Avalanche Skrevet 28. september 2011 #1 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg har vært i bygdas gjennbruksbutikk og funnet noen gamle syltetøysglass, metallbokser og pynteglass. Jeg kunne tenke meg å lage til lys i de og gi dem bort til disse familiemedlemmene som "har alt". Jeg har aldri laget egne stearinlys og lurte på om noen har noe tips til meg? Tenke å fylle de med stearin og lurer spesielt på om det er fare for at lysene drukner når stearinen ikke får rent unna? Må jeg bruke noe spesiell stearin/veke for å unngå dette? Vil gjerne tilsette litt lukt også, er det mulig å gjøre dette uten å kjøpe duftoljer? Feks tilsette sitron, honning, kaffe eller annet? Det smaleste glasset er 7 cm i diameter og 14 cm høyt, det største er 15 cm i diameter og 18 cm i høyde. Alle glassene/boksene er runde, hvis det har noe å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalanche Skrevet 29. september 2011 Forfatter #2 Del Skrevet 29. september 2011 Jeg fant svaret på det meste jeg lurte på her; Making a Basic Container Candle Voks og utstyr er bestilt fra e-bay så det tar vel noen uker før jeg kan begynne, men det skal bli morro å prøve. Legger ut resultatet når den tid kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mari kontrari Skrevet 29. september 2011 #3 Del Skrevet 29. september 2011 Om du bor i nærheten av en hobbybutikk, type Panduro eller lignende kan de sikkert hjelpe deg med å velge rett. Mener de solgt glass til å lage lys i på Panduro her jeg bor i fjor i hvertfall. Kanskje gelelys er bra? De er jo alltid oppi en form slik at det ikke renner vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalanche Skrevet 29. september 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 29. september 2011 Takk for tipset! Det er ikke noe hobbybutikk her, men fargehandleren hadde et lite utvalg lysmasse. Endte med å bestille soyavoks med lav smeltetemperatur som skal passe godt i beholdere. I tillegg kjøpte jeg parafinvoks fra fargehandleren, skal prøve meg fram med blandinger av de to. Vakene jeg bestilte har sinkkjerne som visstnok gjorde den stivere slik at den ikke kollapser oppi stearinet. Gleder meg til å få utstyret og sette i gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 4. oktober 2011 #5 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg har laget en del lys, så du kan sikkert ha fordel av noen av mine erfaringer. Jeg bruker stort sett former som lysene kan tas ut av, har kjøpt noen kjegleformer på Panduro, og ellers går det an å bruke drikkekartonger eller andre former man kan rive av. For å varme lysmassen bruker jeg en gammel kjele som jeg bare bruker til lyslaging. Det er ikke så lurt å lage mat i den senere, for å si det sånn. Til glass er utfordringen å holde veken på plass i bunnen, spesielt hvis lysvæsken er veldig varm. I andre former kan man lage hull og sy veken gjennom hullet. Har ikke noen gode tips til å få veken til å bli sittende fast i midten av glasset. Det er lurt å stikke en lang nål gjennom veken på toppen av formen, slik at veken holder seg rett. Dette er veldig greit når man har en form med hull i den ene enden, da kan veken strammes, og er garantert rett. Ellers er en ting å være oppmerksom på at stearin trekker seg sammen når det avkjøles. Da får du et søkk på toppen, og må fylle på mer stearin etter hvert. Jeg bruker ofte gamle lysrester til å lage lys med. Da er det lurt å sile stearinmassen, f.eks. gjennom gamle strømpebukser. Jeg heller lysmassen oppi engangskopper av papp hvis jeg har mer igjen - da er det lett å rive av pappen, og varme opp massen igjen til neste gang. Lysmasse kan også farges i disse koppene. Brukte lys gir ofte blasse farger, da de ikke alltid er gjennomfarget, så da er litt lysfarge supert! Man kan lage masse spennende effekter ved å leke med kald og varm lysmasse. Hell litt farget lysmasse oppi formen, og putt hvite stearinbiter nedi lysmassen (evt en passende kontrastfarge). Da får du flere farger på samme lys. Eller hell formen nesten halvfull, la det stivne litt, evt tilt litt på formen for å sette av farge på sidene. Fyll deretter på med stearin i en annen farge når den første fargen er nesten stiv. Farge nr 2 bør være litt avkjølt, men ikke stivnet, ellers smelter du det du helte oppi først, og fargene blandes. Egentlig bør vel all lysmasse avkjøles litt før du heller i - når stearinen i kjelen er helt smeltet, holder den seg flytende ganske lenge etter at du har tatt den av varmen. Hvis du venter litt, stivner den fortere, og det er lettere å bearbeide. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 10. oktober 2011 #6 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg lager lys av lysrester - bruker mye lys i heimen så det blir fort en stor pose av det. Smelter i en kjele som bare brukes til det - den kjelen setter jeg i vannbad i en annen større kjele. Bind veken til en en-kroning, da holder den seg nogenlunde stødig i bunnen. Jeg bruker tomme hermetikkbokser og drikkekartonger. Lager både ensfargede og flerfarget. De blir flotte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 11. oktober 2011 #7 Del Skrevet 11. oktober 2011 Bind veken til en en-kroning, da holder den seg nogenlunde stødig i bunnen. Det var en god idé! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå