Gjest gjest Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Hei! Noen som har tatt b12 sprøyter her inne? Hvilke virkninger merket dere? Og hvor lang tid tok det? Skal først visst ta en fire ukers kur, så en gang hver annen eller tredje måned. Hvor fort kan jeg merke noe?
Sugerøret Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 jeg merker ingenting,men så merket jeg heller ikke noe av b12 mangelen.
Swirly Skrevet 28. september 2011 #3 Skrevet 28. september 2011 Du merker det fort! Dagen etter en sprøyte våkner jeg opp med toppet energi! Gled deg! 1
sol i sinnet Skrevet 28. september 2011 #4 Skrevet 28. september 2011 Hei! Noen som har tatt b12 sprøyter her inne? Hvilke virkninger merket dere? Og hvor lang tid tok det? Skal først visst ta en fire ukers kur, så en gang hver annen eller tredje måned. Hvor fort kan jeg merke noe? Jeg tok hver 3.måned.. På meg hjalp det veldig Kunne faktisk være oppe lengre en til kl 21.. hehe, pluss at jeg ble gladere og fikk mere overskudd.. Husker ikke hvor lang tid det tok, men det hjalp etter 1. eller 2. dosa mener jeg og huske.. Lykke til.
millie88 Skrevet 28. september 2011 #5 Skrevet 28. september 2011 Jeg har tatt b12 sprøyter i noen mnd nå og kan desverre ikke merke noe forskjell, er fortsatt like slapp. Men tror de fleste merker forskjell etter sprøyte nr 2 eller noe i den duren, var i hvertfall det jeg fikk beskjed om av legekontoret.
Ibanez Skrevet 28. september 2011 #6 Skrevet 28. september 2011 Jeg merket ikke noe til mangelen og virkningen egentlig. Det eneste jeg merket var at jeg begynte å miste mindre hår på hodet etter jeg begynte med sprøytene
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #7 Skrevet 28. september 2011 Jeg tok en slags kur med en sprøyte hver uke. Merket overhode ingen forskjell.
meca Skrevet 28. september 2011 #8 Skrevet 28. september 2011 Jeg skal ta sprøyte nr 5 av 5 (i en kur med en sprøyte i uka) i morgen. Har hatt en sånn kur tidligere. Den forskjellen jeg kjenner, er først og fremst at jeg faktisk sliter mer med å sove om kvelden (vanligvis sovner jeg i det hodet treffer puta). Ja, og så blir jeg vel litt mindre trøtt generelt og
The Duchess Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 Merker bare når virkningen begynner å gå ut. Blir veldig trøtt og sliten. Kan sove 1 til 2 timer opptil 4-5 ganger på dagtid. Når jeg legger meg på kvelden har jeg ingen problemer med å sovne. Sover bort dagene. Etter å ha tatt sprøyten så har jeg ingen behov for å sove på dagtid. Har tatt disse sprøytene i over 10 år. 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 29. september 2011 #10 Skrevet 29. september 2011 Jeg merket det allerede dagen etter, men så har jeg slitt masse med lite energi også, da.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #11 Skrevet 29. september 2011 Jerntabletter: liten effekt B12-sprøyter hver uke: liten effekt Stoffskiftemedisiner ga meg livet tilbake.
Gjest gjest Skrevet 1. oktober 2011 #12 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har akkurat fått påvist B12- mangel, jeg også. Har i veldig lang tid vært slapp og sliten. Null energi. Det jeg leser her, virker nesten for godt til å være sann. Vil dette si at det faktisk er mulighet for at jeg kommer til å oppleve at jeg faktisk får nok energi til å gjøre noe etter jobb? At jeg kanskje kan ta opp litt av mine gamle hobbyer igjen? Det er så lenge siden sist, at jeg nesten hadde avskrevet det. Dette høres HELT fantastsk ut. Hvordan ble deres liv endret etter sprøyter?
Gjest Anonym Skrevet 1. oktober 2011 #13 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg ble satt på B-12 sprøyter for noen år tilbake. Det første jeg merket var at føtter og hender ble varme. De var tidligere alltid kalde. Etter sprøyte 2 og 3 kom energien tilbake, jeg slapp å sove etter skole. Gikk på en kur med sprøyter, siden har jeg gått på B-12 piller for å holde nivået ved like. B-12 mangel er slitsomt, man blir så sliten og slapp. Blir på en måte "dratt ned i kjelleren" uten å ha en grunn. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #14 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har og tatt B12 i snart 20år. Og har et normalt liv nå. Før var det kun jobb/skole, spise, sove.. Dessuten kan man bli depressiv og glemsk! Jeg og, som mange her skriver, fikk tilbake varmen på hender og føtter. Armer og ben "sovner" ikke lengre heller. Tror det gikk ihvertfall 4 sprøyter før jeg merket forskjell da jeg begynte på B12. Men så hadde jeg veldig lavt nivå.. Helt på bunn. Nå kjenner jeg det på kroppen, og ikke minst søvn behovet, når neste sprøyte nærmer seg. Fastlegen min undersøkte meg ang hvorfor jeg hadde B12 mangelen. Det viste seg at celledelingen i magen, ikke tok opp det vitaminet. Av alle ting. Så uansett hva jeg spiser, vil jeg alltid ha B12 mangel. Så resten av mitt liv, hver 3mnd tar jeg med glede sprøyte Lykke til
FrøkenBaker Skrevet 7. september 2012 #15 Skrevet 7. september 2012 Det spørs hvilket nivå man har ligget på, plager man har hatt, hvor lenge og alvorlig osv. Jeg begynte med en kur men har måttet fortsatt med sprøyter hver andre uke i flere år for å fungere. Gikk såpass lenge, årevis, uten hjelp, med alvorlig b12-mangel at jeg ble blodfattig, derfor iskald på hender og føtter, fikk vedvarende kramper i hele kroppen, konsentrasjonsproblemer og svimte av konstant, ++. Etter jeg har fått b12-sprøyte sover jeg nærmere normalen enn i 12-16 timer som skjer hvis jeg går for lenge uten. Hjelper nesten med en gang. Det er forskjell også pga. at det er forskjellige grunner til mangelen hos forskjellige mennesker. Noen utvikler en mangel pga. kosthold, f. eks veganere, da kan det være nok med en kur etterfulgt av et vitamintilskudd. Selv om man har vært veganer en god stund uten symptomer kan det være b12-mangel ettersom kroppen har lagre av dette og symptomene derfor dukker opp lenge etter forandring. Men hos andre kommer det av underliggende sykdom, f. eks en autoimmun sykdom som cøliaki "Hvis du har cøliaki, reagerer kroppen din på gluten, et protein som finnes i hvete, bygg og rug. Spiser du mat som inneholder gluten, blir tarmen din skadet slik at næringsstoffene fra maten ikke blir fullt ut absorbert. Dette kan føre til en rekke symptomer og helseproblemer. Cøliaki er ikke en matallergi eller intoleranse. Det er en autoimmun sykdom. Dette betyr at immunsystemet ditt (det systemet som bekjemper infeksjon), angriper en del av kroppen din. Tarmen er den viktigste delen av kroppen som påvirkes, men mange andre deler av kroppen kan bli skadet av cøliaki." http://www.helsebibl...liaki.62839.cms eller en tilstand i magen som rett og slett gjør at man ikke kan nyttiggjøre seg av det. Kroppen hemmer opptaket selv. Det er også sånn at en mangel kan føre til flere, derfor trenger mange tilskudd av flere ting for at kroppen i det hele tatt skal ta opp noe. Mange mangler intrinsic factor (IF), og dette kan være arvelig. "B-vitaminer blir generelt godt tatt opp i tarmen ved at de bæres inn med et ”bærerprotein”. Men B12 krever at et protein i magen, IF (Intrinsisk faktor), kobler seg til B12. Dette komplekset blir så tatt opp. Mangel på IF er den mest vanlige årsaken til B12 mangel, det kan skyldes en større mageoperasjon der den delen av magesekken som lager IF er fjernet. Etter hvert som vi blir eldre, vil mengden IF avta, derfor diskuteres B12-mangel og demens hos eldre. Men kroppen kan selv hemme opptaket av B12 ved å inaktivere IF. Ved autoimmunitetssykdommer lager kroppen antistoffer mot sine egne proteiner. Det kan den også lage mot IF. Disse anti-IF kommer ut i tarmen og forhindrer opptaket av B12. B12-mangel kommer fort for dem som har problemer med IF eller for lite magesyre. Tradisjonelt har man gitt B12 sprøyter, siden opptaket er hemmet. Men det har vist seg at hvis man tar tilskudd som har meget høye B12-nivå 1 time før et måltid, vil noe B12 likevel ”snike” seg over i blodet. Men denne effekten krever tom mage. For dem som har lite kalsium i kosten (melkefritt), kan også tilskudd av kalsium (kalsiumkarbonat) hjelpe med opptaket." "En kan få mangel på B12 selv om en spiser "nok" kjøtt. Dette kan være pga mangel på et glykoprotein - intrinsicfactor - som skal produseres i magesekken. Eksempler på tilstander som kan gi mangel på B12: Malabsorpsjonssyndromer, parasitter, infeksjoner eller etter operative inngrep der hele eller deler av magetarmkanalen er fjernet, mangel på intrinsic faktor. (vent litt med slankeoperasjonen! red anm). Symptomer ved mangel på B12 Ved mangel får vi ”pernisiøs anemi” eller ”megablastisk anemi”. Mangel på B12 kan gi nedsatt muskelkoordinering og dårlig hukommelse. Ubehandlet pernisiøs anemi er kjennetegnet ved vekttap, blek og sår tunge, åndenød, nummenhet og prikking i huden. Over tid blir nervene skadet, og det oppstår irritasjon, depresjoner og hallusinasjoner. Mangel på B12 behandles effektivt med injeksjoner av B12." http://www.npif.no/i...dling/MB12.html Kort sagt kan det gå ille, men det skal gå veldig langt før de verste symptomene setter inn. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #16 Skrevet 12. februar 2021 Tora31795 skrev (1 time siden): Eneste som har fungert for meg så effektiv. Og det måtte du dra opp en så gammel tråd for å fortelle?🙄 Anonymkode: 5b9ed...587
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #17 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og det måtte du dra opp en så gammel tråd for å fortelle?🙄 Anonymkode: 5b9ed...587 Gjør det noe om hun/han gjorde da? 🤔 Selv måtte de sette 3 sprøyter for å få opp jern nivået i kroppen under svangerskapet med minste 😊 Anonymkode: 062e1...82e
svetellepo Skrevet 26. mars 2022 #18 Skrevet 26. mars 2022 (endret) Vitamin B12 - https://no.iherb.com/pr/california-gold-nutrition-vitamin-b12-raspberry-90-gummies/83279 Eneste som har fungert for meg så effektiv. Endret 30. august 2022 av svetellepo
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #19 Skrevet 26. mars 2022 svetellepo skrev (3 timer siden): Jeg går å tar hver 3 mnd, i setemuskelen, for da siver det sakte ut i kroppen og skal vare til neste gang har jeg blitt forklart. Jeg hører om folk som får masse energi, og vasker huset de neste to dagene liksom, men jeg kjenner aldri noe "boost", ikke i begynnelsen engang da jeg fikk 5 sprøyter på 1,5 uke, for å få opp nivået før vi startet med hver 3 mnd. Hvorfor søker du opp alle disse gamle trådene for å svare? Anonymkode: 7abf3...cbb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå