AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #1 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg er ikke så langt unna den graden, hvis jeg velger det, men jeg ser ikke for meg hva jeg kan bruke den til. Er det verdt noe liksom? Tips, erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #2 Del Skrevet 28. september 2011 Dette lurer jeg også på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #3 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg kjenner to med master i hostorie. Han ene jobber på riksarkivet og han andre jobber på et sykehus med noe arkiveringsgreier der. Vet ikke om de egentlig trengte master for å få de jobbene da, hadde sikkert gått med bare bachelor også. Men det er nok ikke så lett å få seg relevant jobb med historieutdanning egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 29. september 2011 #4 Del Skrevet 29. september 2011 Jeg endte meg å begynne med noe heeeeelt annet etter bacheloren min. Hadde lyst å bli lærer, men da må man ha norsk/matte/engelsk eller noe ved siden av. Helst en master. "Alle" har visst historie i utdanningen sin så vanskelig å få jobb med bare det(og religion som jeg tok da). Tror nok at du burde satse på en master for å kunne få en relevant jobb, men det er absolutt ikke sikkert at du får det likevel. Dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #5 Del Skrevet 29. september 2011 Jeg endte meg å begynne med noe heeeeelt annet etter bacheloren min. Hadde lyst å bli lærer, men da må man ha norsk/matte/engelsk eller noe ved siden av. Helst en master. "Alle" har visst historie i utdanningen sin så vanskelig å få jobb med bare det(og religion som jeg tok da). Tror nok at du burde satse på en master for å kunne få en relevant jobb, men det er absolutt ikke sikkert at du får det likevel. Dessverre Er det årsstudium i norsk/religion man bør ha, eller bør man har flere år med utdannelse? F.eks. dersom man har en bachelor i historie? Hvordan kan man bli lærer i samfunnsfag, historie og religion? Må man ha en master for å få jobb på f.eks. ungdomsskole? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 29. september 2011 #6 Del Skrevet 29. september 2011 Er det årsstudium i norsk/religion man bør ha, eller bør man har flere år med utdannelse? F.eks. dersom man har en bachelor i historie? Hvordan kan man bli lærer i samfunnsfag, historie og religion? Må man ha en master for å få jobb på f.eks. ungdomsskole? Det beste er vel faktisk å ha en master i norsk og ta 60 studiepoeng i historie i graden. Jeg har 80 poeng i religion i bacheloren min og 80 i historie(trenger ikke mer enn det). En bachelorgrad i historie består av 80 poeng historie, 20 poeng exphil/exfac, 40 støttepoeng og 40 poeng i frie emner(anbefaler deg å gå inn på UiOs nettside for å lese mer) For å ha tre fag må du ta et årsstudium etter at du er ferdig med bacheloren din, og så trenger du ett år med PPU for å bli adjunkt. Med tre fag kan du bli adjunkt med opprykk, men det er helt opp til skolen man jobber på. Egentlig anbefaler jeg deg å ta lektorutdannelsen på fem år, da er PPU integrert i graden og du får en master. Men historie/religion/samfunnsfag tror jeg mange har. Evt hør med en studiekonsulent på universitetet eller på vgs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #7 Del Skrevet 29. september 2011 Det beste er vel faktisk å ha en master i norsk og ta 60 studiepoeng i historie i graden. Jeg har 80 poeng i religion i bacheloren min og 80 i historie(trenger ikke mer enn det). En bachelorgrad i historie består av 80 poeng historie, 20 poeng exphil/exfac, 40 støttepoeng og 40 poeng i frie emner(anbefaler deg å gå inn på UiOs nettside for å lese mer) For å ha tre fag må du ta et årsstudium etter at du er ferdig med bacheloren din, og så trenger du ett år med PPU for å bli adjunkt. Med tre fag kan du bli adjunkt med opprykk, men det er helt opp til skolen man jobber på. Egentlig anbefaler jeg deg å ta lektorutdannelsen på fem år, da er PPU integrert i graden og du får en master. Men historie/religion/samfunnsfag tror jeg mange har. Evt hør med en studiekonsulent på universitetet eller på vgs. Jeg er såpass langt i utdannelsen, at jeg ikke har tid eller økonomi til å ta lektorutdannelse. Jeg er på siste året på en bachelor, og satser på PPU etter det. Men slik jeg forstår sidene på universitetet jeg går på, så kan jeg f.eks. ta årsstudium i nordisk eller f.eks. religion, og det skal være nok til å kunne undervise i de fagene. Muligens praktiseres dette ulikt fra universitet til universitet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 29. september 2011 #8 Del Skrevet 29. september 2011 Stemmer det, du trenger bare 60 poeng i et fag for å undervise(og det er jo bare en årsenhet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Del Skrevet 22. mai 2022 On 9/29/2011 at 9:18 AM, Guest Doh said: Jeg endte meg å begynne med noe heeeeelt annet etter bacheloren min. Hadde lyst å bli lærer, men da må man ha norsk/matte/engelsk eller noe ved siden av. Helst en master. "Alle" har visst historie i utdanningen sin så vanskelig å få jobb med bare det(og religion som jeg tok da). Tror nok at du burde satse på en master for å kunne få en relevant jobb, men det er absolutt ikke sikkert at du får det likevel. Dessverre Hva jobber du med nå? Fikk du noe jobb med historiegrad bachelor? Anonymkode: fc00f...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #10 Del Skrevet 22. mai 2022 Jeg går ut med bachelor i historie nå. Har fått noen førstegangsintervju på NAV og noen arkiv, så det er nok ikke umulig å få et vikariat som førstekonsulent e.l., men det er vanskelig ettersom du konkurrerer med folk som har mer relevant utdannelse, master, og relevant erfaring. Stresser ikke selv. Søker jobber bare for å "teste vannet" (kan man si det på norsk?) litt. Er klar for å ta master, og det bør alle som studerer historie være. Anonymkode: 7fa0d...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #11 Del Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva jobber du med nå? Fikk du noe jobb med historiegrad bachelor? Anonymkode: fc00f...2b9 Er meg du siterte 😊 Nei, jeg jobber med noe helt annet, tok en ettårig utdannelse etter universitetet og fikk jobb innenfor det i stedet. Men jobber en del med arkiv faktisk, slik som mange med bachelor i historie gjør. Anonymkode: aac52...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå