd for at det kan bli en ond sirkel. Hvordan komme ut av den? Hva gjør dere?
Gjest Spinell Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 Strukturer dagene ved å sette opp en slags dagsplan over hva du skal gjøre denne dagen. Lister er fint, da kan man stryke ut underveis og føle seg "flink" for hvert punkt man kan stryke. Sett også opp plan over når du skal ta deg pauser. Unn deg f.eks 5 min beinstrekk hver time, og lunsjpause midt på dagen. 1
Kladd Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Kanskje du kan prøve å NEKTE deg å sitte mer enn 8 timer? På den måten vil du kanskje være flinkere til å være effektiv mens du sitter. Jeg har prøvd ut dette, og det har faktisk hjulpet. Hvis jeg MÅ hjem klokka 1600 hver dag og ikke får lov å lese noe etterpå, gjør det at det er: 1 - lettere å komme seg på lesesalen om morgenen 2 - jeg jobber mer effektivt, siden jeg SKAL hjem klokka 1600, uansett! 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Jeg løser dt ved å ikke lese så mye utenom rett før eksamen. Er på alle forelesningene og tar gode notater samt diskusjon i gruppe etter forelesning. Får alt stoffet inn på den måten! Skulle jeg sittet og lest absolutt alt pensum hver eneste dag hadde jeg blitt deppa tror jeg. Vil heller bruke tid på trening, jobbing, venner osv også tar jeg lesestresset i desember. Senk kravene litt, du behøver ikke komme gjennom alt! Poenget er ikke hvor mye du har lest, men hva du kan og hvordan du kan bruke det på eksamen. Senk skuldrene litt mtp lesingen. Bra å være pliktoppfyllende, men det finnes grenser
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #5 Skrevet 30. september 2011 Takk for alle gode tips! Det var litt å hente her ser jeg. Får prøve å sette av litt mer tid til fritidsaktiviteter og strukturere dagene mine litt mer:-) ts
Surriball Skrevet 30. september 2011 #6 Skrevet 30. september 2011 Sett noen gode, overkommelige mål. Som å "gjøre øving 4 i matte", "lese femten sider av kapittel 12, og forstå hva som står der", "renskrive notatene fra i gårsdagens forelesning". Stryk dem ut når du har gjort dem, og tenk fine tanker om deg selv som klarte dem! Ikke har lenger arbeidsdag enn normale arbeidende. 8-16 fungerer veldig bra til hverdags, og da har du krefter til å gi litt ekstra når det er mye, som f.eks ved prosjektinnlevering ol. Ta deg tid til minst èn ordentlig pause (= 30 min), pluss pustepauser på 10 min innimellom mens du leser. Det viktigste for meg er å ta meg tid til å leve livet mitt, også når jeg studerer. Ja, jeg er en student, og den perioden av livet mitt skal jeg nyte. Nyte friheten, men også jobbe hardt. For å få til det, er man også nødt til å kunne ha fri uten dårlig samvittighet.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #7 Skrevet 30. september 2011 Det viktigste for meg er å ta meg tid til å leve livet mitt, også når jeg studerer. Ja, jeg er en student, og den perioden av livet mitt skal jeg nyte. Nyte friheten, men også jobbe hardt. For å få til det, er man også nødt til å kunne ha fri uten dårlig samvittighet. Det er det jeg så gjerne vil, jeg vil bare finne en god balanse :-) TS
Surriball Skrevet 30. september 2011 #8 Skrevet 30. september 2011 Det er ikke så lett å finne balansen alltid, sliter ofte med det selv! Selv har jeg måttet innse at jeg i perioder (og annenhver ukedag, pga. veldig teit fordelt timeplan) må jeg være veldig lenge på skolen. Og tidvis er det så mye å gjøre at jeg ikke føler jeg henger med. Og når jeg går med dårlig samvittighet, eller stresser fordi det er mye å gjøre, blir jeg ufokusert. Jeg har prøvd litt ulike teknikker... 1. Små mål (den funker ganske bra) 2. Skrive et bekymringsnotat når tankene tar overhånd. Skrive ned hva som bekymrer meg, og hva jeg kan gjøre med det, og hvis det ikke er noe jeg kan gjøre med det NÅ, så får jeg legge det til siden og konsentrere meg om det jeg KAN gjøre. En side mer lest, er en side mindre å bekymre seg over. 3. Hoppe over de sidene/oppgavene jeg ikke har rukket å gjøre, og fortsette der vi er nå, for å føle meg ajour. 4. Konkret plan. Jobbe med det og det til kl. 10, spise eple, lese noe fram til 12, spise lunsj, gjøre oppgaver til kl 16, feks.
Lykkelitenen Skrevet 30. september 2011 #9 Skrevet 30. september 2011 Lister emd mål har fungert bra for meg, samme har det å stryke ut i innholdsfortegnelsen i bøkene mine etter hvert sm jeg leser. For hvert delkapittel jeg fullfører går jeg frem og merkerer det med rosa og når hele kapittelet er fullført markeres det med gult. Utrolig motiverende å se at det blir mindre og mindre og mindre å stryke ut Jeg har også en perm hvor jeg samler alle notater og info som jeg lager selv og får utdelt, allerhelst printer jeg ut forelesninger og slikt i forkant. Har jeg virkelig dårlige dager går jeg inn og leser gjennom dette så føler jeg at jeg er mer fporberedt, selv om jeg jeg ikke får lest pensum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå