Gå til innhold

Hvem inviterer når steforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er snart klare for å begynne med invitasjonene og vi har støtt på et lite problem.

Siden våre foreldre er med på å betale festen, vil vi gjerne at de skal få invitere i innbydelsen.

Mine foreldre er skilt og gift på nytt, og jeg har et godt forhold til alle sammen og de er på talefot med hverandre. Det vil si at de ikke har noe med hverandre å gjøre nå som jeg har blitt voksen, men de er alle villige til å samarbeide og være med på bryllupsplanleggingen. De prater fint sammen når de må, for å si det sånn.

Men skal jeg skrive opp alle navnene i invitasjonen? Eller skal jeg bare nevne mine kjødelige foreldre?

Vil jo nødig tråkke noen på tærne heller?

Jeg har snakket med mamma og hun sier at stefaren min ikke vil bli fornærmet hvis han ikke blir nevnt, mens pappa sier at det er riktig at stemoren min blir nevnt.... :-?

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre som skiller seg lager mye krøll...

Jeg aner ikke.

Skrevet

Jeg ville skrevet alle navnene. Kanskje det går av å gå rundt problemet med å skrive "brudeparets foreldre" eller noe sånn?

Det smerter en perfeksjonist å skrive dette, men: Det er viktigere å være på god fot med foreldre og deres ektefeller enn å ha en invitasjon "etter boka".

Skrevet

Er de gift på nytt? Dersom alle fire er med å betaler synes jeg alle burde invitere.

Skrevet
Kanskje det går av å gå rundt problemet med å skrive "brudeparets foreldre" eller noe sånn?

Enig! Eller man kan unngå problemet med å gjøre den litt mer uformell og skrive f.eks.:

"Vi har gleden av å invitere XXX og YYY til bryllupet vårt

den dd.mm.åå. Vielsen vil foregå i zzz kirke kl. xx.xx, etterfulgt av middag.... bla-bla-bla".

Søk på "invitasjoner" eller "innbydelser" i forumet her, så finner du mange ulike tekster, hvor ikke foreldrene trenger å bli nevnt. Lykke til!

Skrevet

Vanligvis er det god tone å utforme invitasjonen etter de som betaler, dvs de som betaler er vertsskap for anledningen. Hvis begge foreldrene dine er gift på hver sin kant og har felles økonomi med sin nye ektefelle vil det si at utgiftene de tar på seg går av deres felles sparepenger kanskje, penger de ellers ville brukt sammen til noe annet. I tillegg sa du at begge nye ektefeller er med på jobbinga..

Jeg ville uten tvil skrevet 4 navn fra din side i invitasjonen. Så blir det enten 6 eller 8 navn (avhengig av om din manns foreldre også er gift på ny..). Gi kred dit kred hører hjemme.

Skrevet
Vanligvis er det god tone å utforme invitasjonen etter de som betaler, dvs de som betaler er vertsskap for anledningen. Hvis begge foreldrene dine er gift på hver sin kant og har felles økonomi med sin nye ektefelle vil det si at utgiftene de tar på seg går av deres felles sparepenger kanskje, penger de ellers ville brukt sammen til noe annet. I tillegg sa du at begge nye ektefeller er med på jobbinga..

Jeg ville uten tvil skrevet 4 navn fra din side i invitasjonen. Så blir det enten 6 eller 8 navn (avhengig av om din manns foreldre også er gift på ny..). Gi kred dit kred hører hjemme.

Jeg er helt enig! Synes det er rett at de som betaler gildet også inviterer til det.

Gjest Anonymous
Skrevet

De som betaler festen står på invitasjonen. Så om dine foreldre betaler, og de har felles økonomi med sine nye ektefeller så bør alle stå der. Hvis dere betaler selv, så står bare dere der. Eller dere får ta en diskusjon om hvem som er vertskap.

Skrevet

Hvis dine foreldre betaler bør de stå alene, synes jeg.

Av enkelthets skyld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...