Gjest Luna07 Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 (endret) . Endret 15. oktober 2011 av Luna07
Corvus Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Jeg er ikke så god til å forklare, men jeg har forstått relevansargumentet slik at det skal kunne gjelde som en allmenn regel. Altså at de relevansargumentene du lager i analysen din skal du kunne bruke i andre sammenhenger enn kun innenfor den spesifikke diskusjonen om engelsk vil overta i Norge eller ikke. For eksempel kan et relevansargument til Ha4 være: språkhistoriske paralleller har overføringsverdi. Dette argumentet er formulert på en generell måte, og du kan ikke ved å lese det isolert se at det hører akkurat til denne diskusjonen. Det kan også brukes for eksempel i en diskusjon om tja... siden slavehandel som før var lovlig og godtatt i noen samfunn etterhvert ble ulovlig, vil bruk av dyr i pelsdyrindustrien (som har mange paralleller til slavehandel) i framtiden også bli forbudt ved lov. Dette er bare sånn jeg har forstått det da, så det kan være det ikke stemmer helt.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 "Men for å gjøre et ressonement komplett er ikke holdbarhetsargumentet og synspunktet alene godt nok. For at det skal bli komplett bruker man relevansargumentet. Et relevansargument brukes for å vise at et holdbarhetsargument har noe med teksten/synspunktet å gjøre og det skal også vise hvordan det er relevant. For det nytter ikke å ha et bra holdbarhetsargument om dette ikke støtter opp eller på noen måte viser til synspunktet. Relevansargumentet brukes for å styre leserens vurdering av hvilke argumenter som er viktige og relevante for saken." Dette er min forklaring, klippet ut fra exfac-eksamen som jeg hadde for mange år siden Ikke særlig bra, men fikk da godkjent (var bare godkjent/ikke-godkjent), hehe. Kanskje det hjelper.
Gjest Silvermist Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 (endret) Du har jo valgt deg et hovedsynspunkt i teksten, ikke sant? Du finner deretter HA, holdbarhetsargumenter som forfatteren bruker for å underbygge sitt hovedsynspunkt. Relevanseargumentene sin oppgave er å sørge for at HA-enen har relevans for HS-et i teksten. Du forstår begrepet relevans? Relvevanseargumentene kan ofte være implisitte i teksten. Implisitt vil si at de ikke trenger å stå i teksten i klare ord, de kan "leses mellom linjene", i motsetning til HA-ene som skal stå eksplisitt i teksten, det vil si at de skal stå i teksten med klare ord, ikke tolkes frem/leses mellom linjene. Relevanseargumentene må i tillegg kunne oppfattes som almenne sannheter. Med dette menes at de må kunne godtas som en almenn sannhet, uten at du behøver å være 100 % enige i dem. De må kun ha en sansynligetsovervekt. Endret 27. september 2011 av Silvermist
Gjest Luna07 Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 (endret) Tusen takk for gode svar! Endret 28. september 2011 av Luna07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå