Gå til innhold

Er det høyere levestandard i Stavanger enn andre norske byer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er tilvanlig ganske aktiv bruker av formumet og velger derfor å være anomym. Jeg er en skilt tobarns mamma som bor , ja altså i Stavanger. Vi bor i egen bolig, grei inntekt, men ikke på noen måte overflod. Jeg opplever på tross av egen bolig og grei inntekt at jeg i svært liten grad kan ha samme levestandard som andre. Var innom en rel. dyr butikk i Stavanger her en dag. Oppholdt meg i butikken i ca. 20 min og på den tiden var det omtrent 10 stk som kjøpte jakker til over 5000.... De fleste rundt meg har nye biler, hus koster fra 4 mill og oppover... Det er ferier flere ganger i året, oppussing av bolig, konserter og revyer... ja kan nesten ikke nevne alt.

Kjenner nok på en sårbarhet over dette med økonomi og gruer meg litt til fremtiden, da jeg ikke har verken en stor lønnsforhøyelse i vente, arv eller noe annet. Vet jo at Stavanger har en del oljepenger, og lurer derfor på om Stavanger er i en særstillling, eller om det er sånn på hele linja i dette forholdsvis rike landet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det høyere levestandard i Stavanger enn andre norske byer?

Nei.

Og for ordens skyld, nabohuset her gikk for 8-9 millioner og det er ikke noe uber-fancy opplegg. Så langt fra Stvg som sliter med fjasete boligpriser. (Oslo)

Endret av Ueland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever Stavanger som en by der det er jævlig mye penger i omløp. Jeg bor i en liten bygd på vestlandet vanligvis, var i Stavanger på besøk en gang. Det var generellt sett ganske dyrt i butikkene, og vi stakk innom en litt fancy godteributikk med dritdyrt godteri, var masse unger der som fikk fyllt opp pose med lørdagsgodt til sånn 150-200, var ikke mye godteri en gang, bare dyre priser. Whoa tenkte jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbygdejenta her igjen, må bare legge til at jeg gikk en tur i strøket der jeg var på besøk, og det stod splitter nye hus og biler linet opp på rekke og rad nedover. Det stakk nesten penger ut av vinduskarmene så og si. Jeg er ikke sjalu, misunnelig eller noe, men det var der og da jeg virkelig innså hvor jævlig rikt Norge egentlig er, jeg bor i en liten kommune i et vestlandsfylke der vi må svinge over på venstre side av en smal vei for ikke å falle ned i dumpen på høyre side med den 16 år gamle bilen. Her er det ikke mye som vitner om rikdom sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mange med ganske god råd som bor i Stavanger? Men vises vel helst på de godt voksne, da de unge må bruke sin "gåde råd" på svindyre boliger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så absolutt ikke.

Folk i Oslo har en svært høy levestandard, og så vidt jeg vet leder Oslo over Stavanger både på gjennomsnittslønn og gjennomsnittlige boligpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke til å legge skjul på at det er godt med penger der, men år du går i en av de dyreste butikkene vil alle salgene du ser være dyre ting. Hvis du hadde gått i en av Fretex-butikkene i stedet hadde du sett en annen side av byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vi må bruke alle pengene på de sykt dyr boligene.

Jeg er student og bor hjemme, tør ikke tenke på den dagen jeg skal kjøpe meg noe, enda jeg har jobbet mye ved siden av studiene, spart opp en del og har null studiegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger er oljebyen nr. 1 i Norge, og det er mange med høye inntekter. Boligprisene er svært dyre, så, ja, jeg vil si det er ganske høy levestandard her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så absolutt ikke.

Folk i Oslo har en svært høy levestandard, og så vidt jeg vet leder Oslo over Stavanger både på gjennomsnittslønn og gjennomsnittlige boligpriser.

For økonomer har faktisk Stavanger tatt igjen Oslo i lønnsnivå nå. Tror det samme gjelder for ingeniører også, på grunn av oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...