Gjest Raindrops Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Jeg går på høgskole, og har ett fag sammen med en god veninne av meg. Hver uke har vi oppgaver som skal leveres inn i dette faget, og etter et par uker spurte hun meg om vi kunne samarbeide (mange som gjør det i dette faget). Problemet, og jeg mener ikke å være dust, er at jeg føler at jeg må dra hele lasset alene. Skal vi skrive rapport er det jeg som må sitte ved pc'n (fordi "du skriver jo fortere"). Det er jo greit, noen må jo skrive, men hun sitter jo bare der å ser på at jeg skriver. Jeg må selv utforme rapporten, det eneste hun gjør stort sett er å fnise når jeg skriver noe feil Skal vi lage et eller annet relatert til faget er det jeg som i all hovedsak må stå for den produksjonen (blir litt svevende dette, vil ikke avsløre for mye). Hun møter opp på forelesningene, men når hun er der sitter hun ofte og taster på mobilen. Det er ikke sjeldent jeg får høre "Oi! Jeg håper du fikk med deg hva han sa, for jeg ble skikkelig opptatt av en sak på vgnett". I tillegg møter hun ikke opp på skolen hvis ikke jeg gjør det, så hvis jeg er syk en dag, så får ikke "gruppen" vår med seg mye viktig info. Blir så forbanna av hele greia, men jeg vil gjerne være grei siden hun faktisk er en god veninne av meg. Samtidig kan hun ikke gå helt frem til eksamen å bare se på at jeg jobber, å få oppgavene godkjent fordi jeg har gjort dem å setter begges navn på dem. Jeg fatter ikke at hun ikke ser det selv. Hun sier bare at alt ble mye lettere når vi begynte å jobbe sammen. Selvfølgelig ble det lettere når hun nesten ikke gjør noe som helst. Hvordan får jeg ordnet dette? Hun er en utrolig søt å snill jente som det ikke er noe vondt i egentlig, og jeg har veldig lite lyst til å såre henne 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Har akkurat samme problemet. Håper det kommer noen gode tips her. Går liksom ikke an å bare kutte henne ut.
Satellites Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Si det på en ordentlig måte? Det er vel i hennes interesse også, hun klarer jo ikke å få en særlig god karakter på eksamen om hun ikke har jobbet noe selv. 1
Gjest WendyClear Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Jeg ville bare begynt å jobbe alene igjen og sagt at jeg foretrekker å jobbe alene. Gruppen jeg jobbet med på høgskolen fungerte dårlig, og vi bestemte oss derfor for å heller dele opp oppgavene vi måtte gjøre sammen slik at det hvertfall ble gjort. Dette resulterte i at hun ene på gruppa ble veldig sur etterhvert og ville bytte gruppe for å ha noen å jobbe med (klarte ikke å gjøre ting på egen hånd med andre ord.) Noen har et stort behov for å bare henge på, det er synd for den som må trekke, studiet er tross alt individuelt... 2
I Grosny Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Dra lasset du. Hun har ikke større fart. Men prøv å spør henne om litt mer.
Gjest WendyClear Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Si det på en ordentlig måte? Det er vel i hennes interesse også, hun klarer jo ikke å få en særlig god karakter på eksamen om hun ikke har jobbet noe selv. men er det medstudenters ansvar for at alle skal stå på eksamen? Mulig jeg er arogant, men høyere utdanning er ikke en menneskerett...
Satellites Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 men er det medstudenters ansvar for at alle skal stå på eksamen? Mulig jeg er arogant, men høyere utdanning er ikke en menneskerett... Nei, absolutt ikke, men ettersom de var gode venninner vil jeg tro at hun ønsker at hun skal stå på eksamen. Det ville nå jeg ha gjort iallefall.
Gjest WendyClear Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 Nei, absolutt ikke, men ettersom de var gode venninner vil jeg tro at hun ønsker at hun skal stå på eksamen. Det ville nå jeg ha gjort iallefall. Men da mener jeg heller at hun har godt av å jobbe selv og lære seg stoffet på egenhånd. Kan jo fortsatt lese og diskutere ting selv om en ikke skriver oppgaver sammen
Satellites Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 Men da mener jeg heller at hun har godt av å jobbe selv og lære seg stoffet på egenhånd. Kan jo fortsatt lese og diskutere ting selv om en ikke skriver oppgaver sammen Men for å gjøre dette må hun jo si ifra til henne og ikke fortsette å bære henne gjennom studiet
Gjest WendyClear Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Men for å gjøre dette må hun jo si ifra til henne og ikke fortsette å bære henne gjennom studiet Jaja for all del, noe annet har jeg ikke sagt
kissmequick Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Har du forsøkt å dele opp arbeidet på noen måte? Fx, ved å si at "vi møtes på onsdag for å skrive, kan du lese disse kapitlene og finne argumenter mot, så leser jeg de samme og finner argumenter for." Så kan du forklare at du vil starte arbeidet med å debattere for og mot, for så å skrive oppgaven. Kanskje hun blir mer intressert i stoffet, og derfor har mer å bidra med i oppgaveskrivingen? Vet ikke om du har ett studie der dette er mulig, men tenker litt at de fleste studier har en drøftingsdel i oppgavene. Hvis hun er enig i dette, og så går videre til å ikke lese kapitlene, så har du vel grunn for å si på en pen måte at du ikke synes du får så mye ut av samarbeidet, og heller vil jobbe alene. Forklar at du synes det er demotiverende å forberede deg nøye, og så møte henne uforberedt? 2
Gjest Raindrops Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Takk for gode tips! Hadde det vært en hvilken som helst annen student hadde jeg sikkert gitt blaffen i hvordan vedkommende reagerte, men jeg synes det er vanskelig å avvise en nær veninne på den måten. Jeg er usikker på om hun klarer å stå på de obligatoriske oppgavene uten min hjelp, samtidig som hun er nødt til å stå på dem for å få lov til å ta eksamen. Dette er bare skikkelig ekkelt. Samtidig orker jeg ikke å jobbe på gruppe med noen som ikke hjelper til nok, selv om arbeidsmengden blir den samme for meg om jeg jobber alene så gjør det meg sint, og jeg vil heller ikke gå rundt å være sint på henne :gjeiper: Nå babler jeg litt, men ja
Glynis Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 Kan du delegere noe konkret arbeid til henne? Uansett hvor flink hun hadde vært synes jeg det er vanskelig å sitte to stykker foran en data og skrive en tekst sammen.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #14 Skrevet 27. september 2011 Deleger, deleger, deleger! Om det fortsatt ikke går, så synes jeg rett og slett du skal si at du har lyst til å prøve å skrive noen oppgaver selv, for å se om du får det godt til alene (sånn mtp. læringsutbytte til eksamen).
The Kitten Skrevet 27. september 2011 #15 Skrevet 27. september 2011 Takk for gode tips! Hadde det vært en hvilken som helst annen student hadde jeg sikkert gitt blaffen i hvordan vedkommende reagerte, men jeg synes det er vanskelig å avvise en nær veninne på den måten. Jeg er usikker på om hun klarer å stå på de obligatoriske oppgavene uten min hjelp, samtidig som hun er nødt til å stå på dem for å få lov til å ta eksamen. Dette er bare skikkelig ekkelt. Samtidig orker jeg ikke å jobbe på gruppe med noen som ikke hjelper til nok, selv om arbeidsmengden blir den samme for meg om jeg jobber alene så gjør det meg sint, og jeg vil heller ikke gå rundt å være sint på henne :gjeiper: Nå babler jeg litt, men ja Hun har tydeligvis ikke et problem med å utnytte deg, og du gjør henne en bjørnetjeneste. Hvordan skal hun klare eksamen om du gjør alt arbeidet i forkant for henne? 1
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2011 #16 Skrevet 27. september 2011 Jeg tenker som så, at hvis trådstarter drar hele lasset alene, uten å si i fra, gjør hun venninnen en stor bjørnetjeneste, fordi venninnen da ikke har behov for å tilegne seg kunnskapen som behøves for å stå eksamen. Hvis trådstarter derimot vil være en god venninne stiller hun krav om deltakelse til sin venninne. Jeg er altså av den formening om at trådstarter, ved å gjøre alt arbeidet, ødelegger for sin venninne. Ønsker trådstarter å lære venninnen en lekse er det bare å fortsette i samme spor, ønsker hun at venninnen skal stå i faget, må hun stille krav.
Gjest Raindrops Skrevet 27. september 2011 #17 Skrevet 27. september 2011 Hun har tydeligvis ikke et problem med å utnytte deg, og du gjør henne en bjørnetjeneste. Hvordan skal hun klare eksamen om du gjør alt arbeidet i forkant for henne? Akkurat det er vel egentlig ikke mitt problem, men jeg håper selvsagt hun står. Saken er jo at når vi jobber på gruppe, så bruker jeg like lang tid som jeg ville brukt alene. Jobber jeg alene må jeg først gjøre min egen oppgave, for så å hjelpe henne med oppgaven hennes. Så jeg synes dette blir vanskelig. Men jeg skal prøve å stille flere krav til henne neste gang vi skal skrive oppgave
Thorn Skrevet 27. september 2011 #18 Skrevet 27. september 2011 Dette er ikke lett... Jeg har vært gjennom det samme, jeg føler jeg forsøkte alt: ba henne gjøre oppgave 1 mens jeg gjorde oppgave 2, ga henne i oppgave å finne bakgrunnsstoff til oppgaver, ba henne fylle ut skjema som måtte med i innlevering... Hun satt hele tiden og sukket om hvor vanskelig alt var i stedet for å sette seg ned og faktisk jobbe med stoffet. Det endte med at jeg skrev hele fordømte oppgaven selv, uten et fnugg av hjelp fra henne. Og ja, hun strøk på eksamen, og sluttet neste semester, etter at jeg hadde avslått å jobbe med henne på innleveringen...
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #19 Skrevet 28. september 2011 Du må jo bare fortelle det til henne. Neste gang kan det være hennes tur til å skrive. Dere burde ha lagd noen regler i felleskap på hvordan arbeidet skal gå. Hvem skal gjøre hva? Spør henne om hva hun syntes om det og det emnet, diskuter faget litt!! Ikke bare sitt og skriv.
Gjest Raindrops Skrevet 28. september 2011 #20 Skrevet 28. september 2011 Det er ikke så lett å diskutere faget med noen som ikke følger med på forelesningen, eller leser spesielt mye i boken. Jeg har selvsagt prøvd å få innspill, det er ikke slik at jeg bare setter meg ned å skriver, og ignorerer henne totalt. Ofte sitter jeg jo også fast i oppgaven og kunne trengt å diskutere med henne, men hun har rett og slett veldig lite å komme med. Det blir bare til at jeg sitter å nærmest diskuterer med meg selv, mens hun sier seg enig i alt jeg kommer frem til. Det er ikke alle som er like sterke faglig og det er jo helt greit, jeg er milelangt fra å være perfekt selv, men hun prøver jo ikke en gang Men jeg får som sagt prøve å pushe henne mer neste gang, og se hvordan det går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå