Tonje89 Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Jeg er litt nybegynner på strikking, har begynt på noen sokker til datteren min. Skal igang med hælfelling, men jeg skjønner ingenting... Noen som kan hjelpe? I oppskriften står det: 1. P(=retten): strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb 2. P(=vrangen): Strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb 3. P(=retten): Strikk til det gjenstår 6 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb. 4.P(=vrangen): Strikk til den gjenstår 6 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb. Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 10 m på p. Har prøvd masse nå, men får det ikke til. Er jo ingen masker som blir fellt av? hvordan kan jeg ende opp med 10 masker fra 22 da??og når jeg snur arb, skal jeg da strikke de maskene som er igjen på den andre pinnen fra forrige runde?
MissLibellula Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 Jeg er litt nybegynner på strikking, har begynt på noen sokker til datteren min. Skal igang med hælfelling, men jeg skjønner ingenting... Noen som kan hjelpe? I oppskriften står det: 1. P(=retten): strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb 2. P(=vrangen): Strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb 3. P(=retten): Strikk til det gjenstår 6 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb. 4.P(=vrangen): Strikk til den gjenstår 6 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb. Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 10 m på p. Har prøvd masse nå, men får det ikke til. Er jo ingen masker som blir fellt av? hvordan kan jeg ende opp med 10 masker fra 22 da??og når jeg snur arb, skal jeg da strikke de maskene som er igjen på den andre pinnen fra forrige runde? Den masken du tar løst av skal løftes over den neste masken du strikker, slik at det blir felt en maske. Og når du snur og skal strikke tilbake skal du strikke over de maskene du akkurat har strikket. Litt dårlig forklart av meg, men håper du skjønner.
Moscato Skrevet 28. september 2011 #3 Skrevet 28. september 2011 Jeg ville valgt å bare strikke to masker sammen. Altså; strikk til det gjenstår 7masker på venstre pinne, og strikk de to neste sammen til en. Synes oppskriften din var rart formulert, spesielt punkt 4.
Klematis Skrevet 28. september 2011 #4 Skrevet 28. september 2011 (endret) ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over Dette er en felling og gjøres på hver av disse pinnene, så det blir en mindre maske for hver pinne. Det du gjør er med litt flere ord: 1. Ta neste maske på (venste) pinnen av ved å flytte den over på høyre pinne uten å vri den. Du stikker altså høyre pinne inn i masken som om du skulle strikket vrang og flytter den over. 2. Strikk en maske rett (vrang på partallpinnene). 3. Løft den masken du bare flyttet løst over til høyre pinne (altså maske nummer to fra venstre på høyre pinne) over den siste du strikket, av pinnen og slipp den. Du har da en maske mindre. Hjelper dette? Endret 28. september 2011 av Klematis
Tonje89 Skrevet 28. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. september 2011 ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over Dette er en felling og gjøres på hver av disse pinnene, så det blir en mindre maske for hver pinne. Det du gjør er med litt flere ord: 1. Ta neste maske på (venste) pinnen av ved å flytte den over på høyre pinne uten å vri den. Du stikker altså høyre pinne inn i masken som om du skulle strikket vrang og flytter den over. 2. Strikk en maske rett (vrang på partallpinnene). 3. Løft den masken du bare flyttet løst over til høyre pinne (altså maske nummer to fra venstre på høyre pinne) over den siste du strikket, av pinnen og slipp den. Du har da en maske mindre. Hjelper dette? aha! men da skjønner jeg! Takk for hjelpen alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå