Gå til innhold

Noen Bergensere som kan være til hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg skal flytte til Bergen til neste år og leter nå etter et sted å bo. Så om det er noen bergensere eller noen lokalkjente i Bergen som kunne svart på følgende, hadde det vært flott!

Hvor er det beste sentrale området i bergen? Med tanke på atmosfære, kriminalitet, beliggenhet, osv.?

Jeg har sett på en del leiligheter på nettet i et område som jeg tror heter Nygårdshøyden/Sydnes. Er dette et koselig område å bo i?

Det hadde også vært fint om dere kunne sammenlignet det med steder i Oslo (siden det er det jeg er kjent med).. Er det f.eks som Frogner, eller mer som St.Hanshaugen?

Jeg blir glad for alle svar!

Sofie

Endret av Sofie2103
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke bodd for sentralt, ettersom min søster som bor i Sandviken (veeeldig fint der ellers da), får stadig vekk fulle folk som lurer på om hun har nach hver helg (torsdager også) bare fordi det er lys på eller lignende. Er mye bråk generelt sett. Ellers ville jeg holdt meg unna området rundt nygårdsparken for det er de narkomanes park. Vet ikke hvor Nygårdshøyden er, så det kan jeg ikke hjelpe med. Nordnes ligger rett utenfor byen (det er også her akvariet ligger) og der er det veldig fint syns jeg da :) Med sjøbad og parker og slikt.

Skrevet

Det kommer litt an på hva du selv liker, og hva du selv ser på som sentralt. Jeg var vant til å bo nesten midt i sentrum der jeg kom fra (liten by), og det gjorde til at jeg hadde mest lyst til å bo midt i sentrum av Bergen da jeg flyttet hit. Har bodd de fleste plasser i sentrum. Jeg synes ikke Nygårdshøyden er noe særlig, men det er vel mest fordi det er som regel bare studenter som bor der, i slitne kollektiv (mange hushaier). Baksiden på Nordnes er fint, men jeg liker ikke den siden som vender mot byfjorden og bryggen da det er horestrøket.

Nå har jeg flyttet litt ut fra bykjernen og trives veldig godt med det. Deilig å kunne sove med vinduet åpent uten at folk bråker hele natta, og man har mulighet til å finere og koseligere leiligheter til lavere pris (vi har kjøpt) .

Mange liker seg på Laksevåg og i Indre Sandviken (mange sletne leiligheter der også)

Som sagt, det kommer litt an på hvor langt fra sentrum du er villig til å flytte, jeg anbefaler Landås. Gjerne noe som ligger nærmt bybanen, det er helt genialt.

For å oppsummere: Om det er viktig for deg å bo sentralt så kan du fint velge Indre Sandviken eller Nordnes. Om du er vant til å ta bussen i en 10-15 minutter så anbefaler jeg å flytte litt lengre ut og se etter leilighet med veranda! Det er gull verdt altså :) Og at den har beliggenhet i nærheten av bybanen. Landås er et fint sted.

Skrevet

Jeg må jo reklamere litt for Fjellsiden da, jeg liker meg godt her. Sentralt, men allikevel skjermet for utelivsbråk - det er ingen som trasker rundt her på nattestid uten at de faktisk bor her. Man skal ikke undervurdere god nattesøvn, er min erfaring etter noen år bosatt i et travelt område i Oslo.. Utsikten er også fenomenal (man føler seg så fri her oppe!), og det er veldig pent her. Ulempen er jo at det gjerne er dyrt siden det er et såkalt snobbete strøk, men vi var heldig og fant en romslig leilighet med veranda til OK leiepris, så det gjelder å være observant.

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har bodd på Nygårdshøyden. Der florerer det av narkomane, så områdene rundt Nygårdsparken anbefales ikke av meg nei. Jeg har også bodd på kalfaret, og trivdes godt der. Sentralt, kort vei til sentrum, kort vei til turområder og rolig strøk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale Laksevåg. Bodde litt av og på hos en kompis der og det er dårlig bergen syns jeg. Hvis du evt. skulle lande på lenger bort fra sentrum ville jeg unngått Åsane (Tertnes kan være ok da), Loddefjord, Sotra og Laksevåg. Fana, Landås, Paradis, Nesttun, Sandsli, Nordnes, Sandviken (hvis det heter det oppi siden der før rosenkrantzen og koengen), Fjellveien, Kalfaret eller Askøy er vel de stedene jeg ville valgt mellom. Fra mange av disse stedene er det kort vei med buss til byen :)

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale Laksevåg. Bodde litt av og på hos en kompis der og det er dårlig bergen syns jeg. Hvis du evt. skulle lande på lenger bort fra sentrum ville jeg unngått Åsane (Tertnes kan være ok da), Loddefjord, Sotra og Laksevåg. Fana, Landås, Paradis, Nesttun, Sandsli, Nordnes, Sandviken (hvis det heter det oppi siden der før rosenkrantzen og koengen), Fjellveien, Kalfaret eller Askøy er vel de stedene jeg ville valgt mellom. Fra mange av disse stedene er det kort vei med buss til byen :)

Laksevåg kan være fint mange plasser. Men Damsgård der helt forferdelig.

Askøy er strengt tatt ikke Bergen engang og da snakker man en time med buss.

Fana er også et stort område, og kan være veldig langt bort fra sentrum

Skrevet

Laksevåg kan være fint mange plasser. Men Damsgård der helt forferdelig.

Askøy er strengt tatt ikke Bergen engang og da snakker man en time med buss.

Skrev bare at "mange" av stedene ikke var langt med buss. Sa ikke at alle var det :P

Hehe. Er klar over dette. Men jeg bruker bare 30 min med buss fra byen til min mor som bor på Askøy.

• Liker 1
Skrevet

Skrev bare at "mange" av stedene ikke var langt med buss. Sa ikke at alle var det :P

Hehe. Er klar over dette. Men jeg bruker bare 30 min med buss fra byen til min mor som bor på Askøy.

Men ts vet jo kanskje ikke hvor langt borte Askøy er. Jeg har aldri brukt så lite som

30 min med buss til Askøy.

Forresten glemte jeg å si: STYR UNNA Damsgård, Nygårdshøyden, Danmarksplass og Kronstad. Verste plassene i Bergen. Så sant du klarer å finne deg noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Om det er i nærheten av bybanen (som foreløpig går til Nesttun) så er Fana et utmerket alternativ. Se bybanen.no.

Kronstad og Årstad kan være brukbare alternativer. Fin avstand til sentrum hvis man liker å gå et stykke. For ikke å snakke om sykkelavstand.

• Liker 1
Skrevet

Om det er i nærheten av bybanen (som foreløpig går til Nesttun) så er Fana et utmerket alternativ. Se bybanen.no.

Kronstad og Årstad kan være brukbare alternativer. Fin avstand til sentrum hvis man liker å gå et stykke. For ikke å snakke om sykkelavstand.

Men igjen ikke akkurat fine omgivelser der.

Skrevet

Men igjen ikke akkurat fine omgivelser der.

Hvor? Mener du Fana?

Skrevet

Hvor? Mener du Fana?

Ooops, bummer. Mente Kronstad og Årstad.

Skrevet

Er oppvokst i område Alvøen/Godvik/Drotningsvik. Og vil selvfølgelig anbefale det. Mange år siden jeg flyttet da, så området er ikke så landlig nå, som den gang. Men stadig mange fine turområder.

Skrevet

Jeg ville bosatt meg i området rundt sykehuset og opp mot minde.

Det er bra kollektivtransport, og man har kort vei til urikken og fløyen ved svartediket.

Bussen som går fra sentrum går sånn - sentrum - kalfaret - svartediket - sykehuset - minde - fana.

Masse fine områder rundt disse områdene også. Jeg bodde vel løberg kirke i løbergsvingen rett bortenfor sykehuset. Det var veldig fint og greit og rolig. Ulrikken ligger rett bak sykehuset, så der gikk jeg masse på fjellet.

Litt bortenfor sykehuset, nærmere sentrum, så kalfaret og kort vei til fløyen.

På minde kan du gå opp til ulrikken også, det er flere veier opp til ulrikken :)

I sentrum er det fint å bo på sydnes - sydneshaugen, men ligg unna nygårdshyden og nygårdsparken.

er veldig fint i sandviken, men noen steder er litt ... ja ... du må kjenne det

Bor du i sanviken er det kort vei opp til fløyen.

Ellers er det veldig fint ute ved nipedalen og vestkanten, men det er lenger fra sentrum. Går buss da, og har du bil tar tar det ikke lang tid å kjøre til sentrum. Det går også direktebuss som kjører forbi, og den bruker bare 5 min fra nipedalen. Den går fra motorveien.

Skrevet

Jeg har bodd ved sykehuset, i indre Sandviken (Støletorg-området) og bor nå rett ved Grieghallen (er ikke helt sikker på hva området her heter).

Alle stedene var fine å bo, men jeg synes det var litt tiltak å komme seg til byen da jeg bodde ved sykehuset (nå skal det sies at jeg studerte på sykehuset og derfor oppholdt meg i det området hele tiden). Området rundt Støletorget/Skuteviken/indre Sandviken synes jeg er veldig hyggelig, mange fine små hus, men kanskje ikke de mest moderne leilighetene. Kommer litt an på hva du er ute etter.

Her jeg bor nå er det også hyggelig, men kanskje litt mer "Grønland" hvis man skal sammenligne med Oslo. Føler meg likevel trygg, selv om det er hospits i nærheten og litt bråk fra fulle folk i helgene (men jeg liker å høre at det er liv rundt meg). Anbefaler deg å velge en leilighet opp fra bakkeplan hvis du ønsker å bo i dette området. I indre Sandviken er det også noen hospitser, men det er et trygt område, de som bor på hospitsene plager ingen. Det som er desto mer irriterende der er at det er fire buekorps i umiddelbar nærhet, som marsjerer rundt til enhver tid (gjerne søndag morgen) og bråker :sjenert:

Nordnes er et sjarmerende område, rolig og fint. Skulle gjerne har bosatt meg der, men synes det er litt langt til kollektivtrafikk. Vet det er en buss som går ut der, så det er ikke sikkert det er så upraktisk som jeg tror.

Kalfaret/Fjellsiden er et rolig område som likevel er svært sentralt, men dyrt! Men du kan jo være heldig :) Ligger leiligheten høyt oppe, må du belage deg på lange, bratte bakker hjem fra byen ;)

Hvis det er pga studier du flytter hit, vil jeg anbefale deg å ikke bo mer usentralt enn Minde/Laksevåg/området rundt NHH. Hvis du har familie, kan det være greit å bosette seg lenger usentralt. Har hørt at Sædalen er et fint sted å bo, men har ikke vært der selv :)

Skrevet

Tuuusen takk for mange gode svar! Jeg har familie og bekjente fra Bergen, så det kan vel være smart å forhøre meg med dem også. Men det er alltids bra å få tips fra forksjellige mennesker, så igjen; takk!

Skrevet

Bo rundt bybanen er meget praktisk.

Landås, sandviken, kalfaret, montana er alle greie plasser. Spørs litt hvor du skal studere også :)

Om du lurer på noe kan du bare sende en PM her :)

Gjest mari kontrari
Skrevet

Ser du allerede har fått mye nyttige svar, så vil bare legge til en ting: Dersom du vet at du skal jobbe eller studere, søk opp hvor dette ligger og se etter bosted deg enten innen gang-/sykkelavstand, eller slik at det går direktebuss dit. På skyss.no kan du finne bussruter for Bergen. Om du skal studere eller jobbe i sentrum anbefaler jeg definitivt enten gangavstand, eller langs bybanen.

Tenk også gjennom om turmuligheter i nærheten betyr mye, da kan du for eksempel lete etter leiligheter nær et av byfjellene.

Skrevet

Hei! Jeg skal flytte til Bergen til neste år og leter nå etter et sted å bo. Så om det er noen bergensere eller noen lokalkjente i Bergen som kunne svart på følgende, hadde det vært flott!

Hvor er det beste sentrale området i bergen? Med tanke på atmosfære, kriminalitet, beliggenhet, osv.?

Jeg har sett på en del leiligheter på nettet i et område som jeg tror heter Nygårdshøyden/Sydnes. Er dette et koselig område å bo i?

Det hadde også vært fint om dere kunne sammenlignet det med steder i Oslo (siden det er det jeg er kjent med).. Er det f.eks som Frogner, eller mer som St.Hanshaugen?

Jeg blir glad for alle svar!

Sofie

Jeg liker Nygårdsdhøyden, men jeg likte mye bedre å bo mot Dragefjellet enn mot Nygårsdparken. Syndenshaugen er fint sted å bo, det er fremdeles på høyden men de fleste narkomane henger ikke på den siden av høyden. Misforstå ikke, du kommer garantert til å se dem, men det er etter min egen erfaring mye roligere der enn på andre steder på høyden. Mot Dragefjellet er det også veldig koselig å bo. Men det er mange om beinet og prisene er nokså stive.... :sukk:

Ellers er det i grunn genialt å bo ved bybanen (selv om jeg har et hat-elsk forhold til den) Kronstad, Wergeland etc ligger ti min unna med bybanen, og det er ikke noe stress å komme seg hjem med den heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...