AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Gjennom våren og sommeren hadde jeg et enormt fokus på trening og kosthold, og passet nøye på hvor mye mosjon jeg fikk samt akkurat hva jeg puttet i meg (telte kalorier og veide mat osv). Jeg synes det var interessant og morro, og gledet meg til å se "mitt nye jeg" etter noen mnd. Problemet er det at jeg gikk bare opp i vekt. Alle sier man ikke skal bry seg om vekten, men jeg så heller ingen forskjell i speilet eller merket noen forskjell i klærne - utenom at de ble litt mindre for meg (i og med at jeg også hadde gått opp i vekt)! Jeg syklet ca 1 time om dagen (på ergometersykkel) 4 dager i uka, og trente litt med vekter. Spiste sund og holdt meg under kalorigrensen slik at jeg absolutt skulle klare å gå litt ned. Jeg vil bare presisere at jeg ikke er overvektig på noen måte, jeg er 176cm og var vel 62kg før jeg begynte å endre livsstil. På slutten av sommeren var jeg 66,7kg. Jeg har alltid kunnet spise nøyaktig hva jeg ville uten å legge på meg, men ville ikke være såkalt "tynnfeit". Derfor ville jeg ha en sunnere livsstil. Men så mistet jeg helt motivasjonen etter sommeren, og begynte å ikke være så nøye med hva jeg fikk i meg og hvor mye jeg trente. Nå er vekta nede på 65, og jeg føler meg bedre. Føler meg tynnere enn jeg var når jeg trente masse. Kan noen forklare dette for meg?! Synes det er utrolig merkelig.... Jeg har fått det for meg at det kan ha noe med at når man begynner å trene masse så får man økt matlyst og dermed spiser mer. Hvis man da ikke får tatt med absolutt 110% av alle kalorier, så kan man jo gå litt over kalorigrensen egentlig selvom man ikke tror det. Men jeg trente alikevel såpass mye at jeg ihvertfall i det minste burde holdt vekta stabil. Oppgitt!!
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Muskler veier mer enn fett? Jeg merker selv også, når jeg er aktiv og spiser sunt blir jeg tyngre, grandiosa i 3 uker og 7 kg lettere. Merkelige saker.
zorra Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 jeg tror at du må snakke med legen. Det kan være konsekvenser av alvorlig sykdom.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #4 Skrevet 28. september 2011 Kroppen holder på mer vann når du trener. Jeg legger også på meg noen kg når jeg setter i gang med trening, og kiloene forsvinner raskt når jeg slutter å trene. Dessverre kommer den dvaske kroppen også tilbake ved treningsslutt, så jeg foretrekker den ekstra vannvekta. Om det forklarer hele vektoppgangen hos deg vet jeg ikke. Men det er hvertfall årsaken til at det er rimelig håpløst å veie seg når man skal ned i vekt vha trening. Målebånd er det eneste som funker.
Gjest *Maja* Skrevet 28. september 2011 #5 Skrevet 28. september 2011 Når jeg trente vekter så la jeg også på meg i muskelmasse. Ble større all over, men var stram i fisken. Jeg følte meg tung og stor, da jeg har eksplosive muskler som lett blir store. Nå synes jeg styrke er dødkjedelig, så jeg startet med å jogge. Med kun fokus på kardio ble muskelmassen mindre, i tillegg gikk fettprosenten ned. Ble mye smalere og mer definert enn da jeg trente vekter. Kanskje du er litt lik meg der?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Ikke se på vekt når man trener jevnlig/spiser sunt. Hold deg til et målebånd evt hvis du vil følge med- som nevnt, muskler veier mye mer enn fett.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 Når skal folk innse at man ikke utvikler x antall kg med muskler på rekordtid??
Gjest *Maja* Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 Når skal folk innse at man ikke utvikler x antall kg med muskler på rekordtid?? Nå står det ingen steder her at noen har lagt på seg ekstreme muskler på kort tid heller. Men at økt muskelmasse med og uten å redusere fettprosent kan gjøre en større.
Annikken Skrevet 30. september 2011 #9 Skrevet 30. september 2011 For høyt kaloriinntak? Man blir gjerne mer sulten av å trene - dessuten tillatter man seg mer ("jeg trener jo, kan ta denne sjokoladen"). Farlige saker. Dessuten er sunt ikke lik kalorifattig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå