Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av overskriften kan det høres ut som om jeg er en ungdomsskoleelev som sitter og skal lese til en prøve, men jeg er altså ei jente som er totalt uvitende om alt som har med prøving å gjøre. Litt merkelig i grunn, å ikke vite noe som helst om emnet, men det har aldri interessert meg noe særlig - før nå!

Jeg går egentlig og venter, og håper, på at min kjære snart er klar til å bli med på å prøve. Har derfor begynt å titte litt innom dette forumet, og ser jo at det dukker opp et helt nytt språk for meg! Den øverste posten i underforumet var nyttig for å forstå litt mer av forkortelsene dere bruker, men jeg forstår jo likevel ikke hvordan jeg skal kunne bruke dem til noe nyttig for meg selv. Jeg fant derfor ut at jeg skulle skrive en anonym post (anonym helt til jeg blir "offisielt" prøver, iallefall) og stille noen dumme - men tydeligvis vesentlige - spørsmål!

1. Hvordan vet man når man har eggløsning? Bruker dere denne "clearblue fertilitetstesten" som jeg nettopp leste om i en post (og isåfall - hvordan fungerer den?), eller regner dere det ut på en kalender?

2. Hvor ofte tar man graviditetstest når man går og prøver? Ser for meg at jeg ville vært så spent at jeg ikke klarte å vente, og dagen etter ville det jo igjen være sjanse for at dette HCG slo inn, og ny grunn til å teste (se, jeg bruker en nyinnlært forkortelse :klappe: ). Blir det ikke dyrt for alle disse testene?

3. Hvor finner jeg denne type informasjon, er det sånn man lærer litt etter litt - for eksempel gjennom dette forumet, eller via graviditetssider på nett?

Jeg håper ikke dere blir alt for oppgitte over meg nå ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg godt, og lurer på mye av det samme selv ;) Håper noen kan svare! For jeg er rimelig fersk i prøvingen selv, og kunne ingen ting før for en mnd siden når jeg plutselig satt en natt og leste meg opp på mest mulig.. :P Men mye nytt å sette seg inn i altså!

Skrevet

Jeg er ganske ny prøver jeg også. Kanskje derfor jeg gidder å svare, siden jeg nettopp hadde en del spørsmål selv.

Hvordan vet man når man har eggløsning?

Jeg hadde ganske stabile sykluser, og visste derfor ca dato havleis i mellom første dag mens, og forventet mens. Jeg har også eggløsningssmerter men førse prøverperiode (pp) testet jeg med CB eggløsningstest for å være på den sikkre siden, bare for å ha full oversikt over syklusen. Denne måneden hadde jeg en liggende som jeg tok bare for nysjerrighetens skyld en dag før jeg hadde beregnet eggløsningen, og traff da. Det viste for meg at jeg har oversikt over en stabil syklus. CB eggløsningstester er dyre, og man finner billigere på billig-test.no. Du kan også søke litt på eggløsningsslim og lære litt

Graviditetstester?

Forrige måned startet jeg å teste tidlig, med RFSU-tester som påstår de kan vise positit 1 uke før forventet mens. Testa så CA tre tester til frem mot IKM (ikke kommende mens). Denne måneden har jeg kjøpt billigtester, og håper jeg klarer å vente med å teste til like før IKM. I og med at noen ikke får positivt før dette uansett, er det anbefalt å ikke teste før dagen man forventer mens. Om man prøver lenge kan det bli dyrt å teste så mye.

Jeg merker at jeg er langt roligere denne PP enn forrige, og at jeg allerede er litt mer avslappet. Forrige måned var jeg nok så giret siden det var første gang vi var blitt enige om å prøve. Jeg tror man blir roligere etter hvert.

Jeg lærer mye her inne, og ellers på nett via Google

Lykke til med prøvingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...