AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Vi har lenge prøvd å få barn og jeg har hatt en senabort (uke 18) og to tidlige de siste 12 mnd. I tillegg til dette så har arbeidsplassen min blitt nedlagt og jeg går nå på sluttpakke. Jeg synes det er forferdelig kjedelig å gå hjemme, drømmejobben tar seg også tid å få. Derfor har jeg hoppet på et vikariat med umiddelbar oppstart. Dette er et utleie gjennom byrå i 6 mnd og så med stor mulighet for fast ansettelse. Sånn som både byrå og firma har fremlagt det er det nesten gitt. Vi har ikke lyst til å vente lenger med å prøve, vi vet jo heller ikke om det kommer til å sitte neste gang heller. Jeg er derimot veldig redd for at jeg ikke skal bli tilbudt fast stilling om det skulle sitte i løpet av de seks første mnd. Hvor sterkt stiller jeg her? Jeg gleder meg masse til å starte opp og å kunne gå på jobb hver dag og bruke knollen litt igjen
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 Hvis du og partner klarer å vente 3 - 4 mnd før dere prøver igjen, så vil du maks være 2 - 3 mnd på vei når "prøvetiden" er over. Får du så fast kontrakt, kan du allkevel vente et par måneder før du trenger å fortelle at du er gravid Og da må du selvsagt ikke fortelle at det var planlagt... Det er kanskje ikke helt "stuereint" å gjøre det på den måten, men tro meg, det er uhyre viktig at du har en fast jobb når du går ut i permisjon...!! Hilsen ei som ble nedbemannet mens hun gikk gravid, og selv 3 år etter sliter med å komme skikkelig inn i arbeidslivet igjen. Merkelig nok er det ingen som har lyst til å ansette ei dame med en smårolling i barnehage (og det kunne jo hende jeg ville ha flere barn en eller annen gang i nær fremtid)...
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg går også i vikariat, og er bekymret for at en eventuell graviditet kan ødelegge for muligheten til å få fast jobb om jeg må ut i permisjon eller er høygravid når vikariatet er over. De har selvsagt egentlig ikke lov å la det være et hinder, men det tror jeg ikke overholdes likevel. Selv har jeg kommet frem til at jeg allerede har avventet et år med å vente på fast jobb og at jeg ikke gidder å vente enda lenger, det er ikke sikkert jeg får fast jobb dette året heller og da har jeg venta veldig lenge uten hverken å få barn eller fast jobb. Det er aldri en pefekt timing for å bli gravid, særlig ikke når man er i starten på arbeidslivet eller i andre overgangssituasjoner. Men dersom man skal sette det på hold til situasjonen er perfekt kan man måtte vente til man blir gammel før man får barn. Jeg har valgt å hoppe i det og ta sjangsen på å bli gravid, så får resten bare komme som det kommer. Jobb får jeg uansett, men kanskje drømmejobben og den faste stillingen må la vente på seg enda litt lenger. For meg er det viktigest å få startet en familie, og setter det først. Slik er det i alle fall for oss. Jeg var betenkt lenge, og tenker enda det er dumt å måtte gå ut i permisjon uten å vite om man har en jobb å komme tilbake til. På den andre siden ordner det seg alltid på ett eller annet vis, og jeg vil da også få gleden av å ha en liten familie på kjøpet. Man er aldri sikkret fast jobb når man går i vikariater, og skal man vente på det kan man måtte vente i mange år om man er uheldig.
Sophie-Ann Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg ble gravid som vikar, og sjefen min ønsket at jeg skulle komme tilbake, men hele arbeidsplassen min ble omstrukturert, så jeg mistet jobben, og måtte ta til takke med en dårligere betalt jobb etterpå. Heldigvis så løste det seg når jeg fikk ny jobb, men det var ikke noe kjekt å gå ned 60000kr i året....Så jeg forstår betenkelighetene deres! Men som sagt, det ordner seg alltid for snille jenter
Gjest Abrakablabla Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg er i samme situasjon selv; Begynte i vikariat og ble forespeilet fast jobb fra i høst, men endte kun opp med å få forlenget vikariatet. Jeg planlegger ikke barn nå (pga. arbeidssituasjon og den økonomisk utryggheten det medfører), men jeg er livredd for at det skal skje likevel, før jeg får fast jobb. Tviler på at de velger å beholde meh dersom jeg er synlig gravid når vikariatet går ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå