Gå til innhold

Flytte for seg selv for første gang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn langt etter alle de andre har jeg nå bestemt meg for og flytte for meg selv. Har en deltidsjobb, og på grunn av ting jeg helst ikke vil nevne her, så sliter jeg med og få jobb. Så har en deltidsjobb nå.

Funnet en søt leilgihet med ikke så dyr husleie. Men har ikke råd til og faktisk bo eller leve for meg selv.

Er det noen som vet om stønader og andre ting og søke på om dette ? Tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kan søke om bostøtte i husbanken. Det må leveres inn den 14 før den måneden en ønsker å få dekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet fungerer heldigvis ikke sånn at man bare kan få stønader så fort man ikke klarer å forsørge seg selv.

Hvor gammel er du da ts?

Hvis du er veldig ung å uetablert, så er det mange ting som må anskaffes. Det er dyrt å flytte for seg selv første gang.

Tenk bare på alle ting du må kjøpe inn nå, som står i skapene hos foreldrene dine. Sånn som krydder, bakevarer, tørrmat, div. brødposer, bakepapir, matpapir, boksemat, rengjøringsartikler og artikler til personlig hygiene og dopapir. Dette er ting du sikkert er vant til å ha tilgjengelig, å ikke engang tenker på at det koster penger å anskaffe.

Dette kommer i tillegg til alt annet du trenger av sengetøy, håndklær, kopper og kar, gryter, bestikk osv. Listen kan bli lang. Nå er det jo selvsagt mulig å leie møblert, men ellers så trenger man møbler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosial stønad tror jeg du har rett på, men jeg ville tatt en tur innom nav og pratet med dem om hva slags hjelp du har rett på. Har du erklæring fra lege eller psykolog på hvorfor du ikke kan jobbe fullt så hjelper det mer tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten min flyttet sammen for snart fire måneder siden. Og det var veldig deilig å flytte hjemmefra, men hadde det ikke vært for at kjæresten min har full jobb, hadde det ikke gått! Han er bedre økonomisk enn meg :sjenert: Og lærlinglønn som jeg har er ingenting å skryte av.

Det er veldig mye man ikke tenker over når man bor hjemme, som man må ha når man flytter ut.

Bare det å skulle flytte ut for første gang koster jo en del! Har du sofa, kjøleskap, komfyr, vaskemaskin?

Men du får ha lykketil, håper ting ordner seg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja,det skulle tatt seg ut om alle som skal flytte hjemmefra skulle få hjelp av NAV etc.

Er nok noe en må ordne selv ja. Stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA man får ikke støtte av NAV bare fordi det "passer seg" å flytte ut. Er det derimot en grunn til at du må flytte, så har du krav på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS

Hvor gammel er du?

Hvor bor du nå? Hos foreldre?

Dersom du bor gratis nå så spar opp det du kan. Har du til første husleie og depositum så kan Nav sosial hjelpe deg videre. Møbler og hvitevarer får du gratis på finn.no så lenge du har noen som kan hente. Kjenner ei som møblerte en hel leilighet på denne måten, inkl. tv. Spør rundt om noen kan avse kjøkkenutstyr. Som regel har folk litt i overkant i skapene sine.

Dersom det er en medisinsk årsak til at du ikke kan jobbe 100% så kan du via fastlegen din søke om arbeidsavklaringspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...