Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen har fått innvilget dagpenger etter å ha gått over fra friskmelding til nav.

Men grunnlaget han har fått er ekstremt lavt, fordi han hadde deltidsjobb de foregående 3 årene. Men han begynte i 100%stilling rett etter nyttår 2011, slik at inntekten ble mye bedre.

Men dette har ikke blitt regnet med i grunnlaget.

Er det fullstendig fastlåst at de kun regner siste 3 avsluttede kalenderår, eller kan han ta med lønnslipper for den tiden han har hatt 100% stilling og at de kan beregne grunnlaget på nytt igjen ut fra det?

Han taper noe helt vanvittig med penger på det og pga det har endt opp med å egentlig ikke ha penger til faste utgifter engang....

Han har lave bougifter, men barnepassutgifter til barna osv...

Mente det var slik før at dersom man kom dårligere ut, kunne man også ta hensyn til endringer i jobbsituasjon, slik som han som har gått fra deltidsjobbing tidligere(med dagpenger i tillegg) til å jobbe 100%. Han har faktisk endt opp med å få rett over 50% reduksjon av inntekten ved å friskmeldes til nav nå.

Noen råd jeg kan gi videre til han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har peiling på dette?

Skrevet

Det er dessverre ingen måte å få med beløpet tjent i år.

Skrevet

det er som det nevnes her, bare inntekten fra 2010 som tas med i beregningen.

Skrevet

Kjipt, men slik er det!

Det er siste år som teller, eventuelt gjennomsnittet de tre siste årene dersom det er høyere. Ingen vei rundt dette.

Gjest fersk lærer
Skrevet

Men han får vel telle 2011 inntekt som grunnlag siden januar 2012. Det er ikke så lenge til.

Vil bare kommentere at han ikke "taper" noen penger på NAVs beregning. De pengene var ikke hans til å begynne med.

Skrevet

Det er når du søker dagpenger som teller så da burde han ventet til etter nyttår med å søke dagpenger... han får ikk emed 2011 grunnlaget når han først har søkt.

Skrevet

Men han får vel telle 2011 inntekt som grunnlag siden januar 2012. Det er ikke så lenge til.

Kun dersom han melder seg arbeidsledig etter 1.1.2012.

Skrevet

Joda, om man nylig har endret lønn så må man dokumentere det og skrive det spesifikt o søknaden. Da vil de som regel ta hensyn til dette.

Skrevet

Joda, om man nylig har endret lønn så må man dokumentere det og skrive det spesifikt o søknaden. Da vil de som regel ta hensyn til dette.

Tull. les regelverket. Det er førre inntektsår, evt snittet av dei tre førre åra, som er grunnlag for dagpengar. Punktum.

Skrevet

Ja, det vet jeg. Jeg har akkurat vært gjennom samme mølla selv. Måtte søke om dagpenger i august, hadde gått opp i lønn fra januar d.å. Ringte og snakket med de og de ba meg sende inn dokumentasjon på dette.

Da jeg snakket med de spurte jeg om dette kunne tas hensyn til og svaret var at det gjorde de selvfølgelig.

Skrevet

Det var det jeg mente skjedde med meg for mange år siden også, men at da fikk de dokumentasjon og alt ordnet seg.

Såklart man kan da burda han ventet med å melde seg arbeidsledig..... Fungerer ikke sånn, er man sykmeldt med blir frisk nok til annen jobb, men ikke den jobben som gjorde han syk, så kan ikke lege fortsette å sykmelde ut året. Det sier seg selv. Han ble friskmeldt til nav og da har man 3 mndr med sykepenger får han gikk over til dagpenger siden han ikke har fått napp på jobb ennå.

Men da skal jeg be han kontakte nav og komme med denne informasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...