AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Jeg har flyttet til en eier tomannsbolig og vi har en privat vei opp til huset vårt og vi har to bil plasser hver som vi eier hver av oss. Men problemet er at de har ofte besøk og da parkerer de på en av mine plasser og besøket mitt får da ikke parkert og må da parkere ved veien. Synes det er frekt og uansvarlig gjort av naboen fordi vi eier to bil plasser hver, men problemet er hva gjør jeg nå? Jeg har angst og tør ikke å snakke med naboen. Skal jeg parkere på de sin plass da? Har lyst til det men da er jeg ikke noe bedre enn de. Kan jeg lage ett skilt ved plassene mine? Og besøket til naboen kunne parkere ved veien og det tar bare to minutter å gå. Det har også vært så ille at det var fem biler trøkka sammen her vi bor og jeg måtte rygge bakover og var nær ved å kræsje og jeg klarte ikke å svinge og slet veldig med å snu. Så jeg fikk ikke reist ut fordi fikk ikke til å komme meg ut og det er veldig vanskelig for meg fordi jeg fikk ikke handla mat den dagen. Jeg turte ikke å ringe på til naboen heller. Er jo veldig frekt gjort og veldig lite hensynsmessig gjort. Parkeringplassene er ved siden av hvewrandre og de har to plasser og jeg har to plasser. Det har jo til og med ofte vært sånn at de har parkert på min plass og plassen deres var ledig og dette har skjedd veldig ofte. Da har de nok ikke giddi å flytte bilen sin da. Jeg synes det er så frekt gjort å stjele plassen fra andre fordi jeg har jo kjøpt to plasser da jeg kjøpte dette huset. Dette er så ille at jeg vurderer å flytte igjen selv om det bare er to måneder jeg flytta hit. Men hva gjør jeg når jeg har så sosial angst at jeg ikke tør å snakke med naboen? Flytte, er det eneste løsning? Er jo veldig dumt om jeg ikke kommer ut på butikken fordi naboen skal presse alle biler overalt sånn at jeg ikke kommer fram. Noen andre ganger har jeg til og med måttet kjøre på gressplenen til en annen nabo for å snu bilen min siden naboen i tomannsboligen som jeg bor i hadde så mange biler der. Dette er veldig uheldig og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg hadde aldri stjelt bilplassen til naboen. Hvis de skulle flytte inn eller ut og det var lettest for naboen at de parkerte på min plass hadde det vært greit fordi tungt med komfyr, vaskemaskin og hyller og skap og sofa og sånn. Men når de bare tar seg til rette flere ganger hver eneste uke er det veldig uheldig og frekt gjort. Besøket mitt må da parkere i veien fordi naboen stjæler plassen min som jeg har kjøpt da jeg kjøpte huset. De har sin del og jeg har min del. Er dette vanlig oppførsel? Hva hadde dere gjort? Lyst til å skrive brev til de i postkassa deres fordi tør ikke å snakke. Men redd de synes det er ekkelt med brev eller at jeg skal sette opp skilt og at det står husnummeret mitt på den fordi naboen har ett annet husnummer.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 Frekt og slitsomt med slike naboer. Hva med å sette opp bukk med skilt på plassen som de tar/låner/stjeler fra dere-og flytte den når dere skal parkere der.
Gjest Katten. Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Du kan faktisk ikke forvente at naboene vet hvordan du føler om du ikke forteller dem det. Skriv dem et brev, få en venn til å stikke innom - kommuniser! Vet du har angst, men du må faktisk gjøre dine tanker kjent for naboene. 20
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Sett opp skilt med Parkering forbudt og legg ut spikermatte. 12
cellar Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Hva med å legge et brev i postkassa? Veldig hensynsløst hvis de faktisk er klar over at besøket dems står på plassen din. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Hvis du er så lammet av angst så du ikke tør å snakke med NOEN, må du nesten sørge for å få hjelp. 17
Screamsilence24 Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 Hvis du er så lammet av angst så du ikke tør å snakke med NOEN, må du nesten sørge for å få hjelp. Kjære TS, om dette er sant så kan du ikke la livet ditt bli ødelagt av angsten! Har du fått hjelp - psykolog og eventuellt medisiner? Er du uti jobb? Eller er livskvaliteten så hemmet på grunn av angsten at du ikke kan være i et normalt arbeide? Når det gjelder naboene dine er det rimelig frekt om det er opplagt DERES plass, om det ikke er det må du nesten prate med de. Eller sende mannen kanskje om du faktisk ikke klarer prate med naboene dine engang. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 Legg et brev i postkassen deres? Virker kanskje litt rart, men hvis du ikke tør å snakke med dem ser jeg ikke mange andre løsninger.
Gjest Oblivion Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 (endret) Jeg ville også skrevet et hyggelig og høflig brev -det kan jo bare være ubetenksomhet fra deres side, eller rett og slett det at de tenker "hun har jo ikke klaget enda, så da bryr hun seg kanskje ikke?" Selv om folk flest hadde tenkt litt lenger enn det så må du uansett bare stå på rettighetene dine nå når du har korttenkte naboer -bare pass på at du ikke fremstår som krass og kjip i første omgang, ikke noe vits i starte en nabofeide før de nekter å forholde seg til saken på en bra måte. Endret 29. september 2011 av Oblivion 1
Gjest Apophis Skrevet 29. september 2011 #10 Skrevet 29. september 2011 Sett opp skilt, skriv ein lapp til de og legg i postkassa, ring og få bilene tauet bort om de stenger deg inne/står på din eiendom. Du må nesten stå opp for deg selv her og si ifra, det blir neppe bedre av seg selv. 1
Gjest evo6 Skrevet 29. september 2011 #11 Skrevet 29. september 2011 om det plager deg og du vil det skal stoppe. så finnes det bare en løsning som vil hjelpe deg helt.. gå over til naboen og ta det opp... så er det ute av verden.er det din plass.så er det din plass... når du har gjort det så får du en blandet følelse. men du har godt av det. skal ikke være redd for sånt. så gjør meg og deg selv en tjeneste. i morgen. går du over og sier i fra på en hyggelig måte.så skriver du hvordan det gikk. du dør ikke av å kreve det som er ditt.... 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #12 Skrevet 7. oktober 2011 De er så frekke at de parkerer på min parkeringsplass selv om begge deres parkeringsplasser er ledige. En gang så tok jeg å parkerte etter bilen til naboen på min parkeringplass men nei de tok ikke hintet i det hele tatt. Nå har jeg parkert der noen dager men nå har altså naboen stjælt den andre parkeringplassen min da. Jeg har jo to parkeringsplasser og må få lov til å bestemme selv hvilken av de to plassene jeg vil parkere. Det skal vell ikke være sånn at naboen skal bestemme på min eiendom og å bestemme hvor jeg skal parkere på mine plasser. Snakk om frekkhet. I tillegg har naboen en parkeringplass til , altså tre stykker dog så¨bruker de den ene til oppbevaring av ved som har stått der siden jeg flytta hit. Så nå er de så frekke og benytter seg av mine parkeringsplasser fordi de skal ha veden sin på sin plass. Snakk om frekkhet og grådighet. Jeg tør ikke å snakke pga. angst og ja jeg har vært i behandling i årevis og ja jeg jobber ikke eller går på skole. De tok jo ikke hintet med at jeg parkerte bilen min etter bilen til naboen på min plass fordi nå har de jo parkert på min andre plass? Jeg gir opp snart med å bo her fordi jeg orker bare ikke dette lengre og ser etter andre hus på finn.no hver dag fordi klarer ikke mere bare nå.
altflyter Skrevet 7. oktober 2011 #13 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg tror det er en god idè å legge et høflig men bestemt brev i postkassen til naboen hvor du ber ham si til gjestene sine at de ikke kan parkere på din plass, for du trenger den selv. Enkelt og greit. Da slipper du å prate face 2 face, og du får løst problemet. De fleste normale mennesker vil da beklage seg, og umiddelbart sørge for at ingen parkerer på plassen din igjen. De færreste er interessert i et dårlig naboforhold. Kanskje de tenker det er greit for deg siden du ikke har klaget? Kanskje de hadde en avtale med de som bodde der før om at dette var greit? Legg et brev i postkassen og ta det derfra. Det ordner seg nok, men skjønner det er irriterende.
*Sinnataggen* Skrevet 7. oktober 2011 #14 Skrevet 7. oktober 2011 (endret) E r tråden seriøs? Om dette stemmer skjønner ikke hvorfor du ikke har gjort noe med dette før. Du har mer lyst til å flytte enn å få orden med naboen fordi du ser ingen utvei. Tenk om naboene dine er snille mennesker da, at de parkerer slik fordi dem du kjøpte av las kje har gjort det slik før, og at de ikke aner hva du mener og føler? Til ts ang hva du skal gjøre. Du skriver at du selv får besøk så da har du venner slekt, og jeg regner med du tør snakke med dem og har fortalt hvor det erger deg ang dette med parkeringen. La nå en av dem du har på besøk ringe på å snakke med naboen din. Du har jo valgt å bo i tomansbolig, og da må det ofte kommunikasjon til for at ting skal fungere. La dem forklare at du har angst og derfor snakker igjennom noen andre, for jeg ville reagert om min nabo sendte bud for å snakke med meg om jeg ikke visste hvorfor. Så la dem ta opp dette med at du vil ha dine to plasser, og at du trenger dem til deg og dine. Og start alltid slikt med en god fin tone. Når ting står i veien for deg bør du sammarbeide med fantasien din og bli løsningsorientert, ikke bare ligge deg ned eller rømme. Endret 7. oktober 2011 av solosuper10 1
Blair Skrevet 7. oktober 2011 #15 Skrevet 7. oktober 2011 De er så frekke at de parkerer på min parkeringsplass selv om begge deres parkeringsplasser er ledige. En gang så tok jeg å parkerte etter bilen til naboen på min parkeringplass men nei de tok ikke hintet i det hele tatt. Nå har jeg parkert der noen dager men nå har altså naboen stjælt den andre parkeringplassen min da. Jeg har jo to parkeringsplasser og må få lov til å bestemme selv hvilken av de to plassene jeg vil parkere. Det skal vell ikke være sånn at naboen skal bestemme på min eiendom og å bestemme hvor jeg skal parkere på mine plasser. Snakk om frekkhet. I tillegg har naboen en parkeringplass til , altså tre stykker dog så¨bruker de den ene til oppbevaring av ved som har stått der siden jeg flytta hit. Så nå er de så frekke og benytter seg av mine parkeringsplasser fordi de skal ha veden sin på sin plass. Snakk om frekkhet og grådighet. Jeg tør ikke å snakke pga. angst og ja jeg har vært i behandling i årevis og ja jeg jobber ikke eller går på skole. De tok jo ikke hintet med at jeg parkerte bilen min etter bilen til naboen på min plass fordi nå har de jo parkert på min andre plass? Jeg gir opp snart med å bo her fordi jeg orker bare ikke dette lengre og ser etter andre hus på finn.no hver dag fordi klarer ikke mere bare nå. Kan du ikke parkere på tvers da? Så du okkuperer begge dine plasser? Jeg hadde ikke giddet å si ifra, jeg hadde heller betalt for å få noen til å taue dem vekk. Ikke pga. angst, men fordi det er så selvsagt ikke å ta seg til rette på den måten at de fortjener ikke et forvarsel før de får en lærepenge. 3
*Sinnataggen* Skrevet 7. oktober 2011 #16 Skrevet 7. oktober 2011 Tauing er ikke så enkelt. Parkeringsplassen er privat. Da må man merke plassene sine, for så å ringe politi som kommer med bortauingsbegjæring. Begjæring om fjerning av bil på privat grunn. Så må man ringe taueselskap som får dette papiret. Om du mener dette kan ordne parkplasser og naboskap mellom ts og naboer tror jeg du bommer. Så å ha angsten og fiender til nabo gjør det ikke bedre.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #17 Skrevet 7. oktober 2011 Kjære ts. Først synes jeg du skal trekke pusten dypt, senke skuldrene, hent deg en kopp med noe varmt og sette deg ned. Av måten du skriver på nå, så får jeg følelsen av at du er ganske forbannet på naboen nå, og ingenting godt kommer ut av å hisse seg opp. Så skriver du noen tanker på papir, før du henter telefonen og ringer naboene for å si fra. Hva er det værste de kan si? Om de er komplette idioter så blir de sure, men de kan ikke gjøre noe. Antagelig så har de bare ikke tenkt over det. Om det ikke fungerer så får du si fra her. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #18 Skrevet 7. oktober 2011 ts. Skal skrive ett brev men vanskelig å formulere meg riktig. Kan jeg skrive noe sånt? Hei nabo. Jeg har to parkeringsplasser som jeg eier og jeg ønsker å ha begge to plassene mine fordi jeg trenger de selv. Vennlig hilsen "meg" 3
Mooria Skrevet 7. oktober 2011 #19 Skrevet 7. oktober 2011 Det er jo bare å sette opp skilt med privat parkering, og dersom de fortsetter å parkere der, så er det jo bare å få tauet dem bort.
altflyter Skrevet 7. oktober 2011 #20 Skrevet 7. oktober 2011 ts. Skal skrive ett brev men vanskelig å formulere meg riktig. Kan jeg skrive noe sånt? Hei nabo. Jeg har to parkeringsplasser som jeg eier og jeg ønsker å ha begge to plassene mine fordi jeg trenger de selv. Vennlig hilsen "meg" Hva med: Kjære "navn på nabo" Jeg vil gjerne ha begge parkeringsplassene mine selv, da jeg ofte får besøk av bekjente som ønsker å parkere der. Fint om du også sier ifra om dette til dine besøkende. mvh "ditt navn" 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå