Gå til innhold

Kan jeg låne bort penger til folk på en trygg måte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig at jeg låner ut penger til privatpersoner, slik at jeg trygt kan få pengene mine tilbake? Slik at jeg kan ta det gjennom inkasso eller noe hvis de ikke betaler? Slik at jeg ikke låner bort penger uten å få de tilbake. Hvordan kan man få til en slik avtale? Det er snakk om større beløp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første jeg kommer på er at da bør det skrives et gjeldsbrev og gjerne med en nedbetalingsplan inkludert?

Og pass på å få med all informasjon om den som låner og deg selv slik at det ikke blir problemer senere.

Om det er noe mer som bør gjøres vet jeg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er aldri garantert å få pengene tilbake, så ville vært veldig forsiktig med å låne ut penger til privatpersoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Som personen over meg her sier: du kan aldri vite med sikkerhet at du får de tilbake, det er alltid risiko forbundet med å gi lån. Det er derfor bankene har forskjelliog type rente på foskjellig type lån. Dess større risiko, dess dyrere lån.

Men, du kan gjøre det tryggere ved å sette opp et gjeldsbrev der det står i detalj om lånesum, betingelser for lånet, nedbetalingsplan og hva som er saksgangen dersom skyldner ikke betaler. Du har mulighet til kå gå enten til inkasso, eller ta ut forliksklage dersom du ikke får igjen pengene. Om du tar ut forliksklage får du direkte trekk i lønn dersom ikke det lar seg løse på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et signert gjeldsbrev tror jeg du kan gå rett på utleggsforretning via namsmannen om peronen ikke betaler (gjeldsbrev er like gyldig som dom i forliksrådet). Mulig det må tinglyses, der er jeg ikke sikker. Husk på at dersom det er en person med veldig dårlig økonomi har de krav på å beholde penger til livsopphold (egne satser på dette), og dersom de ikke har mer penger å hente utenom dette sitter du fortsatt og ikke får dekket kravet ditt, så det er aldri noen granti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - be om pant, noe som har samme verdi som beløpet. Er dessverre svært vanskelig å finne pant som har stabil verdi - en TV taper seg jo gjerne over årene. Eneste jeg klarer komme på er smykker - gull eller lignende. Men dette kan vel en gullsmed pantsette også, så da forsvinner vel litt av poenget med å låne av deg.

Du kan ikke sikre deg 100%, det er det som er vanskelig med lån. Jeg har lånt ut husleie til en venn, og vi skrev da kontrakt. De pengene fikk jeg igjen. Men det du gjør er å gi (et rentefritt?) lån uten sikkerhet, og det skal man tenke seg om før man gir. Om den eneste sikkerheten du har er personens goodwill, så skal du jaggu stole på dette mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...