Gå til innhold

Vurderer å få meg hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt dyr så og si hele livet. Nå er jeg blitt student, og har flyttet hjemmefra, og bor nå i en hytte, hvor jeg skal bo til skoleåret er ferdig. Det blir fryktelig ensomt om kveldene når jeg sitter alene i hytten og ikke har så veldig mye å gjøre annet enn å lese, så jeg har i lengre tid tenkt å skaffe meg hund.

Og så får jeg det kjempetilbudet i dag, nemlig at jeg kan få en border collie blandingshund gratis rundt juletider, og det vil jeg jo spare kjempemasse penger på, siden jeg da "bare" har utgifter hod veterinær for chipping og slike ting, noe som er flott for en student som meg.

Rundt her jeg bor er det en masse flotte turstier, og flott terreng å spasere i, og det er mange andre som også har hund, så å finne en turkamerat blir nok ikke så veldig vanskelig. Hytten jeg bor i er dog ikke veldig stor, og jeg har heller ikke søkt om å få ha hund her, men jeg regner med at det egentlig ikke blir noe problem, siden det er såpass menge andre her som har hund.

Men så kommer det et lite men.

Jeg skal menlig til Zambia og Australia i løpet av de to neste årene, og jeg veit at jeg ikke kan ha hunden med når jeg reiser (i allefall ikke til Zambia, er litt mer usikker på Australia). Skal være i Zambia i 3 måneder neste høst, og Australia ett semester tredje året (går første året nå). Jeg vet det er utrolig dumt å skaffe seg hund når jeg har sånne planer, men jeg har ei venninne som allerede har sagt seg villig til å passe hunden mens jeg er vekke. Hun har allerede en hund fra før sammen med kjæresten, og hundene vil selvsagt sosialiseres med hverandre før jeg eventuelt reiser utenlands, sånn at vi vet det ikke blir problemer.

Og ja, jeg vet at mye kan skje på 1-2 år, men om situasjonen endrer seg for enten meg eller venninna mi, og hun ikke kan passe hunden likevel, skal jeg nok altids klare å finne noen andre som kan passe på den.

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som ønsker forvert til hunden sin, kan du ikke heller gjøre det ett år, reise også kjøpe hund da? :)

• Liker 1
Skrevet

Med tanke på at jeg bor på en såpass bitteliten plass, langt fra alle andre plasser, så blir det ugunstig, dessverre. Dessuten er det jo ikke ofte at man får tilbud om å få en valp helt gratis, ferdig med alle ormekurer den skal ha. Hvis jeg venter blir det veldig mye dyrere enn det jeg kan få det nå. Op penger er jo en mangelvare for mange studenter... :sjenert:

Skrevet

Med tanke på at jeg bor på en såpass bitteliten plass, langt fra alle andre plasser, så blir det ugunstig, dessverre. Dessuten er det jo ikke ofte at man får tilbud om å få en valp helt gratis, ferdig med alle ormekurer den skal ha. Hvis jeg venter blir det veldig mye dyrere enn det jeg kan få det nå. Op penger er jo en mangelvare for mange studenter... :sjenert:

Men er det border collie du skulle ha selv om du måtte ha betale for den? Eller "tar du den fordi den er gratis"? En hund kan få problemer med tennene sine og du må ut med 20-70 000, det måtte venninna mi. Så selv om selve hunden er gratis er det ikke gatis å ha hund! Hadde aldri kjøpt hund om jeg hadde dårlig råd og skulle 1 år og 3 mnd på reis.....

• Liker 1
Skrevet

Det er border collie jeg har vært på jakt etter i lengre tid ja. Det at selve hunden er gratis, er bare bonus. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er gratis å ha hund, og jeg er forberedt på at det vil komme utgidter, men hvorfor i alle dager skulle jeg la være å velge en hund, bare fordi den er gratis?

Faktisk har eierne hatt et kull på denne hunden før, med samme faren, og det har gått veldig fint med dem, det har ikke vært noe feil eller noe på det tidligere kullet. Og ja, jeg er klar over at det ikke er noen garanti, men det er det strengt tatt aldri med dyr.

Og forresten skal jeg ikke 1 år og 3 mnd på reis, men 3 mnd neste år, og 5 mnd året etter. Og når jeg skal til Australia kan det muligens være muligheter for å ta med hunden.

Skrevet

Det er border collie jeg har vært på jakt etter i lengre tid ja. Det at selve hunden er gratis, er bare bonus. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er gratis å ha hund, og jeg er forberedt på at det vil komme utgidter, men hvorfor i alle dager skulle jeg la være å velge en hund, bare fordi den er gratis?

Faktisk har eierne hatt et kull på denne hunden før, med samme faren, og det har gått veldig fint med dem, det har ikke vært noe feil eller noe på det tidligere kullet. Og ja, jeg er klar over at det ikke er noen garanti, men det er det strengt tatt aldri med dyr.

Og forresten skal jeg ikke 1 år og 3 mnd på reis, men 3 mnd neste år, og 5 mnd året etter. Og når jeg skal til Australia kan det muligens være muligheter for å ta med hunden.

Kjør på og lykke til! Du har jo en venninne som har sagt hun kan passe, så det må gå fint :) ville samkjørt meg godt med henne før jeg reiste eneste :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ventet til jeg er ferdig med å studere, vet selv hvor lite penger jeg hadde som student og jeg tror ikke jeg ville klart forsikring, mat, og i tillegg ha en sparebuffer på noen og tusen kroner i tilfelle hunden skulle bli alvorlig syk og måtte gå på dyre medisiner resten av livet sitt eller plutselig måtte opereres for ettellerannet, bare det kan jo komme opp i prisen på en liten bil, så er det valpekurs, sosialiseringskurs og de tingene der

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper virkelig at du ikke er en av de som skaffer seg border collie fordi "de er bare såå smarte og fine og søte, og så er det jo sånne som i Babe-filmen!" (satt litt på spissen).. Det er arbeidshunder som er avlet for å gjete andre dyr. De er ikke like fine og greie når de ødelegger alt av inventar, gjeter naboungene eller biler som kjører forbi, osv.. Border collier trenger hjernetrim og å jobbe, ikke bare spaserturer langs fine turstier.

Beklager, men jeg har sett meg lei på annonser med "Hund selges billig/gis bort!", og så er det en border collie på to år som for det meste har stått i bånd ute og fått en tur om dagen, og som eierne ikke lenger greier å hanskes med/gidder å bruke tid på.. Alt for få tenker igjennom rasen før de skaffer seg en hund.

Dersom du har tenkt igjennom rasen og er overbevist om at du greier det (Hurra! :) ), så er det som de andre nevner ikke gratis å ha hund. Det at du skal bort vet jeg ikke helt hva jeg synes om.. Egentlig synes jeg at du burde vente til du har stabilt bosted (er ikke alltid så enkelt å få seg leilighet der de godtar hund), og ikke skal reise bort i så lange perioder.

Skrevet

Synes det høres litt rotete ut og litt ustabilt ut for en hund.

Men det får bli opp til deg :) Husk at en hund om har border collie i seg kan kreve mye av eieren sin. Border collier trenger å bli skikkelig stimulert både fysisk og psykisk, det er ikke en hund man bare lar ligge inne om kveldene fordi man ønsker selskap. Man må ut og jobbe! :) Hva annet er den blandet med forresten?

• Liker 1
Skrevet

Faren er blanding av st.bernards, schæfer, og border collie, mens moren er blanding av collie og border collie.

Og til dere som er redd for at hunden skal få for lite trening og stimuli både fysisk og psykisk, så er det ikke kjempemye å bekymre seg over. Jeg er kjempeglad i å gå på tur i skog og mark, og har ikke noe i mot å bruke masse tid på hunden, hverken turer eller annen trening.

Og jeg har alltid hatt lyst på hund, så når jeg eventuelt får en, (og det kommer jeg til å gjøre før eller siden), kommer ikke jeg til å bli en av de som går lei og selger/gir den vekk.

Jeg blir alt for glad i den til det. :rodmer:

Har jo slettes ikke bestemt meg enda, så tenkte å sette opp en pro/con-liste, og en liste med utgifter første året for å se hva det vil komme på, sånn ca. Og det er da uten uforutsette utgifter.

Skrevet

Syns det blir feil å skaffe en hund når du ikke vet hva som skjer de neste 1-2 årene engang.. Syns heller du skal vente til du er ferdig med reisinga di :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde også ventet.. usikker situasjon.

Og en BC/BC-blanding krever mye mentalt, så OM du skulle skaffe deg den, sikker på at de som skal "passe" bikkja mens du er borte også er klar over det? Det holder ikke med en skogstur om dagen.

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet at det ikke høres ut som noe problem å skaffe seg hund for deg nå, og så reise allikevel.

Jeg er student med hund og har reist på en lengre tur(opp mot 3mnd). MEN! Velger du å gjøre det på den måten så MÅ du vite at hvis noe skulle skjære seg med hundepass eller sånn så må du faktisk reise tilbake til hunden din.

Jeg allierte meg med familien min, men det er klart at i siste rekke var det jo mitt ansvar at gullklumpen hadde det godt mens jeg var borte.

Jeg blir også litt skeptisk når du begrunner at du ikke kan være forvert med at du bor veldig langt borte fra alt annet. For hvis noen vil ha hunden sin på for et helt år så kan du nok hente den et annet sted.

Det bør i hvertfall ikke være en stress avgjørelse..

Skrevet

Jeg tror faktisk at jeg skal vente. :)

Akkurat nå har jeg veldig, veldig, VELDIG lyst på en hund, men har tenkt over det, og en valp trenger mye oppmerksomhet. I tillegg ville den ha vært alene mye av dagen, spesielt hvis jeg skal ha meg en jobb i tillegg til skolen.

Likevel syns jeg det er grusomt lenge å vente 3 år. Men det vil nok være greiere for en liten hund å bo en plass hvor jeg faktisk eier møblene selv. :P Det er en kjip avgjørelse, men jeg tror det blir det riktige å gjøre. Dessuten har jeg ikke helt lyst å dytte ansvaret for hunden over på venninna mi i 3 og 5 måneder. :P Jaja, kanskje jeg kan låne meg en hund av de andre som bor her av og til. :P

Skrevet

Hehe, det er FÆLT å vente, I feel you :P men det høres ut som det riktige valget. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...