Gjest Bartenina Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Forslag til enkle småprosjekter som ikke tar motet fra meg? Og hvilke stoffer er best å begynne med osv? Har fått meg sypartner, men tror ikke hun er en racer på symaskina heller!
nanny Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 Vel, da har du ikke valgt den beste sypartner. Vil bare nevne at det er ikke stoff som avgjør om du er flink til å si eller ikke. Du kan begynne med hvilken som helst stoff, men du må kunne både klippe og sy. Har du dette og + tålmodighet til, så tror jeg du skal lykkes.
Gjest Bartenina Skrevet 28. september 2011 #3 Skrevet 28. september 2011 jajajaja, blablabla Men et sted må man begynne, jeg har sydd litt sammen med mamma før, jeg er bare på jakt etter HVA det kan være lurt å begynne med som er litt givende?
MissLibellula Skrevet 28. september 2011 #4 Skrevet 28. september 2011 jajajaja, blablabla Men et sted må man begynne, jeg har sydd litt sammen med mamma før, jeg er bare på jakt etter HVA det kan være lurt å begynne med som er litt givende? Veske! Enkle, kan pyntes på utallige måter, kan ha lommer eller ikke, lang eller kort hanke. På biblioteket har de nok noen bøker med enkle mønstre du kan følge
sequin Skrevet 28. september 2011 #5 Skrevet 28. september 2011 strechstoff og glatte stoffer er grusomme å sy i begynnelsen, prøv å dra til stoffbutikekr og spør om stoffprlver i forskjellige varianter, og sy frem og tilbake på disse for å finne ut hvordan stoffet oppfører seg Ellers kan du jo begynne med små ting som tøy-poser, forklær, puter, nålepute og sminkeposer/vesker
Gjest Bartenina Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Thank you :-D Gleder meg til å begynne!
otilie Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 skjørt er også veeeldig enkelt. mål midjen din, og gang med hvertfall 2 eller 2,5. gang på litt mer hvis du vil ha mer fylde i skjørtet. bestem lengden selv, men husk å ta med litt ekstra plass nederst og øverst. så klypper du ut et langt rektangel i de målene du har fått... syr en brett nederst og øverst, tre en strikk som har samme lengde som rundt midjen din (pluss litt ekstra så du kan lage en knute). inn i bretten øverst. sy sammen endene. vips du har et skjørt!! husk å sy det på vranga! bare spør hvis du har spørsmål,
Mamma1 Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 Fleece og ullfilt er det enkleste og mest takknemlige å sy i. Det rakner ikke, så du trenger ikke kaste over kantene og om du syr litt feil så syns det ikke, spesielt på fleece. Hva med luer, votter? Har du interesse av å sy barneklær så er det veldig enkelt å sy fleecebukser, luer og genseren. Glatte stoffer og stretchstoffer er ikke noe for en novise.
Gjest Jytte Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 Jeg råder deg til å gå på et sykurs. Det gjorde jeg da jeg kjøpte min første symaskin for 25 år siden. Lærte så masse teknikker som jeg har hatt glede av i alle år.
Gjest Bartenina Skrevet 30. september 2011 #10 Skrevet 30. september 2011 Åh, sykurs... jeg har ikke engang tenkt tanken, fordi mamma er råflink til å sy og hun har bestandig skulle lært meg opp. Men nå bor hun 70-80 mil unna :-( men skjørt kan være morsomt, tusen takk :D Og barneklær og, har mange tantebarn :-D ooog luer og votter ja! Hurra, dere er så gode, KG'ere, nuss og klem til alle sammen
Gjest Bartenina Skrevet 1. oktober 2011 #11 Skrevet 1. oktober 2011 Æh...søkte litt etter sykurs i Porsgrunn/Skien, men fant ikke stort, noen som vet av noen? Eller i allefall i nærheten av Porsgrunn og Skien ;-)
nanny Skrevet 1. oktober 2011 #12 Skrevet 1. oktober 2011 Kjenner ikke egentlig hva problemet ditt er? Du har jo allerede prøvd å sy med din mamma, så regner jeg med at hun kommet med gode råd mens dere sydd sammen. Men du har fått gode råd og tips her også.
Niennas Skrevet 1. oktober 2011 #13 Skrevet 1. oktober 2011 Hør med en hobbybutikk da? Her i Tønsberg (Alt er jo relativt om det er nært eller langt vekk fra Porsgrunn/Skien) så har vi en hobbybutikk som driver med sykurs, men da er det som oftest "Sy en kjole" eller sånne ting, ikke "Lær å sy på en generell basis". Noe av det første jeg sydde var julestrømper, forresten. Det var ikke så vanskelig ^^. Jeg er selvlært, og har fortsatt mye å lære, men jeg fant fram klær som ikke passet lenger, eller lignende, og sydde på de. En kjole var bl.a. for trang rundt mage og lår (den passet jo, men om den var fin var vel en annen sak). Hadde vært på loppemarked og fått tak i stoff, så sydde jeg om kjolen fra en pencil-kjole til en med stoort skjørt. Har også prøvd meg på å sy min egen topp. Alt fungerte kjempefint, helt til jeg skulle sy blonder rundt utringingen og som stropper. Da ble det for stramt vel, man lærer så lenge man lever!
Gjest Bartenina Skrevet 1. oktober 2011 #14 Skrevet 1. oktober 2011 Hehe... jo, er man kreativ så går det vel alltid bra ;-) Får vel bare hive meg i det, men hadde vært veldig fint med et ordentlig kurs og da! nanny: SKULLE, står det.. vi har ikke sydd sammen siden jeg var kanskje ti år, og siste gangen vi sydde sammen, endte med tur til sykehuset, fordi hun skjærte av seg tuppen på pekefingeren. Så jeg er ikke opplært
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå