McAdams Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Har en hunnkatt som er ca 4 mnd nå, og hun har altså funnet ut at hun vil drite i kattekassen, men ikke tisse. Hun tisser i alle slags kriker og kroker rundtom i huset, og noen ganger kan hun komme løpende utenfra, for så å gå rett i en krok og tisse. Aldri funnet avføring, den holder hun til kassen, men hvorfor holder hun på sånn med tissingen? Og hvordan venne henne av med det? Vi prøver å følge med og enten hive henne ut, eller i kattekassen, når vi ser hun holder på å gjøre seg klar, men klarer ikke følge med hele tiden...
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 Kattene mine krever en kasse til tiss og en til bæsj.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #3 Skrevet 28. september 2011 Ta katten med til dyrlegen, sjekk om hun har UVI, da gjør det vondt når hun tisser, og da vil hun heller finne andre steder enn kassa... Eller, det kan være som AB over her skriver, at hun vil ha to kasser... Hun kan også begynne å bli kjønnsmoden (noen blir det tidlig)og da kan sånne problemer dukke opp. Da bør hun kastreres. Det burde uansett ha vært gjort før hun får være ute på egen labb...Brått så har du en drektig, alt for ung katt... (Hvis ikke hun er kastrert alt da). Jeg synes hun er for ung til å være ute alene uansett da, fordi kattunger på fire måneder ikke har utviklet stedsans, og det er særlig unge katter som blir borte hjemmefra... 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #4 Skrevet 28. september 2011 Katten min gjør omvendt. Men gjør det rett og slett på trass. Er det noe hun er misfornøyd med så viser hun det ved å bæsje på gulvet. Skal hun bruke doen må det ikke være noe oppi den, og hun graver ikke over etter seg. Rett og slett for fin på det. Eneste gangene hun har brukt doen sin for begge deler er når hun har hatt kattunger. Da har hun syntes at det har vært greit å være inne og brukt do. Ellers vil hun ut å gjøre sitt. Nå har hun blitt så lat, at regner det går hun i dusjen å driter. Oppgitt ja.... Mine langhåra nekter også å bruke de variantene med lokk. Så her går vi for svææær balje slik at pelsen ikke skal komme borti kanten. Du må nok bare prøve deg frem for å se hva hun liker. Få deg en do til tilfelle hune er av de som ikke vil gjøre begge deler i en do. Også vær rask til å fjerne det, bruk klumpesand. Har du to doer så vil det være større sjangs for at det alltid er en ubrukt en. Katter vet hvordan de vil ha det. Husk; en hund har sin herre, mens en katt har sin tjener Mye sannhet i det
Green Lady Skrevet 28. september 2011 #5 Skrevet 28. september 2011 Ta katten med til dyrlegen, sjekk om hun har UVI, da gjør det vondt når hun tisser, og da vil hun heller finne andre steder enn kassa... Eller, det kan være som AB over her skriver, at hun vil ha to kasser... Hun kan også begynne å bli kjønnsmoden (noen blir det tidlig)og da kan sånne problemer dukke opp. Da bør hun kastreres. Det burde uansett ha vært gjort før hun får være ute på egen labb...Brått så har du en drektig, alt for ung katt... (Hvis ikke hun er kastrert alt da). Jeg synes hun er for ung til å være ute alene uansett da, fordi kattunger på fire måneder ikke har utviklet stedsans, og det er særlig unge katter som blir borte hjemmefra... Signerer denne. Katter har ikke ferdig utviklet stedssans før de er mellom et halvt og ett år, så en fire måneder gammel katt kan lett gå seg bort. Skal ikke mer til enn en sommerfugl den jakter på eller at den blir jaget av barn/bil/hund/annen katt. Katten er også for liten til at den kan forsvare seg mot de større kattene i området. Sier ikke dette for å være frekk, men for å opplyse Jeg slapp min katt ut da han var fem måneder gammel, og fikk da lærdommen om at katters retningssans ikke er utviklet innen det. Eller så er jeg veldig enig med AnonymBruker at du bør bestille veterinærtime så fort som mulig, for ikke annet enn å hvertfall avkreftee UVI. Lykke til
Nio Skrevet 28. september 2011 #6 Skrevet 28. september 2011 Synes det var veldig tidlig å slippe henne ut alene..? Som noen sier kan hun være kjønnsmoden nå og kattunger har IKKE godt av å føde så håper hun er kastrert? Så små katter har også større sjangse for å gå seg bort så ville chipmerket henne om du ikke har gjort dette. Rovfugler og rovdyr klarer også ofte å ta kattunger. Katten min hadde en periode hun tisst i kassen men bæsjet på gulve, hun var misfornøyd med kassen. Senere tissa hun over alt siden hun var utrolig stressa etter flyttinga. Ville tatt henne med til veterinæren for sikkerhetsskyld, håper du finner ut hva som er problemet.
Gjest Lille-pus Skrevet 28. september 2011 #7 Skrevet 28. september 2011 Hun begynner å nærmes seg kjønnsmoden alder.... og går ute.... Får jeg tippe, og skyte fra hoften, så vil jeg faktisk tro at hun prøver å markerer sitt revir (og det er tydeligvis inne). Hun er såpass stor nå at hun oppfattes som en nær voksen rival av alt som kan krype og gå av katter i nabolaget, men hun er ikke stor nok (eller erfaren nok) til å tilkjempe seg eget revir i nærhet av eget hus før "årets store område-oppgang" starter for fullt utpå nyåret (normalt i februar). Dermed vil det være en blanding av selv-beroligelse og markering når hun sprer sine egen lukt rundt om kring i huset. Opplevelsen av mye stress utendørs gir seg gjerne slike resultater innendørs (for inne er det iallefall rimelig trygt....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå