AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Så jeg er på vei inn i forhold med ei dame, men igår sa jeg at jeg hadde foretrekt at hun hadde testet seg (jeg har alt gjort det) før vi ble sammen. Dette så vi slipper å bruke kondom resten av livet. Men, hun vil absolutt ikke det! Hun har nok hatt 3-4 sexpartnere etter hun testet seg sist, men det er visst en god stund siden. Hun mente at om hun hadde hatt en kjønnssykdom, ville hun visst det by now =P Hva mener dere? Er jeg urimelig? Får damer symptomer på alle kjønnssykdommer?
KaDust Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Hun bør teste seg. De færreste kvinner får symptomer på feks klamydia, så nei, hun hadde ikke visst det by now. Ikke bare risikerer hun å smitte deg, men hun risikerer også å bli steril. Synes egentlig alle burde teste seg etter å ha hatt x antall sexpartnere før man går inn i et forhold jeg da, det er jo bare rimelig. 5
Gjest Shelob Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Du er ikke urimelig! Makan... 3
kaprifolen Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 70% av de som får klamydia eller gonoré får ingen symptomer! I tillegg finnes det kjønnssykdommer som kan smitte selv ved bruk av kondom, men allikevel trenger lang tid før det eventuellt bryter ut. Og NEI, du er ikke urimelig! Jeg synes at testing av alle SOS burde være en selvfølge når man går inn i et forhold! Ser også for meg følgende scenario: man har vært sammen noen år, og prøver så å få barn. Dette går ikke så lett, og i prossessen finner man ut at den ene eller andre er smittet av klamydia, som er årsaken til steriliteten. Og der begynner mistankene, klandringen, bitterheten, anklagene om utroskap osv. Når HELE situasjonen kunne vært unngått ved å ta en enkel test før man begynte å ha ubeskyttet sex. Jeg krevde av han jeg er gift med nå, at vi testet oss begge to da vi ble kjærester. Hadde han nektet, hadde han faktisk ikke vært mannen min i dag, da jeg ikke gambler med helsen min, og ville tatt en test-nekt som noe særs suspekt i forhold til om han kanskje er en slik som ikke har for vane å holde seg tro i forholdet... 3
micromaya Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Jeg har aldri hatt noen kjønnsykdom, så jeg aner lite om symptomer. Men jeg er rimelig sikker på at man kan ha "litt av hvert" uten å være klar over det selv. Og nei, jeg mener absolutt ikke at du er urimelig! Alle burde teste seg før man innleder et nytt forhold, og når du faktisk spør henne om det synes jeg det er litt snålt at hun nekter..? 1
kaprifolen Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 http://www.doktoronline.no/lex/s/sos_kvinner.html http://www.doktoronline.no/lex/s/sos_menn.html
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Jeg har aldri hatt noen kjønnsykdom, så jeg aner lite om symptomer. Men jeg er rimelig sikker på at man kan ha "litt av hvert" uten å være klar over det selv. Og nei, jeg mener absolutt ikke at du er urimelig! Alle burde teste seg før man innleder et nytt forhold, og når du faktisk spør henne om det synes jeg det er litt snålt at hun nekter..? Hun vil ikke teste seg fordi hun har noia for å dra til gynekologen. =P Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til henne? Hun ble helt stille og satt ut når jeg sa det
KaDust Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 Hun vil ikke teste seg fordi hun har noia for å dra til gynekologen. =P Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til henne? Hun ble helt stille og satt ut når jeg sa det Gynekologen er ikke noe å være redd for, og hun bør ta seg en tur. Uansett trenger man ikke gynekolog for de fleste kjønnssykdommer. Man ser det på tisseprøver og blodprøver (men en sjekk av underlivet er alltid lurt, slik at man vet at alt er som det skal rundt livmoren)
Rofl Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 De fleste store byer har vel egne test senter også. Om man er student har man nok et gratis/billig alternativ der også.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Og hva med HIV? Ikke at det er veldig sannsynlig, men sjansene er der. Da går det vel lang tid før noen symptomer dukker opp. 1
kristian82 Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 (endret) Så jeg er på vei inn i forhold med ei dame, men igår sa jeg at jeg hadde foretrekt at hun hadde testet seg (jeg har alt gjort det) før vi ble sammen. Dette så vi slipper å bruke kondom resten av livet. Men, hun vil absolutt ikke det! Hun har nok hatt 3-4 sexpartnere etter hun testet seg sist, men det er visst en god stund siden. Hun mente at om hun hadde hatt en kjønnssykdom, ville hun visst det by now =P Hva mener dere? Er jeg urimelig? Får damer symptomer på alle kjønnssykdommer? Ikke fir på prinsippene dine - det vil du bare kunne angre sterkt på! Blodprøve og urinprøve holder vel i utg.p, så hun bør jo ikke engang til gyn. Å teste seg er enkelt, gratis og en naturlig del av det å være voksen og ta ansvar - for seg selv og for sin partner. Siden hun ikke bryr seg om noe av dette bør du bare gå videre. Klamydia osv. kan en gå leeeenge uten noe som helst symptomer på, det samme kan en med andre sykdommer. HIV f.eks. kan en gå rundt med i 8-10 år før kroppen begynner å vise symptomer på at noe er feil. Endret 27. september 2011 av kristian82 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 når d gjelder klamydia, kan man ta denne testen uten å dra til gynekolog. Jeg tok klamydiatest en gang hos ungdomshelsetjenesten. da måtte jeg putte en q-tips lignende ting opp i kjeden, ta den ut igjen, oppi et glass, i en konvolutt med navn og nummer, og putte den i postkassa til ungdomshelsetjenesten. hos legen har jeg tatt urinprøver. selvfølgelig er det en ide å ta full gynekologisk sjekk. men hun kan ihvertfall starte med klamydia-test.
JohnQ Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 Hold på prinsippene dine TS, jeg for min del hadde i allefall forlangt akkurat det samme. Skulle nesten tro hun har noe å skjule, siden hun er så hardnakket på dette?
Rayanne Skrevet 28. september 2011 #14 Skrevet 28. september 2011 Du kan jo si at enten tester hun seg, eller så må du få navn og telefonnummer på alle hun har hatt sex med siden forrige test, så du kan ringe disse og forhøre deg om deres smittestatus. Så kanskje hun innser at testing er det minst pinlige alternativet.
kaprifolen Skrevet 28. september 2011 #15 Skrevet 28. september 2011 Jeg vil også legge til at du kan jo tilby deg å teste deg en gang til for sikkerhets skyld du også, så det blir likt for dere begge? Og dessuten; jeg antar at hun er minst i tyveårene? Og da er det en selvfølge at man drar seg til gynekologen for en sjekk, om man ikke har gjort det før. På samme måte som man faktisk går til tannlegen selv om man ikke merker noe galt! Det er en del av det å bli voksen, og ta ansvar for sine egen kropp, og i dette tilfellet, også partners helse.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #16 Skrevet 28. september 2011 Du kan jo si at enten tester hun seg, eller så må du få navn og telefonnummer på alle hun har hatt sex med siden forrige test, så du kan ringe disse og forhøre deg om deres smittestatus. Så kanskje hun innser at testing er det minst pinlige alternativet. Haha, ja det skulle jeg sagt Jeg vil også legge til at du kan jo tilby deg å teste deg en gang til for sikkerhets skyld du også, så det blir likt for dere begge? Og dessuten; jeg antar at hun er minst i tyveårene? Og da er det en selvfølge at man drar seg til gynekologen for en sjekk, om man ikke har gjort det før. På samme måte som man faktisk går til tannlegen selv om man ikke merker noe galt! Det er en del av det å bli voksen, og ta ansvar for sine egen kropp, og i dette tilfellet, også partners helse. Vi er i midten av 20årene begge to. Hun har sjekket seg før, men som sagt har hun hatt flere sexpartnere etter dette. Vi får se hva som skjer Flere her sier jo man bare kan ta blodprøve og urinprøve, så da regner jeg med det er greit!
Avalon Skrevet 28. september 2011 #17 Skrevet 28. september 2011 Noen får symptomer ander ikke, uavhengig om de er gutt eller jente. Klamydia kan noen ganger gi symptomer, andre ganger ikke. Samme med mycoplasma genitalium, som ikke oppdages med vanlig klamydiatest.
Kristina Skrevet 28. september 2011 #18 Skrevet 28. september 2011 Jeg vil bare si at jeg er enig med alle de andre og at jeg synes det er mange flotte svar - veldig bra at det er så mange ansvarlige folk som tar ansvar for egen (og andres!) helse. Det er en selvfølge synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #19 Skrevet 29. september 2011 Om dere må til gynekologen så kan du jo si til henne at du kan være med henne så går alt greit eller du kan si til henne at det finnes kvinnelige gynekologen som hun kan gå alene til eller så kan du jo være med henne til legen om hun er redd for noe! hun er jo rundt 20 årene var det ikke det du skrev lenger oppe? virker jo som hun er 16 år og skal til gynekologen for første gang xD sorry meg altså men jeg går til legen og til gynekologen alene og jeg er bare 18! men kan godt være hun har en kjønnssykdom som hun ikke vil du skal finne ut av fordi hun er redd du skal gå i fra henne? jeg aner ikke hun er jo bare 16 år i hue så! xD
Nussa Skrevet 29. september 2011 #20 Skrevet 29. september 2011 Ja du kan jo gå sammen med henne til gynekologen, kan godt være hun vil gjøre det da, håper vertfall det ordner seg for dere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå