Gjest otrivin Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Har noen peiling på hvordan jeg skal vaske denne? http://www.carlings.no/no/Womens-collection/Coats--Jackets/Red-Label/Molly/Molly-Dark-Blue1/ Har angst for å vaske denne typen jakke etter jeg ødelagte bergansen til typen. Ehhe. Den ble helt flat og den lukter brent fjær. HVA skal jeg gjøre for at dette ikke skjer denne? Den er btw litt samme stoff som uggs-skoene. Ikke sånn "popp" bobleplast-ish, men stivere bobler. Noen som aner noe?
Gjest evo6 Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 send den på renseri.. enest man kan anbefale. har vasket en bergans dun selv. og fulgte henvisningen på lappen.men den ble aldri som før.så måtte kjøpe ny.... vaskeri/renseri er det eneste tror jeg da...
Gjest otrivin Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Men mente den på bildet da? Er ikke sikker på om det er samme inni som bergans sine, for de er mye "mykere" liksom. Koster det mye å sende på renseri? Vi har en gjørmete hund så kan jo kanskje bli litt dyrt i lengden?
Gjest evo6 Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 er det dun.så renseri. pga det er så vanskelig og få fluffa opp igjen,selv med tennisballer og tørketrommel ... eller så kan du ha uflaks å dunen kommer seg ut i sømmene... koster og rense.. spørs helt. her jeg bor koster det fra 300 til 600 . feks i oslo. vet jeg man kan finne steder som tar 1500 kr... for en jakke... så det må du nesten undersøke....
Meridian Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Jeg sendte min dunJAKKE til renseri, og den ble bare helt rar ... så jeg endte med å kjøpe meg en ny en. Har ikke samme som deg, men jeg vil heller anbefale deg å vaske den for hånd. Ta en klut og vask med et middel, men jeg aner ikke hvilket middel du skal bruke, men det er jo bare skitt utenpå jakka og svette inni jakka, og det kan man få bort for hånd...
Gjest otrivin Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Oi, det var dyrt. Sjekket i lappen på jakken nå, det står: SHELL: 65% POLYESTER, 35% COTTON LINNING: 100% POLYESTER FILLING: 100% POLYESTER "Gentle mashine wash, wash seperately, wash with zipper closed, tumble dry at lowest temperature with tennis ball" Så nå lurer jeg på mer: 1. Er det sikkert at den ikke blir ødelagt hvis jeg gjør det som står? 2. Vi har trommel som bare stilles inn på minutter, hvordan vet jeg da hva temperatur jeg har på? 3. Hva er gentle mashine wash? Bomull 40 grader eller hva (står 40 i jakken)?
Gjest otrivin Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 Jeg sendte min dunJAKKE til renseri, og den ble bare helt rar ... så jeg endte med å kjøpe meg en ny en. Har ikke samme som deg, men jeg vil heller anbefale deg å vaske den for hånd. Ta en klut og vask med et middel, men jeg aner ikke hvilket middel du skal bruke, men det er jo bare skitt utenpå jakka og svette inni jakka, og det kan man få bort for hånd... Bare for å poengtere det så er det ikke svette inni den for jeg går ikke naken rundt med den xD Haha. Har genser under. Men ja, kanskje jeg kan få vasket av gjørmen med noe annet? Hmm...
Gjest evo6 Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 Bare for å poengtere det så er det ikke svette inni den for jeg går ikke naken rundt med den xD Haha. Har genser under. Men ja, kanskje jeg kan få vasket av gjørmen med noe annet? Hmm... hehe kan være artig og gå rundt naken i den å hvem vet:) men svette .nei takk : 9) hmmm blir ikke klok jeg. men prøv og kjøp ett middel der de selger jakker.og føl det rådet med og håndvakse den.. gentle vask.vil jeg vell kalle håndvask i maskin.omdu har ett sånt program. når det gjelder lav temp i tørketrommel. så er vett det vanskelig. enten så må du ha en dyyr trommel eller en veldig gammel.. de er de eneste som man kan stille temp på.som jeg vet om... uansett så anbefaler jeg at du ikke tørker den hengende... pga stoffet blir så tungt når det blir vått... så legg den på ett tørkestativ og la den tørke der. ute på dagen inne om natten.så slipper du at det blir rått..
Gjest otrivin Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 hehe kan være artig og gå rundt naken i den å hvem vet:) men svette .nei takk : 9) hmmm blir ikke klok jeg. men prøv og kjøp ett middel der de selger jakker.og føl det rådet med og håndvakse den.. gentle vask.vil jeg vell kalle håndvask i maskin.omdu har ett sånt program. når det gjelder lav temp i tørketrommel. så er vett det vanskelig. enten så må du ha en dyyr trommel eller en veldig gammel.. de er de eneste som man kan stille temp på.som jeg vet om... uansett så anbefaler jeg at du ikke tørker den hengende... pga stoffet blir så tungt når det blir vått... så legg den på ett tørkestativ og la den tørke der. ute på dagen inne om natten.så slipper du at det blir rått.. Vasket den bare med vanlig glassspray idag (var bare gjørme på bunnen (potemerker) som var nesten borte etter å ha børstet der) så var ikke så vanskelig. La oss bare be om at den ikke blir skitten!!!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #10 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg vil tro det går greit å vaske den i maskin. Har selv en jakke i samme merket, men mer anorakkaktig, som jeg vasket på 40 grader i våres, og det gikk helt fint. Er det dun inni er det nok litt verre, da bør man i hvert fall ha tørketrommel. Jeg har ikke tort å vaske dunjakka mi ennå i hvert fall..
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #11 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har vasket dunjakka mi flere ganger uten problemer. Jeg bruker Milo og vasker som ullvask. Du skal ikke bruke mykningsmiddel for det påvirker duna negativt. I tørketrommelen har jeg 4 tennisballer. Setter trommelen på den laveste temperaturen. Du må regne med noen timer i tørketrommelen. Jeg setter på tidsuret og sjekker med jevne mellomrom om den er tørr.
Gjest otrivin Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 Blir den ikke veldig stiv uten tøymykner da? :s Og vi har ikke tempmåler..
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 Googlet dette med tennisballer. Det står at de skal dunke "dyn i form igjen". Forstod det ikke helt jeg, blir de ikke bare mye mer flatt da, eller? Anonym nå ja
Meridian Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 Bare for å poengtere det så er det ikke svette inni den for jeg går ikke naken rundt med den xD Haha. Har genser under. Men ja, kanskje jeg kan få vasket av gjørmen med noe annet? Hmm... jeg går ikke rundt naken i dunjakka mi, altså ... men det er lett for at det blir svettelukt om man bruker en jakke mye og man svetter en del
Gjest otrivin Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 jeg går ikke rundt naken i dunjakka mi, altså ... men det er lett for at det blir svettelukt om man bruker en jakke mye og man svetter en del Jeg har litt hormonproblemer, så jeg svetter ikke. Er megafrysepinn. Bruker av og til boblejakke om ettermiddagen når solen går ned på sommeren fordi jeg er så frysen. Hehe. Men men, kan jo komme sånn "våt" lukt hvis den blir fuktig.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #16 Skrevet 2. oktober 2011 Googlet dette med tennisballer. Det står at de skal dunke "dyn i form igjen". Forstod det ikke helt jeg, blir de ikke bare mye mer flatt da, eller? Anonym nå ja Ballene skal slå på dunet slik at det ikke skal bli liggende på samme sted og klumpe seg inni jakka.
Ethereal Skrevet 2. oktober 2011 #17 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har en dunjakke fra Carlings, og den slenger jeg i vaskemaskinen på 49 grader. Går kjempefint hver gang! Les på vaskeinstruksjonen hva du skal gjøre, eller send den til rens hvis du er veldig usikker. Eventuelt kan du jo vaske den på silke-program. Da blir den hvertfall behandlet forsiktig.
Zzyzx Skrevet 2. oktober 2011 #18 Skrevet 2. oktober 2011 Googlet dette med tennisballer. Det står at de skal dunke "dyn i form igjen". Forstod det ikke helt jeg, blir de ikke bare mye mer flatt da, eller? Anonym nå ja Dun som blir vått kollapser helt og mister all isoleringsevne. De må rett og slett slås opp igjen for å bli fluffy og fungerende. Det gjelder for alle dunprodukter, både plagg, dyner og puter. Det mest effektive er å slå det opp mens det tørker i trommel, ved hjelp av tennisballer eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #19 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har en dunjakke fra Carlings, og den slenger jeg i vaskemaskinen på 49 grader. 49 grader? Det programmet har jeg ikke set på noen vaskemaskin før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå