Gå til innhold

Lånekalkulator anbefaler meg et lån på 0 kr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var akkurat inne på Penger.no og la inn mine tall i lånekalkulatoren. Fikk til svar at de anbefalte et lån på 0 kroner. :tristbla: Etter at jeg ble separert har jeg hatt troen på at jeg og ungene skal få oss et hus snart, men etter dette (og egentlig samme svar i flere banker) mister jeg litt troen. Er det ikke mulig for enslige å få seg lån? Trodde jeg hadde en normal grei lønn, med 25000 utbetalt. Må jeg virkelig finne meg en mann for å slippe å bo i en leilighet? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alle som kan ha råd til hus. Da jeg var enslig hadde jeg i alle fall ikke sjans til å kunne kjøpe meg enebolig, selv om min inntekt var helt ok, og utgiftene mine var lave.

Jeg var imidlertid ikke overbegeistret for denne kalkulatoren. Den "nekter" å regne videre dersom en legger inn lavere utgifter enn kalkulatoren selv mener man skal ha (tall fra SIFO?). Bankene kan gjøre selvstendige vurderinger dersom den som søker lån kan dokumentere sitt forbruk på de ulike områdene.

For meg foreslo denne kalkulatoren en mye lavere lånesum enn andre lånekalkulatorer har gjort, og til og med lavere enn hva min egen bank tilbød meg for flere år siden mens jeg var enslig og med en hel del lavere inntekt i dag. (Jeg vet bankene er blitt strengere, men først og fremst på egenkapital.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan vel bo i hus likevel? Man kan leie både hus og leilighet.

Joda, det er riktig det. Men vil jo gjerne eie så jeg kanskje sitter igjen med noe når jeg blir gammel. Ikke er det nødvendigvis så mye billigere å leie heller. Synes bare det er så trist dersom enslige ikke skal ha mulighet til å komme inn på boligmarkedet. Det er jo ikke alle som kan/vil finne seg en partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Enslige kan kjöpe de også. Syns du bare ser problemer og ikke lösninger.

Du kan prioritere annerledes når det gjelder ökonomi så du får spart, du kan finne en ekstra inntektskilde eller du kan finne deg i at du ikke har råd og slår deg til ro med å leie.

Kjenner ei som har utbetalt 14k pr mnd, og kjöpte seg leilighet for 1 år siden, selv om hun er alene med ett barn.

Jeg har mann og ingen barn, men har ikke råd til å kjöpe da vi ikke får så mye i lån at vi har råd til en leilighet som er så stor som vi önsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enslige kan kjöpe de også. Syns du bare ser problemer og ikke lösninger.

Du kan prioritere annerledes når det gjelder ökonomi så du får spart, du kan finne en ekstra inntektskilde eller du kan finne deg i at du ikke har råd og slår deg til ro med å leie.

Kjenner ei som har utbetalt 14k pr mnd, og kjöpte seg leilighet for 1 år siden, selv om hun er alene med ett barn.

Jeg har mann og ingen barn, men har ikke råd til å kjöpe da vi ikke får så mye i lån at vi har råd til en leilighet som er så stor som vi önsker

Jeg beklager dersom det ser ut til at jeg bare ser problemer. Saken er den at jeg har vært i ørten forskjellige banker og kommunen. Har også vurdert å bytte kommune dersom startlån er lettere å få andre steder. Tror jeg har vært innom de fleste muligheter som finnes. Derfor blir jeg litt oppgitt. Men du har helt rett. Jeg må bare spare og innfinne meg med at jeg ikke kan få meg noe eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få¨deg en mann bare for økonomien skal du iallefall ikke! :kjefte:

Det er vanskelig for enslige og få seg lån, men har du vurdert startlån fra kommunen? Du sier ikke hvor gammel du er.... Men foreldrene dine kan kanskje være kausjonist?

Lykke til! Du og ungene kan ha det like bra i en leid leilghet :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat inne på Penger.no og la inn mine tall i lånekalkulatoren. Fikk til svar at de anbefalte et lån på 0 kroner. :tristbla: Etter at jeg ble separert har jeg hatt troen på at jeg og ungene skal få oss et hus snart, men etter dette (og egentlig samme svar i flere banker) mister jeg litt troen. Er det ikke mulig for enslige å få seg lån? Trodde jeg hadde en normal grei lønn, med 25000 utbetalt. Må jeg virkelig finne meg en mann for å slippe å bo i en leilighet? :sjenert:

Klarer du å betjene stort boliglån med bare 1 inntekt og barn? Jeg ser mange enslige med barn rundt meg som sliter mye med økonomien på grunn av stor boliglån (2.5 mil+) utgifter rundt boligen og barna, bil i tillegg. Har du egenkapital? Hva skjer hvis du mister jobben, går ned i % stilling eller får lavere inntekter for en stund? Man må tenke godt før man tar boliglån, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligmarkedet i Norge kommer til å skape et klasseskille! Prosessen er allerede i gang. Halvparten av alle under 35 år som kjøper bolig må ha kausjon fra foreldrene, det sier det meste! Samtidig skal man være klar over at det ikke er noen menneskerett å eie bolig, selv ikke når man er over en viss alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få¨deg en mann bare for økonomien skal du iallefall ikke! :kjefte:

Det er vanskelig for enslige og få seg lån, men har du vurdert startlån fra kommunen? Du sier ikke hvor gammel du er.... Men foreldrene dine kan kanskje være kausjonist?

Lykke til! Du og ungene kan ha det like bra i en leid leilghet :klemmer:

Hehe.. hadde ikke tenkt til å få meg mann av den grunn. Det var mer en refleksjon over hvor vanskelig det kan være som singel. Jeg er 33 år, og har ingen mulighet til å få hjelp av foreldrene mine. Har prøvd å få startlån, men her i kommunen gir de bare toppfinansieringen.

Takk, vi har det helt greit i leiligheten vi bor i nå. Men det er selvsagt litt sårt når ungene kommer hjem fra bursdagsfeiring og lurer på om ikke vi også kan få et stort, fint hus. :klemmer:

har du sjekket med husbanken?

Ja, her i kommunen er det kommunen som bevilger husbanklån. Og de tar kun toppfinansieringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tjener jo relativt bra.. Har du ikke mulighet til å sette av noen tusen pr. mnd på sparing da? Slik at du får deg en sparekonto med litt penger på. Det vil jo være enklere å få lån dersom man har EK. Tror egentlig ikke banker låner ut penger lengere nå, men mindre man har 15 % EK.. Eller så skulle det bli sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke lånekalkulatoren på penger.no er helt god. Jeg la inn våre tall, vi tjener ca 800.000,- i året, har to unger på 11 og 15 år. Svaret der var at vi ikke kunne låne noen ting, det er hvertfall ikke tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet også denne kalkulatoren nå, og den tar jo utgangspunkt i ganske høye utgifter. Jeg la inn de tallene vi reelt har i utgifter, og fikk beskjed om at vi har et unaturlig lavt forbruk.

Så vidt meg bekjent bruker vi etter evne, ikke etter gjennomsnittet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed at jeg, med mine utgifter, kunne få låne 1 mill. Men utgiftene mine var nærmest latterlig lave. Hallo, greit at det er lavt, men jeg breier meg ikke rundt med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg testet også denne kalkulatoren nå, og den tar jo utgangspunkt i ganske høye utgifter. Jeg la inn de tallene vi reelt har i utgifter, og fikk beskjed om at vi har et unaturlig lavt forbruk.

Så vidt meg bekjent bruker vi etter evne, ikke etter gjennomsnittet i Norge.

Måtte også teste den nå. Og du har rett, de utgiftene som ligger der ligner ingenting.

Fikk bl.a. beskjed om at vi skulle ha nesten 17000 i andre utgifter pr måned. I dette ligger jo egentlig bare sløsepenger i følge de andre tallene. At vi bruker 3-4000 pr måned på sånne ting er greit.

9000 har vi heller aldri brukt på mat i løpet av en måned, selv i desember. Vi bruker maks 6000 kroner i matbutikken og på polet i løpet av en måned, og vi spiser godt.

La inn de reelle tallene jeg hadde den gang jeg bodde alene med ungene. Og da fikk jeg at jeg kunne låne 1850000 med min gjennomssnittslønn. Sammen med sambo nå så ble summen over 4000000.

Og har to straks tenåringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, enslig, helt i starten av 20-årene og la inn en inntekt på 55000 kr. og studielån (aner ikke om det er korrekt å fylle inn det, det teller vel ikke egentlig som inntekt, men det er jo penger jeg får utbetalt og skal bruke til både bolig og andre ting?) Fikk dette resultatet:

Basert på dine oppgitte opplysninger, kan du betjene

1 450 000 kr

utover de lånene du allerede har i dag.

Dine utgifter fremstår dog som urealistisk lave.

Jeg tror jeg er ganske "billig i drift" generelt sett, dessuten bor jeg hos foreldrene mine ca. 3 måneder i året og da har jeg omtrent 0 i utgifter. Men noe håp om å få 1,45 millioner i lån som enslig student, med 10-15 % egenkapital men uten støtte fra foreldre, det har jeg nok ikke :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge den kalkulatoren på penger.no så kan jeg og samboeren betjene et boliglån på 5,2 mill og vi har tydeligvis latterlig lave utgifter... Helt sprøtt vil jeg si!

De utgiftene som er satt opp som utgangspunkt er rimelig høye, og f.eks "andre utgifter" posten er jo helt syk. 18 750 kr til div annet er intet annet enn galskap etter at man tydeligvis skal bruke 10 010 kr på "hverdagslig forbruk" og 10 010 kr på transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ligger langt over sifo-budsjettet i de beregningene der. Virkelig langt over. I kalkulatoren er diverse annet forbruk i utgangspunktet beregnet til å være i seg selv mer enn alt sammenlangt i et Sifo-budsjett.

Eksempel på husholdning med to voksne uten barn og bil:

Totalt forbruk ifølge Sifo: 12 610,-

Totalt forbruk ifølge penger.no: 29 130,- (her er total inntekt på 800 000,- lagt til grunn for beregningen)

Differansen er jo ikek akkurat ubetydelig, og jeg trodde bankene gjerne så på Sifo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...