Gå til innhold

middag som kan imponere en mann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva lager man til middag om man vil imponere en mann?

Hva er din manns favorittrett?

Jeg innbiller meg at det helst bør gå i kjøtt..?

Noen tips?

Som en tilleggsopplysning kan det sies at kokkenivået mitt er ca middels. Lager lasagne, bacalao ol fra grunnen, men har aldri prøvd meg på retter ala lammestek osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lagde Biff Wellington med råstekte urtepoteter, sjysaus, brekkbønner og sukkererter for å imponere min kjære. Han ble meget imponert ;)

Skrevet

Fyll og butterdeig. Dette hørtes litt komplisert ut. Hvor lett kan dette gå galt, er vel spm? Det hadde jo vært konge om jeg faktisk fikk det til.

Skrevet

Fyll og butterdeig. Dette hørtes litt komplisert ut. Hvor lett kan dette gå galt, er vel spm? Det hadde jo vært konge om jeg faktisk fikk det til.

Fyll er jo kjempeenkelt å få til.

Skrevet

Andebryst med kirsebærsaus og fløtegratinerte poteter! Mmmmmm :)

Min lenke

Om du får tak i så er brønnkarse godt til :) Himmelsk!

Biff wellington er nydelig godt, men jeg har desverre ikke klart å lage det.. Det ble særdeles mislykket :sukk:

Skrevet

Det ER komplisert å få til. For butterdeigen skal være gjennomstekt og sprø, mens kjøttet skal være rosa. Hvor lang steketid som kreves avhenger dermed både av størrelsen på kjøttstykket, og på hvor tykt/tynt man kjevler ut butterdeigen. Ideelt sett må jo tykkelsen på butterdeigen avpasses etter størrelsen på kjøttstykket. Hva heller med oksestek av noe slag, uten butterdeig rundt?

Skrevet

Det ER komplisert å få til. For butterdeigen skal være gjennomstekt og sprø, mens kjøttet skal være rosa. Hvor lang steketid som kreves avhenger dermed både av størrelsen på kjøttstykket, og på hvor tykt/tynt man kjevler ut butterdeigen. Ideelt sett må jo tykkelsen på butterdeigen avpasses etter størrelsen på kjøttstykket. Hva heller med oksestek av noe slag, uten butterdeig rundt?

Ja..det blir altså IKKE biff wellington. Har du noen gode okstestek-oppskrifter så kom gjerne med dem :)

• Liker 1
Skrevet

Det er jo vanskelig å generalisere over hva menn liker, men jeg tror de fleste setter pris på en biff av noe slag?

For eks en saftig entrecote, det er jo fantastisk godt :hoppe:

Skrevet

Menn har vel like forskjellige madpreferanser som kvinder?

Jeg liker kjøttretter. Men jeg er også glad i fisk. Men ikke all slags fisk, og ikke i alle former. Jeg liker også skalldyr, men ikke alle skalldyrretter. Jeg er glad i vilt, men noen viltretter synes jeg ikke er gode. Og det er ikke all slags fugl jeg liker, selv om jeg synes det meste er himmelsk. Det er ikke alle grønnsaker jeg setter pris på, men jeg spiser det meste. Men jeg synes jordskokk er bedre end poteter. Det er det mange av mine mandlige venner som ikke er enige i. Jeg elsker asparges, men liker ikke tomater så godt. Hva liker menn? Er jeg representativ?

Hvis du vil imponere én bestemt mann med et måltid, må du finde ud hva nettopp han liker. Det er vel ikke flaut å spørre om det?

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si at hvis du vil imponere er det lurest å lage noe du vet at du kan, og føler deg trygg på. Man imponerer ikke hvis man er kjempenervøs og anspent, i hvert fall.

En god lasagne, siden du nevner det, er jo ikke å forakte! Ekstra godt hvis du feks har nybakt focaccia til. Og ellers en frisk salat samt god italiensk rødvin.

Selv lager jeg mye mat (det er vel min fremste hobby), men jeg har én regel når jeg har gjester, og det er å aldri servere noe jeg ikke på forhånd har testet og fått til bra. Dessuten gjør man livet lettere for seg selv om man unngår ting som krever hårfin timing, som feks Wellington.

• Liker 3
Skrevet

Er hva du serverer egentlig viktig? Jeg trodde det var hva du var iført mens du serverte som telte? :lur:

Skal du servere kjøttstykker og imponere må du nesten ha en goood saus. Det er der hemmeligheten ligger. Kjøttet i seg selv er ofte ikke så spesielt.

Jeg har blitt mest imponert over retter jeg ikke visste kunne være skikkelig gode men så var de det. Mulligatawny-suppe har jeg spist og husker ennå, borsj trodde jeg heller ikke kunne være noe spesielt før jeg spiste det. Men settingen det serveres i er viktigst :)

• Liker 1
Skrevet

Fårikål er jo en slager! Lammestek! Biff! Helstekt ørret, laks, fjellørret, fiskesuppe!Raklette! ... men jeg liker ikke osten, bruker isåfall cheddar. Liker aller mest kjøttet og grønnsakene! Men det er godt å legge grønnsaker med litt cheddar på på spadene.

Dessuten er det gøy å steke biff eller elg-kjøtt oppå rakletten mens man legger på ønskede grønnsaker og ost på spadene. Koslig og romantisk kan det bli :lur:

Hjemmelaget pizza! Taco er alltid populært, og da er det viktig med en goood hjemmelaget guacamole :lur:

Skrevet

Tusen takk alle sammen!

Mange viktige poeng og gode tips her :)

Nå gleder jeg meg til fredag ;)

Skrevet

800 g lammekjøtt uten ben

smør til bruning

1,5 ts salt

0,25 ts pepper

2 dl melk

2 dl seterrømme

ev. litt maisennamel rørt ut i litt kaldt vann til jevning

1 l kantareller eller annen skogsopp

Fremgangsmåte

Skjær kjøtt i "sviskestore" terninger og brun i smør i varm panne. Legg over i gryte. Brun kjøttet i to omganger for å få en fin bruning. Tilsett salt, pepper,melk eller vann og seterrømme. La retten trekke til kjøttet er mørt, 30-40 min.

Om nødvendig kan sausen jevnes med litt maisennamel rørt ut i litt kaldt vann. Tilsett rikelig med finhakket dill. Smak til med salt og pepper.

Server med kokte eller stekte poteter, asparges bønner, stekt sopp og rørte tyttebær.

Denne er namnam :)

Skrevet

Indrefilet surret med spekeskinke med kremost og soltørket tomat inni spekeskinka er veldig godt :) Med champinjong stekt med litt fløte, asparges og bakte poteter eller båtpoteter.

Skrevet

Jeg ser at lasagne har blitt nevnt. Det er super mat som er grei å lage for mange. Moussaka er for mange litt mer eksotisk enn lasagne, og jeg synes faktisk det er mye bedre. Bruk lammekjøtt og husk at den skal stå leeeeenge i ovnen. Med rødvin og en grønn salat, blir det supert.

Ellers vil jeg faktisk anbefale fiskegryte. Du går til en fiskehandel og sier at du vil ha fisk og skalldyr til fiskegryte til 9 personer. Ha en raus kladd med smør i en stor gryte. Smelt over middels varme og ha i noen fedd hvitløk og 1-2 stk hakket løk. La det svette slik at smaken kommer ut. Deretter har du i en kopp hvitvin, litt urter og lar det koke inn til ca. det halve før du fjerner urtene og har i ca 1 liter fløte. Ha i oppkuttede grønnsaker. Gulrøtter og sellerirot passer alltid. Fisken legges i gryten og trekkes til den er ferdig. Fiskehandleren kan fortelle deg hvor lenge bitene må trekke. Serveres med landbrød og aioli. Og det er lett nok til at folk orker dessert, f.eks. sjokolademousse eller sjokoladefondant.

Sulten nå :ler:

Skrevet

Ellers vil jeg faktisk anbefale fiskegryte. Du går til en fiskehandel og sier at du vil ha fisk og skalldyr til fiskegryte til 9 personer. Ha en raus kladd med smør i en stor gryte. Smelt over middels varme og ha i noen fedd hvitløk og 1-2 stk hakket løk. La det svette slik at smaken kommer ut. Deretter har du i en kopp hvitvin, litt urter og lar det koke inn til ca. det halve før du fjerner urtene og har i ca 1 liter fløte. Ha i oppkuttede grønnsaker. Gulrøtter og sellerirot passer alltid. Fisken legges i gryten og trekkes til den er ferdig. Fiskehandleren kan fortelle deg hvor lenge bitene må trekke. Serveres med landbrød og aioli. Og det er lett nok til at folk orker dessert, f.eks. sjokolademousse eller sjokoladefondant.

Sulten nå :ler:

Hvorfor til 9 personer når trådstarter er ute etter å imponere EN mann? :eeeh:

:fnise:

Hørtes godt ut, da!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det beste min mann vet er tacopai ;)

Edit: og lutefisk:p

Endret av Satellites
Skrevet

800 g lammekjøtt uten ben

smør til bruning

1,5 ts salt

0,25 ts pepper

2 dl melk

2 dl seterrømme

ev. litt maisennamel rørt ut i litt kaldt vann til jevning

1 l kantareller eller annen skogsopp

Fremgangsmåte

Skjær kjøtt i "sviskestore" terninger og brun i smør i varm panne. Legg over i gryte. Brun kjøttet i to omganger for å få en fin bruning. Tilsett salt, pepper,melk eller vann og seterrømme. La retten trekke til kjøttet er mørt, 30-40 min.

Om nødvendig kan sausen jevnes med litt maisennamel rørt ut i litt kaldt vann. Tilsett rikelig med finhakket dill. Smak til med salt og pepper.

Server med kokte eller stekte poteter, asparges bønner, stekt sopp og rørte tyttebær.

Denne er namnam :)

Dette hørtes veldig godt ut. Tror jeg må prøve det. Åååååh, snart helg :D

Skrevet

Er hva du serverer egentlig viktig? Jeg trodde det var hva du var iført mens du serverte som telte? :lur:

Skal du servere kjøttstykker og imponere må du nesten ha en goood saus. Det er der hemmeligheten ligger. Kjøttet i seg selv er ofte ikke så spesielt.

Jeg har blitt mest imponert over retter jeg ikke visste kunne være skikkelig gode men så var de det. Mulligatawny-suppe har jeg spist og husker ennå, borsj trodde jeg heller ikke kunne være noe spesielt før jeg spiste det. Men settingen det serveres i er viktigst :)

Nei det er sant. Tror jeg drar frem korsettet, i tilfelle lammegryten ikke svarer til forventningene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...