AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Vi har to barn på 2 og 5 år. Begge har tydeligvis lakenskrekk... Toåringen går ut av sengen utallige ganger hver kveld, kan fint holde på fra 19 til 21.30 med å gå ut av sengen gang på gang på gang. Vi tar barnet tilbake i sengen uten å gi oppmerksomhet, men det hjelper ikke. Femåringen ligger og roper om drikke, do, "jeg skal si deg noe" osv. Også her i timesvis. Toåringen legges klokken 19, femåringen klokken 19.30. Vi har faste ritualer hver kveld, og de legges alltid på samme tidspunkt. Er oppe igjen klokka 06. Jeg holder på å gå rundt meg selv nå, det er så slitsomt å skulle bruke mange timer på leggingen hver kveld! Går det over? Hva i all verden skal jeg gjøre? Prøver å ikke stresse, men trenger sårt litt ro på kvelden :-(
Gjest damen Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Jeg hadde det likedan, og det varte en god stund selv om jeg var superkonsekvent. Jeg gjorde det samme som deg. Bar da tilbake i senga, sa nei til all oppvartning og var generelt ikke særlig imøtekommende. Ofte ble jeg irritert i stemmen og gav uttrykk for at "nå er det nok!". Tror du bare må ha tålmodighet rett og slett. Kanskje du kan prøve teip??
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Vi har to barn på 2 og 5 år. Begge har tydeligvis lakenskrekk... Toåringen går ut av sengen utallige ganger hver kveld, kan fint holde på fra 19 til 21.30 med å gå ut av sengen gang på gang på gang. Vi tar barnet tilbake i sengen uten å gi oppmerksomhet, men det hjelper ikke. Femåringen ligger og roper om drikke, do, "jeg skal si deg noe" osv. Også her i timesvis. Toåringen legges klokken 19, femåringen klokken 19.30. Vi har faste ritualer hver kveld, og de legges alltid på samme tidspunkt. Er oppe igjen klokka 06. Jeg holder på å gå rundt meg selv nå, det er så slitsomt å skulle bruke mange timer på leggingen hver kveld! Går det over? Hva i all verden skal jeg gjøre? Prøver å ikke stresse, men trenger sårt litt ro på kvelden :-( Som å lese om mine to jenter! Har prøvd mange råd, men har landet på at de ikke er i seng før 2030 (oppe 06). Har akseptert at de ikke trenger så mye søvn. De er utrolig aktive, også om kvelden. Yngste sover max en time i b hg. Eldste sier selv ifra hvis hun er tidligere trøtt, og da hender det hun legger seg rett etter barne-tv og sover til halv 7. Det virker som hun har lært å regulere det selv. Yngste er mye lettere å legge nå etter at vi begynte å legge henne senere, enkelte kevlder legger hun seg bare rett ned, men vanligvis kjører hun full texas ut og inn av senga, eller opp og ned i senga fram til 2130, så sover hun til 0600 (eller 0555). Det er lurt at dere voksne tar annenhver kveld, siden det er såpass slitsomt.
Gjest WendyClear Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Har ingen andre tips enn det du allerede gjør desverre. Det handler om å ikke gi dem noen reaksjon på at de ikke vil sove, om du viser at du blir oppgitt og lei kan dette også være nok til at de vil fortsette med gå ut av sengen. Eventuelt kan du ta en prat med 5-åringen om hvordan du vil leggestuden skal være, det kan være greit å ta denne praten en god stund før de legger seg, for da å minne han om hva dere pratet om når han begynner å spørre om vann osv. Tålmodighet er en dyd
IsaCathrine Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Kanskje de rett og slett ikke er trøtte nok. Det er stor forskjell på søvnbehovet til barna.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Jeg hadde nok fortsatt å gjøre som du gjør, så vil det før eller siden gå seg til. Hvor lenge har det vært sånn? Startet det for minste når h*n fikk ny seng? Har du forsøkt belønningssystem til eldste? Ha flaske med stopper i senga til eldste og avtale om kun 1 dobesøk etter at h*n har lagt seg. Hvis barnet har noe på hjertet, avtal at det skal hviske det til en bamse også kan bamsen bestemme neste dag om de skal fortelle det eller ikke. Hvis barnet holder seg til avtalen (ikke opp på do, ikke rope etter dere, drikke selv); klistremerker eller lignende som igjen kan byttes inn i noe det ønsker seg... 2
SummerJoy Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Det dummeste man gjør er iallefall det å være streng og kommandere tilbake i seng. Det skal da ikke være noe straff å legge seg.. Få sengen og leggingen til å bli noe lysbetont, jeg tror det er her det skurrer for dere.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #8 Skrevet 28. september 2011 Det dummeste man gjør er iallefall det å være streng og kommandere tilbake i seng. Det skal da ikke være noe straff å legge seg.. Få sengen og leggingen til å bli noe lysbetont, jeg tror det er her det skurrer for dere. Det er godt mulig det er det dummeste man gjør, men når man lever med dette kveld etter kveld i månedsvis - så er det faktisk litt grenser for tålmodigheten til en utslitt forelder... Man kan ikke forventes å være perfekt på alle mulige måter til enhver tid, og gjøre alt på akkurat riktig måte. Vi er da bare mennesker. Og mennesker gjør feil. Fikk forøvrig inntrykk av at dette med å bli streng ikke var regelen, men unntaket. At det rett og slett glipper iblant. Det er faktisk helt normalt Vi sliter noe vanvittig med vår 2,5 åring. H*n har tydeligvis et langt mindre søvnbehov enn barn flest på den alderen. H*n er også stikk motsatt av "alle" andre barn som går i barnehage! Jeg hører andre foreldre sier at ungene er så slitne når de henter dem i barnehagen, at de nesten sovner på veien hjem. Vår unge? H*n er bare mer energisk etter en dag i barnehagen, til tross for at h*n er superaktiv i barnehagen også. Så alle de som kommer med sånne "det er jo bare å gjøre sånn, for det virker på "alle" unger" - de gjør meg sprø. Unger er forskjellige! Like forskjellige som vi voksne er. Og noen barn følger rett og slett ikke det mønsteret som en del tydeligvis mener at alle barn skal følge. Uansett hvor "riktig" man gjør ting i følge boka, så fungerer det ikke. Jeg har all sympati med TS - og all forståelse for at man innimellom blir streng - men har dessverre ingen gode råd, da vi som sagt sliter noe helt vanvittig selv... 3
Gjest navnelapp Skrevet 28. september 2011 #9 Skrevet 28. september 2011 Eg har to aktive barn, og det har aldri fungert å legge dei klokka sju. Viss dei var i seng klokka ni fram til dei var sju-åtte år var det bra. No er leggetida halv elleve for tolvåringen og før midnatt for femtenåringen. Ho står opp sjølv kvart på sju. Tolvåringen vekker eg rundt kvart over sju.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #10 Skrevet 28. september 2011 Nå er det jo mange som mistolker barnas signaler og tror at et barn som er hyperaktiv og energisk på kvelden ikke er trøtte og trenger mindre søvn enn andre barn, mens sannheten er at barnet er overstadig og ikke klarer å roe seg ned. Det er like viktig for barn å roe ned før leggetid og klare å slappe av og koble ut dagens inntrykk ellers får man rett og slett leggeproblemer. Vi kjenner jo det på oss selv, er vi superslitne og veldig tressa og oppgiret, så klarer vi ikke legge oss og slappe av. TS, se på rutinene FØR leggetid. Får ungene mulighet og tid nok til å roe ned før leggingen slik at de faktisk klarer å slappe av i kroppen? Kutt ned på tv, tvspill etc Bruk tid på å spise rolig, bading er avslappende og lese/synge sang før leggingen.
Suzy Skrevet 28. september 2011 #11 Skrevet 28. september 2011 Nå er det jo mange som mistolker barnas signaler og tror at et barn som er hyperaktiv og energisk på kvelden ikke er trøtte og trenger mindre søvn enn andre barn, mens sannheten er at barnet er overstadig og ikke klarer å roe seg ned. Det er like viktig for barn å roe ned før leggetid og klare å slappe av og koble ut dagens inntrykk ellers får man rett og slett leggeproblemer. Vi kjenner jo det på oss selv, er vi superslitne og veldig tressa og oppgiret, så klarer vi ikke legge oss og slappe av. TS, se på rutinene FØR leggetid. Får ungene mulighet og tid nok til å roe ned før leggingen slik at de faktisk klarer å slappe av i kroppen? Kutt ned på tv, tvspill etc Bruk tid på å spise rolig, bading er avslappende og lese/synge sang før leggingen. Gode innspill her - kanskje dere rett og slett kan forsøke å lage noen roligrutiner som får ned tempoet for alle i et par timer før leggetid? Ellers syns jeg du gjør alt rett jeg. Det tar en stund å få rutiner inn selv om man er aldri så konsekvent, så det er bare å stå på, ikke gi etter og være klar og tydelig. Å legge seg er selvsagt ikke straff SumemrJoy, men å være tydelig og klar - fortelle uten dill at barna skal være i sengen sine og sove nå - det er jo ikke straff. Det er å være tydelig og klar. 3
saltvann Skrevet 28. september 2011 #12 Skrevet 28. september 2011 Barn trenger mye søvn! Mange foreldre tror ikke at de trenger så mye søvn fordi de er så "våkne" på kvelden. Men sanheten er at de er overtrøtte! Kanskje legge dem litt tidligere? Hva med å fortelle dem hva som skjer? Etter barnetv skal vi slappe litt av og ... så skal du legge deg. Så skjønner barnet at snart skal det legge seg. Viktig at de får roet seg ned før leggetid 1
Mayami Skrevet 28. september 2011 #13 Skrevet 28. september 2011 Hadde det slik vi også, en lang stund. Det går over!! På det verste stod minstemann opp 15 ganger mellom 23 og 06. Utrolig slitsomt, og den "lystbetonte leggetid"-teorien er høyst uaktuell rundt midnatt. Det løste seg litt selv etterhvert, men vi gjorde et poeng av at nå har han fått alt han skulle for i dag . Gikk gjennom alt på sengekanten: har fått mat, har pusset tenner, har lest historie og har gått på do. Nå er det ikke noe mer i dag. Tror kanskje det hjalp oss litt å bevisstgjøre han på at det er ferdig for dagen...
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #14 Skrevet 28. september 2011 Ironien er jo at mange foreldre stresser med å få ungene klare og i seng for at de selv skal få slappet av et par timer før sengetid!
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #15 Skrevet 28. september 2011 Ironien er jo at mange foreldre stresser med å få ungene klare og i seng for at de selv skal få slappet av et par timer før sengetid! Ja, det har jeg sett også. De er hjemme mellom fire og fem og så er det om å gjøre å få ungene i seng kl sju. Uansett om de er trøtte eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #16 Skrevet 28. september 2011 Nå er det jo mange som mistolker barnas signaler og tror at et barn som er hyperaktiv og energisk på kvelden ikke er trøtte og trenger mindre søvn enn andre barn, mens sannheten er at barnet er overstadig og ikke klarer å roe seg ned. Det er like viktig for barn å roe ned før leggetid og klare å slappe av og koble ut dagens inntrykk ellers får man rett og slett leggeproblemer. Vi kjenner jo det på oss selv, er vi superslitne og veldig tressa og oppgiret, så klarer vi ikke legge oss og slappe av. TS, se på rutinene FØR leggetid. Får ungene mulighet og tid nok til å roe ned før leggingen slik at de faktisk klarer å slappe av i kroppen? Kutt ned på tv, tvspill etc Bruk tid på å spise rolig, bading er avslappende og lese/synge sang før leggingen. Isåfall er ungen min overtrøtt konstant... Selvfølgelig er det viktig for barn (og voksne) å roe ned før sengetid. Men hvordan roer du en unge som er oppunder taket fra du henter ungen i barnehagen, til langt etter leggetid? Man kan ikke tvinge en unge rolig, hvor mye man enn ønsker og prøver... (Med mindre man teiper de fast som en foreslo lenger oppi her ;-) Sagt på spøk selvsagt, men det går jeg utfra at folk skjønner?) Og ja, har prøvd alt fra synging, lesing, tegning, kosing, se på bilder, legge kosedyr til å sove, høre på rolig bakgunnsmusikk, bade... you name it. Alle de "riktige" tingene. Ungen blir ikke rolig. Hva mener du man skal gjøre da?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #17 Skrevet 28. september 2011 Ja, det har jeg sett også. De er hjemme mellom fire og fem og så er det om å gjøre å få ungene i seng kl sju. Uansett om de er trøtte eller ikke. Det er ikke noe galt i å legge barna klokka 19, de fleste barn trenger faktisk å legges da fordi barn trenger mer søvn enn mange foreldre ser ut til å tro. Problemet er vel all akriviteten man trykker inn i den lille tiden fra man kommer hjem fra jobb/barnehage til det er tid for barnet å legge seg. Jeg vet MANGE foreldre som legger barna for seint fordi ellers får de jo ikke tilbragt noe tid med barnet. Greit nok, men det er faktisk et valg man tar når man velger den hverdagen man har (ja, jeg vet mange blir sure for dette utsagnet, men det endrer ikke at det faktisk er slik). Så er spørsmålet kanskje hva som er viktigst, foreldres behov eller barnets? Man kan jo velge å tilbringe de få timene man har med barna før leggetid med rolige aktiviteter som får alle til å slappe av litt? Man MÅ jo ikke dra ungene med i butikken for å handle på veien hjem, når man faktisk kan dra etter leggetid og handle i ro og mak? 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #18 Skrevet 28. september 2011 Isåfall er ungen min overtrøtt konstant... Selvfølgelig er det viktig for barn (og voksne) å roe ned før sengetid. Men hvordan roer du en unge som er oppunder taket fra du henter ungen i barnehagen, til langt etter leggetid? Man kan ikke tvinge en unge rolig, hvor mye man enn ønsker og prøver... (Med mindre man teiper de fast som en foreslo lenger oppi her ;-) Sagt på spøk selvsagt, men det går jeg utfra at folk skjønner?) Og ja, har prøvd alt fra synging, lesing, tegning, kosing, se på bilder, legge kosedyr til å sove, høre på rolig bakgunnsmusikk, bade... you name it. Alle de "riktige" tingene. Ungen blir ikke rolig. Hva mener du man skal gjøre da? Ja, ungen din er sannsynligvis konstant overtrøtt... Å roe ned er noe de må lære og det tar gjerne tid. Det er ikke gjort på en dag og man må nesten bare legge opp kvelden slik at rutinene er de samme uansett hva barnet måtte mene de første dagene, ukene eller månedene for den del. Det er litt rart at mens vi aksepterer at noen ting tar tid å lære barn (å bli bleiefri f.eks.) tar tid, så er vi utrolig utålmodige når det kommer til soverutiner.....
Gjest Annaires Skrevet 28. september 2011 #19 Skrevet 28. september 2011 Men hvordan er leggerutinene hos dere da? Her roet det seg betraktlig med "opp og ned" for snuppa på2,5 år da vi begynte å lese et kort eventyr på sengen før leggetid. Vi lagde avtale om at hun gikk opp etter hun var lagt, ble det ikke noe lesing neste kveld. Prøvde seg et par ganger, men nå står hun ikke opp så sant hun ikke må på do(får kun lov til å stå opp en gang for dobesøk rett etter leggetid). Har funnet ut at om hun ikke får roet ned skikkelig før leggetid, så er hun veldig urolig i sengen. Så vi kan ikke være ute på farten, og komme hjem og hive henne rett i seng.
morningbird Skrevet 28. september 2011 #20 Skrevet 28. september 2011 (endret) Overtrøtten kan være årsaken til at barnene sover dårlig/for lite. Anbefaler å lese artiklen. Kalsium rik mat hjelper også på søvn. Så kanskje det er lurt å gi barn noe melk litt før leggetid. Endret 28. september 2011 av morningbird
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå