Gjest meg03 Skrevet 3. desember 2003 #1 Skrevet 3. desember 2003 Har nettopp sittet lenge i telefonen med min mor, og hun har nå bestemt seg for at nok får være nok. Hun vil ikke bo sammen med faren min lenger. Det har alltid vært mye krangling og jeg husker selv at vi ofte gikk "på nåler" - redde for at det skulle bli bråk. De har begge sine særegenheter og kombinasjonen av de to sammen er bare helt elendig. Jeg er enig i at det beste for dem begge på sikt vil være å gå fra hverandre. Hun vil vente med å flytte ut til etter nyttår, men siden hun (og vi også) ikke vet så mye om hvordan man går frem i slike tilfeller så håpet jeg at kanskje noen her kunne komme med noen råd, evt fortelle om liknende erfaringer? Tenker særlig på det juridiske. Jeg er ikke sikker på om hun tenker skillsmisse med det første, det viktigste er at hun vil komme seg bort. De er begge i 50-årene og har vært gift i snart 30 år. Moren min er fra utlandet (europeisk) og har beholdt sitt hjemlands statsborgerskap. De bor på en eiendom som faren min har arvet. De har ikke særeie. Moren min har underveis arvet en del penger så hun har en formue på over 1 million. Faren min har en formue på litt over 2 mill (iflg skattelistene) men vet ikke om verdi av eiendommen er i beregnet dette? Sett at det blir til skillsmisse. Hva gjør man da for å "komme i gang"? Håper noen kan hjelpe oss litt på vei.
Gjest Brunhilde Skrevet 3. desember 2003 #2 Skrevet 3. desember 2003 Det første skrittet er vel å ta kontakt med Fylkesmannen for å få separasjonspapirer. Så må hun nesten ta det derfra...
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2003 #3 Skrevet 3. desember 2003 Utflytting og separasjone kommer selvsagt først. Med med såpass mye penger inne i bilder, bør man nok snakke med en advokat. Det er noe som heter skjev deling av formue selv om man han felleseie, og det kan komme til anvendelse her (man har visse muligheter til å holde arvede midlen utenfor delingen).
Englepusen Skrevet 5. desember 2003 #4 Skrevet 5. desember 2003 Her finner du sikkert ut noe: http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=132
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå