Gå til innhold

Fullstendig utslitt tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går i niende.

I forrige uke møtte hun veggen, og klarte ikke gå på skolen to av dagene. De har så mye lekser at hun rett og slett brøt sammen over bøkene. I tillegg er lærerne hissige på å gi anmerkninger.

Ved inngangen til niende lød mantraet stadig: "Nå er det ALVOR, det er nå ALVORET starter, nå blir det ALVORLIG, osv. I tillegg hører hun altfor ofte frasen "du KAN bedre." Hun er nemlig distré som type, ikke noe utover det vanlige, men kan glemme ting innimellom.

Nå har hun sittet med lekser i flere timer igjen, og er helt utmattet. Hun vet ikke om hun makter å gå på skolen i morgen... Hun føler seg mislykket, ikke god nok. Og hun er faktisk skoleflink, så det ligger ikke der. Det er helt enkelt uoverskuelig mye lekser, og lite oppmuntring å få.

HJELP. Jeg vet jo at jeg må kontakte læreren. Men hva kan gjøres videre? Jeg synes jo det er fælt å se henne streve sånn. Er det noen andre som har opplevd lignende..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varsellampene mine blinker rødt her. Du bør snarest snakke med læreren hennes. Og kanskje med helsesøster/lege. Jenta har mulige symptomer på utbrenthet. I verste fall ender hun med kronisk utmattelse.

Skaff dere profesjonell hjelp! Og ja det er vanlig. Desverre.

Skrevet

Skaff hjelp via lærer og kanskje også ppt.

Hvor mye lekser har de? Eller er det hun som bruker lang tid? På allmennfaglig påbygning er beregnet leksetid ca tre timer hver dag i perioder. Jeg vil anta at den er på kanskje 1-1.5 time på ungdomsskolen?

Også bør dere sjekke at det ikke er noe fysisk galt. Selv ble jeg blodfattig med tomme jernlagre på den alderen.

Jeg (og andre) tenkte at det bare er normalt å sove mye i tenårene, og sykdommen snrk seg innpå meg. I ettertid ser jeg at jeg følte meg jo fysisk "normal", men alt var et slit pga den ukjente sykdommen, så plagene var mental belastning over alt som måtte gjøres.

Skrevet

Takk for svar! Jeg skriver nå SMS til læreren hennes, for å starte et sted. Har også tenkt på utbrenthet. Det med jernmangel har jeg ikke tenkt på, det skal sjekkes ut. Hun har ganske kraftige menstruasjoner, så det er slett ikke umulig at det kan være noe der.

De har, etter mitt skjønn, veldig mye lekser. Det er faktisk sånn at det nesten ikke er mulig å ha fritidsaktiviteter. Jeg fulgte med når hun gjorde tysklekse nå, den gikk normalt fort og greit.

Gjest NozMonster
Skrevet

hva med at du kontakter noen andre foreldre i samme klasse, for å forhøre deg om hva de synes? om deres barn slitter sååå mange timer med lekser?

kanskje det er noe med datteren din, konsentrasjonsvansker, lærevansker, eller mangel av noe i kroppen( eller blodet da) ?

• Liker 1
Skrevet

dette burde du ta opp på foreldremøtet også. hvis det er sånn at de andre foreldrene synes det er veldig mye bør dere ta det opp med rektor.

Skrevet

er viktig å gå via rektor sånn at denne læreren får en advarsel

Skrevet

hva med at du kontakter noen andre foreldre i samme klasse, for å forhøre deg om hva de synes? om deres barn slitter sååå mange timer med lekser?

kanskje det er noe med datteren din, konsentrasjonsvansker, lærevansker, eller mangel av noe i kroppen( eller blodet da) ?

Lærevansker har hun ikke, hun er blant de beste i klassen. Men ja, det er nok et godt råd å prate med andre foreldre om dette.

Skrevet

Jeg foreslår du kontakter de andre foreldrene til elevene i klassen for å høre litt rundt hvordan de andre elevene opplever leksepresset. Dersom de andre elevene ikke sitter med lekser flere timer om dagen, kan det jo tyde på at det er din tenåring som trenger hjelp alene. Hvis flere sliter med det samme tyder det på at klassen får vel mye lekser. Viser det seg å være tilfellet, må dere foreldrene som ei gruppe ta det opp på dagsorden med lærer og evt. rektor eller andre fagpersoner.

Jeg vet at de fleste skoler har forskjellige lærere i de forskjellige fagene, og noen ganger er det dårlig kommunisering lærerne imellom. Det kan føre til mye lekser oppå hverandre.

Skrevet

er viktig å gå via rektor sånn at denne læreren får en advarsel

Jeg tror jeg lar rambukken ligge en stund, og tar det direkte med læreren først. :)

Det var på samme vis for et par år siden, foreldrene henvendte seg til læreren (ikke den samme læreren som nå) på grunn av høy leksemengde. Da satte læreren leksetrykket ned med en gang. Så jeg tror nok det er greit å ta det opp med ham til å begynne med.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet at de fleste skoler har forskjellige lærere i de forskjellige fagene, og noen ganger er det dårlig kommunisering lærerne imellom. Det kan føre til mye lekser oppå hverandre.

Dette er akkurat hva jeg selv har tenkt også. De har nemlig like store mengder lekser fra alle lærere, og i alle fag. Tidligere hadde de kontaktlærer i mange av fagene, dermed hadde han mer oversikt over mengden lekser. Nå har de ulike lærere i alle fagene. Så et viktig poeng du kommer med her.

Skrevet

Takk for svar! Jeg skriver nå SMS til læreren hennes, for å starte et sted.

Litt på siden av saken men det er for sent å kontakte læreren nå synes jeg. De har jo et liv utenfor skolen de også ;)

Send heller sms eller ta en telefon i morgen.

• Liker 1
Skrevet

Litt på siden av saken men det er for sent å kontakte læreren nå synes jeg. De har jo et liv utenfor skolen de også ;)

Send heller sms eller ta en telefon i morgen.

De har skoletelefoner som gjerne slås av etter et visst tidspunkt, så ikke noe problem det. Sender jeg den nå, leses den kanskje ikke før i morgen. :)

Skrevet

Jeg ville nok først av alt sittet sammen med henne mens hun gjør alle leksene i en ukes tid.

Her har vi en ungdomsskoleelev som også bruker mange timer hver dag på skolearbeidet i perioder, og han er flink på skolen. At det tar lang tid i hans tilfelle skyldes to ting.

For det første er han distré og lar seg lett avlede av andre ting. Han ser litt på tv, sjekker FB, dagdrømmer, henter seg noe å drikke osv. Hver av disse tingene tar gjerne 5-10 minutter, så den reelle tiden han bruker på lekser er mye kortere enn det kan se ut som.

For det andre er han perfeksjonist på enkelte områder (og slurvete på andre). Han kan bruke uforholdsmessig mye tid på enkelte oppgaver. F.eks. hvis han skal finne et bilde på google for å illustrere en oppgave så kan han bruke en halv time bare på å lete etter det "perfekte" bildet, mens han ofte likevel ender opp med å bruke et han fant i løpet av det første minuttet. På den måten bruker han mye tid unødvendig.

Vi gjør han oppmerksom på disse tingene, men han får ikke til å være mer effektiv selv om han blir fryktelig sliten av å holde på som nå. Han trenger å lære mer om studieteknikker.

Så mitt råd er å aller først følge med på hvordan hun gjør skolearbeidet over tid for å ha litt mer å gå på dersom du finner ut at det er for mye skolearbeid og må ta det opp med skolen. Hvis du snakker med dem uten å vite hvor mye tid hun reelt bruker på skolearbeidet så er det vanskelig for skolen å vite hva de skal gjøre med det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nok først av alt sittet sammen med henne mens hun gjør alle leksene i en ukes tid.

Her har vi en ungdomsskoleelev som også bruker mange timer hver dag på skolearbeidet i perioder, og han er flink på skolen. At det tar lang tid i hans tilfelle skyldes to ting.

For det første er han distré og lar seg lett avlede av andre ting. Han ser litt på tv, sjekker FB, dagdrømmer, henter seg noe å drikke osv. Hver av disse tingene tar gjerne 5-10 minutter, så den reelle tiden han bruker på lekser er mye kortere enn det kan se ut som.

For det andre er han perfeksjonist på enkelte områder (og slurvete på andre). Han kan bruke uforholdsmessig mye tid på enkelte oppgaver. F.eks. hvis han skal finne et bilde på google for å illustrere en oppgave så kan han bruke en halv time bare på å lete etter det "perfekte" bildet, mens han ofte likevel ender opp med å bruke et han fant i løpet av det første minuttet. På den måten bruker han mye tid unødvendig.

Vi gjør han oppmerksom på disse tingene, men han får ikke til å være mer effektiv selv om han blir fryktelig sliten av å holde på som nå. Han trenger å lære mer om studieteknikker.

Så mitt råd er å aller først følge med på hvordan hun gjør skolearbeidet over tid for å ha litt mer å gå på dersom du finner ut at det er for mye skolearbeid og må ta det opp med skolen. Hvis du snakker med dem uten å vite hvor mye tid hun reelt bruker på skolearbeidet så er det vanskelig for skolen å vite hva de skal gjøre med det.

Når hun gjør lekser sitter hun ved kjøkkenbordet uten pc eller TV tilgjengelig. Hun jobber jevnt. Så det ligger ikke der. Nå satt jeg sammen med henne i dag, og tenker å fortsette litt med det.

Noe som imidlertid får timene til å gå er de nitide tegningene de lager. Hun går på Steinerskolen, og tegnet framstilling av enkelte fag er viktig. Lettvintløsninger er ikke akseptert, her er det nøye. Noen vil nå sikkert si "ta henne ut av den skolen." Og det forstår jeg. Den skoleformen passer egentlig veldig godt for henne. Men nå på dette stadiet legges det, til og med på Steinern ;) , mye tyngre vekt på ren teori. Så kommer all den tegningen på toppen av det da vet du. Den som trodde Steinerskolen er en lek, må tro om igjen. ;)

Skrevet

Tenkte bare å nevne at det er svært viktig å få nok søvn! Husker at en periode på videregående var døgnrytmen min snudd helt opp ned. Det ført til STORE problemer på skolen. Hadde tidligere vært en av de beste elevene i klassen, men plutselig falt karakterene drastisk. Dette hadde også en sammenheng med at jeg var umotivert, og ble deprimert av alt presset fra både skole og foreldre, men søvnen var også en viktig faktor. Så dersom datteren din ikke allerede har en god døgnrytme ville jeg ha satt grenser for hvor lenge hun får være oppe. Tror at alle hatr godt av minst 8 timer søvn!

Men håper det går bedre med datteren din etter hvert, og at dere finner en løsning på problemet! Lykke til! :)

Skrevet

Et lite tilleggstips, uten at jeg vet om det gjelder datteren din. Men får hun nok søvn? Da tenker jeg ikke på om hun legger seg tidlig nok, men om hun legger seg uten å ha data og mobil innen rekkevidde. Det er faktisk veldig utbredt at elevene er veldig aktive der på kvelds- og nattestid, noe som selvsagt går ut over både antall timer de sover og kvaliteten på søvnen. Mange bare MÅ h mobilen innen rekkevidde når de sover, og så kommer det gjerne inn en melding midt på natta som de må svare på.

Skrevet

har en jente i 8 og de har også unormalt mye lekser synes jeg. Sitter flere timer hver dag. Venner ser hun ikke i fritiden utenom i helgene. Og såvidt det er tid til aktiviteter.

Ikke sløser hun med tid heller, jobber flittig, men har kanskje litt høye krav til seg selv..

Blir helt svett av dette og tenker at slik kan man da ikke ha det !!

Skrevet

Søvn, tja... Hun er A-menneske og legger seg i rimelig tid. Sånn sett burde alt ligge til rette for nok søvn. Men nå for tiden sliter hun nok litt med å sovne, pga. bekymringer og tanker. Ikke så rart det.

har en jente i 8 og de har også unormalt mye lekser synes jeg. Sitter flere timer hver dag. Venner ser hun ikke i fritiden utenom i helgene. Og såvidt det er tid til aktiviteter.

Ikke sløser hun med tid heller, jobber flittig, men har kanskje litt høye krav til seg selv..

Blir helt svett av dette og tenker at slik kan man da ikke ha det !!

Godt å lese at andre opplever det samme, men leit at det må være sånn!

Skrevet (endret)

Sånn var det da jeg gikk i 9. også, de hadde mistanke om at jeg fikk ME, så jeg fikk en legerklæring om at jeg kunne komme og gå når jeg ville sålenge det ikke var mer enn så og så mange timer. Vet ikke om det er vanlig da, men ja, hjalp for meg :)

PS: Si til henne at karakterene i 9ende er jo ikke så viktig, det viktigste er jo 10ende. Jeg har aldri fått noe spørsmål om hva jeg fikk i 9ende :P

Endret av otrivin
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...