Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan søke om arbeidsavklaringspenger, og håper noen har råd og innspill i forhold til dette. Fordi jeg har hatt en kronisk sykdom (migrene) siden jeg var barn, har jeg aldri klart å komme meg ut i arbeidslivet noe mer enn med ca 20-30 % arbeid. Jeg har aldri fått stønader fra det offentlige (bortsett fra stipend/studielån), men har blitt forsørget av ektefellen min de siste årene. Men i det lange løp er jo ikke dette holdbart, og jeg trenger å finne ut av min situasjon. Det eneste jeg har av faste inntekter per nå er en stilling på ca 10 %. Og ellers har jeg vært daglig leder og hjulpet til med litt kontorarbeid i min ektefelles enkeltpersonforetak når jeg har vært i form til det. Dette har ikke vært mye jobb og har ikke fått lønn for det, men vi har brukt å dele overskuddet i firmaet. F.eks i fjor utgjorde det ca 40.000 kr i året for min del. Er det noen som vet hvordan dette blir hvis jeg evt. får innvilget arbeidsavklaringspenger? Bør vi da endre daglig leder og sette hele overskuddet på ektefellen som eier firmaet?

Håper noen har råd å komme med. Skal selvsagt snakke med legen og NAV, men aner liksom ikke helt hvor jeg skal begynne og om jeg i det hele tatt kan ha krav på hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt generelt, alle kan ha rett på AAP(det er en rett, ikke krav). Det er en helhetlig vurdering av sykdomsbildet ditt som avgjør dette. Det jeg tror du tenker mest på er pengene som føler med AAP? Her er det så enkelt som om at har du ikke tjent noe, så finnes det en minstesats (på 2G tror jeg).

Forøvrig er det bare å søke på AAP på nav.no så finner du svarene der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har ikke klart å jobbe noe særlig mer enn maks 30 % på 10-12 år pga helsa. Og det går jo ikke i lengden å skulle bli forsørget av sin mann, jeg trenger å finne ut av dette så jeg kan få meg en egen inntekt. Regner ikke med at jeg får noe mer enn minstesatsen på 2 G uansett. Men er vel litt usikker på om det er noe jeg får innvilget når jeg har kronisk migrene? Sliter med å ha en stor stilling siden jeg kan være dårlig av migrenen flere dager i uka.

Bør jeg ta kontakt med NAV først for rådgivning i forhold til dette? Eller bør jeg gå til legen først for å få en legeerklæring? Det så ut som at det må vedlegges søknaden om AAP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...