Corvus Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 (endret) Jeg er student og har ikke akkurat det travleste semesteret, og all den ekstra fritiden gjør at jeg føler jeg burde benytte sjansen til å spare opp litt penger med en deltidsjobb. Har nå funnet et hotell som søker etter servitører. Det står at arbeidsoppgavene er servering og tilhørende oppgaver som oppdekking av bord og buffet, klargjøring av lokale. Også står det at det primært vil være seinvakter på selskaper og julebord. Så, jeg tenker mye på om jeg skal prøve å søke på denne jobben, men jeg er veldig usikker på om jeg vil takle den. Jeg er en svært innadvendt og sjenert person, noen har sagt at jeg har mild form for sosial angst, men det har jeg aldri sjekket. For eksempel er en kassajobb helt utenkelig for meg. Jeg blir fort sliten av å forholde meg til mange mennesker, og jeg takler ikke å gjøre feil så veldig bra. Men på den andre siden ønsker jeg å utfordre meg selv, så jeg kanskje en dag kan overkomme redslene mine, og da tenkte jeg at kanskje en servitørjobb er noe midt i mellom, med tanke på intensitet og hvor mye som kreves av en. Man får for eksempel kanskje litt flere pusterom i løpet av dagen enn når man sitter i en kasse? Er det noen som vet mer om hvordan det er å være servitør eller har noen formening om en person som meg kan takle denne jobben? Jeg er veldig redd for at jeg skal gjøre feil valg og gå på en smell. Det er også ca. tre år siden jeg har hatt en jobb på grunn av at jeg har slitt en del psykisk, så føler at jeg burde hoppe inn i noe snart så jeg ikke får så stort hull i CVen. *Redigert pga skrivefeil* Endret 27. september 2011 av Corvus
otilie Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 (endret) Har jobbet mye som servitør før. Hvis det er ala carte (gjestene får en meny, og de plukker ut det de vil spise) er du nødt til å snakke med dem, være blid og hyggelig og gi god service. Er det kun buffet trenger du ikke dette, men gjestene kommer alltids til å stille deg spørsmål, eller gi deg kommentarer. (for det meste positive.. noen ganger negative og da) Det er MYE stress å være servitør, med mindre det er veldig få gjester. Da jeg jobbet i selskapsrestaurant fikk jeg sneket meg ut innimellom for å ta en kjapp, halv røyk... men jeg måtte raskt tilbake. Alltid noe oppvask å ta, flasker å åpne, tallerkner å rydde, hovmesteren skal gi beskjeder osv, når det var opphold mellom serveringene. Da jeg jobbet i buffet-restaurant på hotell, der det ikke var selskap, men gjestene kom nå og da.. var det litt mindre å gjøre... men noen ganger var det stress da og. Man bør regne med å være på jobb i rundt 3 timer etter stengetid hvis det har vært mange gjester. Det er mye ryddig og rengjøring å gjøre. Men jeg syntes det er gøy!! Er bare å holde tunga rett i munnen og ta en ting av gangen. Og det er noe helt annet å snakke med folk på jobb som servitør, enn ute i det sosiale. Og ikke vær redd for å stille spørsmål til de andre servitørene. Jeg pleier alltid å bombardere folk med spørsmål de første dagene mine på jobb. Stiller gjerne samme spørsmål 2 ganger, hvis jeg er usikker.... på den måten får jeg gjort ting riktig, og slipper å gå rundt og lure og gjøre ting feil. Endret 27. september 2011 av otilie
Corvus Skrevet 27. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2011 Har jobbet mye som servitør før. Hvis det er ala carte (gjestene får en meny, og de plukker ut det de vil spise) er du nødt til å snakke med dem, være blid og hyggelig og gi god service. Er det kun buffet trenger du ikke dette, men gjestene kommer alltids til å stille deg spørsmål, eller gi deg kommentarer. (for det meste positive.. noen ganger negative og da) Det er MYE stress å være servitør, med mindre det er veldig få gjester. Da jeg jobbet i selskapsrestaurant fikk jeg sneket meg ut innimellom for å ta en kjapp, halv røyk... men jeg måtte raskt tilbake. Alltid noe oppvask å ta, flasker å åpne, tallerkner å rydde, hovmesteren skal gi beskjeder osv, når det var opphold mellom serveringene. Da jeg jobbet i buffet-restaurant på hotell, der det ikke var selskap, men gjestene kom nå og da.. var det litt mindre å gjøre... men noen ganger var det stress da og. Man bør regne med å være på jobb i rundt 3 timer etter stengetid hvis det har vært mange gjester. Det er mye ryddig og rengjøring å gjøre. Men jeg syntes det er gøy!! Er bare å holde tunga rett i munnen og ta en ting av gangen. Og det er noe helt annet å snakke med folk på jobb som servitør, enn ute i det sosiale. Og ikke vær redd for å stille spørsmål til de andre servitørene. Jeg pleier alltid å bombardere folk med spørsmål de første dagene mine på jobb. Stiller gjerne samme spørsmål 2 ganger, hvis jeg er usikker.... på den måten får jeg gjort ting riktig, og slipper å gå rundt og lure og gjøre ting feil. Tusen takk for svar! Ja, det stod at det kan være ala carte og lunsj også. Føler kanskje selve bestillingen og kontakten med gjestene er mitt svakeste punkt. Jeg har alltid hatt vanskelig for å snakke høyt og tydelig nok, og hvis jeg er stresset kan jeg tenke meg at jeg fort kan komme til å glemme hva de har bestilt. Føler at hvis jeg søker og kanskje til og med får en jobb som jeg egentlig ikke har gode nok egenskaper til, at det er en fornærmelse mot hotellet, som kanskje hadde fått en dyktigere ansatt hvis jeg hadde latt være å søke også videre...
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 For det første synes jeg ikke du skal argumentere deg vekk fra å søke. Det er opp til de som vurderer søknadene om du er kvalifisert eller ikke. Det skader aldri å søke. For det andre har jeg, og mange jeg kjenner, erfart at når man jobber med kundebehandling tar man på seg en rolle og maske som ikke nødvendigvis speiler den personen man er i virkeligheten. Det blir et slags skuespill, og da spiller det liten rolle om du egentlig er en forsiktig person så lenge du fikser jobben.
otilie Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 er ikke noe problem å huske hva gjestene bestiller. Pass på at du har en blokk og en penn i lomma der du skriver opp bestillingene. Jeg har ikke jobbet på ala carte restaurant (bare tatt imot bestillinger på drikke og sånn). Men du får nok lov å bruke blokk. Og når kokken er ferdig med maten så har de nok et system på det så det ikke blir rot mellom bestillingene. Man sier egentlig det samme til alle gjestene.... fks 'hei! Hva skal det være?' *gjestene bestiller* 'ok den er grei/ja/ok' med et smil. Og når du leverer 'versågod! håper det smaker' e.l det går seg til etterhvert. Min aller første jobb var på en restaurant, og jeg var veldig nervøs når jeg skulle ut i restauranten første gang.... men man blir vant til det. Og det er en fin måte å utfordre seg selv på hvis man er veldig nervøs for sånn. De fleste gjester er forståelsesfulle om du gjør noe galt og. Men om de klager, er det bare å glemme det etterpå, hvis de klager bare for å klage. (selvfølgelig skal man ta noen klager veldig seriøst, men man skal ikke la det gå inn på seg)
Knirke Skrevet 28. september 2011 #6 Skrevet 28. september 2011 Jeg tror du kan klare det helt fint! Viktig å utfordre seg selv og finne oppgaver man mestrer. Og hvis det er selskaper og julebord vil du mest sannsynlig ikke komme borti a la carte Bare et lite PS så kan gjestene bli ganske fulle og klengete... Da må du bare sette foten ned og gjøre det klart hvor grensen går (for fysisk kontakt o.l.)
Corvus Skrevet 28. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 28. september 2011 Takk igjen for svar:-) Jeg tror jeg skal prøve. Ansettelsen er i utgangspunktet bare fram til midten av desember, så jeg føler denne jobben kan være en passe stor utfordring for meg. Jeg har så lyst til å bli litt modigere som person, og jeg ønsker ikke å alltid slåss mot overdrevne redsler for det som har med det sosiale å gjøre. Føler jeg så lenge har stått med ett bein i "stort sett normalt-fungerende" og ett bein i "sosial angst som går ut over hverdagen", hvis noen forstår hva jeg mener. Merker at det er på tide å ta et lite sprang hvis jeg noen gang skal kunne føle meg normal og selvsikker i ung voksen alder.
otilie Skrevet 28. september 2011 #8 Skrevet 28. september 2011 har slitet litt med sosial angst selv, men jeg klarer som regel å presse meg selv til å gjøre ting. Og det fikk jeg utfordringer til i den første servitørjobben. og det gikk jo kjempefint. Sålenge du ikke har en diagnose så skal du klare å jobbe deg ut av angsten selv. Ihvertfall nok til at du kan føle deg trygg på en jobb som dette. Jeg sliter fremdeles litt sosialt, og er mye nervøs, sjenert og tenker mye over ting.... Men når det gjelder å være mer utadvendt har det gått kjempebra! man må bare gi seg utfordringer. Ikke stell deg i et hjørne hvis du syns en arbeidsoppgave er kjip. Kast deg ut i det, spør noen av de andre servitørene om hjelp/tips. Drite deg ut kommer du garantert til å gjøre enellerannen gang. Men det er sånt som skjer, spesielt når man er ny i jobben, og folk forstår det! Man lærer av å feile og!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå