AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Noen barn er dessverre så uheldige at de må oppleve ting som ingen skulle måtte oppleve av både omsorgssvikt og mishandling... Med mange av disse barna går det nok dårlig , men noen greier seg heldigvis allikevel , tilsynelatende , bra iallefall iforhold til jobb og utdanning. Jeg lurer imidlertid på om grovt misbruk allikevel må sette varige spor i måten de feks blir foreldre på selv , hvis de får barn?
Gjest WendyClear Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Noen barn er dessverre så uheldige at de må oppleve ting som ingen skulle måtte oppleve av både omsorgssvikt og mishandling... Med mange av disse barna går det nok dårlig , men noen greier seg heldigvis allikevel , tilsynelatende , bra iallefall iforhold til jobb og utdanning. Jeg lurer imidlertid på om grovt misbruk allikevel må sette varige spor i måten de feks blir foreldre på selv , hvis de får barn? Det finnes mennesker som vokser opp og ikke vet hvordan de skal innta en foreldrerolle nettopp fordi de selv ikke hadde noen rollemodell som små. Men på en annen side har jeg også hørt om folk som gjør alt for at deres bar skal få den oppveksten de ikke fikk. Det er mange ting som spiller inn når psyken til disse personene skal bygge opp igjen. For mange kan det være nok å ha en lærer som viser omsorg, mens andre aldri vil klare å utvikle seg til å bli en god rollemodell som voksen. Det er på grunn av dette at tidlig hjelp er viktig for disse barna.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Jeg lurer litt på det samme. Jeg er selv blitt misbrukt som barn, av min far. Jeg er ganske sikker på at han ble misbrukt som barn selv. Jeg er livredd for å føre denne arven videre selv. Jeg tror ikke jeg gjør det, fordi jeg er bevisst på dette. Jeg jobber også hardt for å bearbeide og komme meg videre med livet. Men likevel er jeg redd. Redd for å få barn. Fordi jeg er redd for å gi videre sårbarheten min. Hva om jeg ikke er istand til å ruste dem for livet? Jeg har jo mange rare reaksjonsmønstre som ikke er helt hensiktsmessig. Har jeg i det hele tatt noe bra å gi barna mine videre? Som ikke vil skade dem i det lange løp? 1
HubroTuppa Skrevet 30. september 2011 #4 Skrevet 30. september 2011 Nøkkelordet er nok rollemodeller. Og det trenger ikke være foreldrene. Har man hatt andre gode rollemodeller i oppveksten som man kan se opp til har man nok et bedre utganspunkt. Men det er vel ingen man kan være sikker på at vil bli gode foreldre uansett oppvekst. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå