AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Jeg trener stort sett bare spinning - går på 3-5 timer i uken. Varierer mellom 45 og 55 min og intervall. Tar meg skikkelig ut på timene og er helt lilla i ansiktet etterpå. Jeg kan godt gå ned 5 kg, men vekta er grei som den er, jeg er litt rund men er mer opptatt av å være sunn. Er det greit å bare trene spinning og ikke noe styrke? Spinning er ihvertfall veldig bra for hjertet, men hvorfor burde jeg evt trene andre ting i tillegg?
Wiggins Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Jeg trener stort sett bare spinning - går på 3-5 timer i uken. Varierer mellom 45 og 55 min og intervall. Tar meg skikkelig ut på timene og er helt lilla i ansiktet etterpå. Jeg kan godt gå ned 5 kg, men vekta er grei som den er, jeg er litt rund men er mer opptatt av å være sunn. Er det greit å bare trene spinning og ikke noe styrke? Spinning er ihvertfall veldig bra for hjertet, men hvorfor burde jeg evt trene andre ting i tillegg? Jeg skjønner i hvertfall ikke hvorfor du tar det helt ut på hver økt. Alle utholdenhetsutøvere på middels og høyt nivå trener ca. 80% rolig langkjøring. Det å tråkke beina fulle av melkesyre på hver økt gjør at du restituerer deg langsommere. Du kunne trent flere og/eller lengre økter om du ikke tok deg så hardt ut. Å trene en kombinasjon av utholdenhet og styrke gir flest helsefordeler. Fordelene ved styrketrening er: - Økt muskelstyrke gir mindre risiko for slitasjeskader, særlig aktuelt for folk i jobber som syklepleier og hjelpepleier og andre som løfter en del i løpet av arbeidsdagen. - Styrker skjelettet, gir mindre risiko for beinskjørhet. - Bidrar til høyere hvileforbrenning, siden energiomsetningen i muskelceller er stor også i hviletilstand.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Jeg skjønner i hvertfall ikke hvorfor du tar det helt ut på hver økt. Alle utholdenhetsutøvere på middels og høyt nivå trener ca. 80% rolig langkjøring. Det å tråkke beina fulle av melkesyre på hver økt gjør at du restituerer deg langsommere. Du kunne trent flere og/eller lengre økter om du ikke tok deg så hardt ut. Å trene en kombinasjon av utholdenhet og styrke gir flest helsefordeler. Fordelene ved styrketrening er: - Økt muskelstyrke gir mindre risiko for slitasjeskader, særlig aktuelt for folk i jobber som syklepleier og hjelpepleier og andre som løfter en del i løpet av arbeidsdagen. - Styrker skjelettet, gir mindre risiko for beinskjørhet. - Bidrar til høyere hvileforbrenning, siden energiomsetningen i muskelceller er stor også i hviletilstand. Takk for svar. Jeg har ikke trent med pulsklokke, så det jeg sa om at jeg tar meg helt ut betyr ikke nødvendigvis at jeg kommer opp i makspuls, men jeg blir veldig sliten og andpusten. Jeg får kanskje legge inn noen økter med langkjøring også?
Supraspinatus Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Takk for svar. Jeg har ikke trent med pulsklokke, så det jeg sa om at jeg tar meg helt ut betyr ikke nødvendigvis at jeg kommer opp i makspuls, men jeg blir veldig sliten og andpusten. Jeg får kanskje legge inn noen økter med langkjøring også? veldig sliten og anpusten høres ut som høyt i "sone 3" og innom "sone 4". Dvs opp i mot 90% av makspuls. Eliteutøvere i utholdenhetsidretter som sykling har veldig høyt volum av økter i området under 70% av makspuls. I konkurransesesongen trener de så og si aldri intervall siden konkurransene har svært høy intensitet. Før sesongstart er det vanlig med 1 til 2 økter intervaller i uken. Husk at dette er eliteutøvere. Jeg vil på ingen måte undervurdere deg, men ut i fra det du skriver virker det ikke som du har tenkt å trene 20-30 timer i uken. Sånn ut i fra et "sunnhet ved bevegelse"-syn så synes jeg at 3-5 økter i uken med over middels (og noen ganger høy) intensitet er greit. Du blir nok sikkert ikke en veldig god syklist av å gjøre det, men du kommer til å få en helt grei form og du beveger det. Jeg ville supplert med styrkeøvelser en gang i uken. Spesielt i overkropp/rygg som har lett for å få belastningskader av å sitte statisk på en sykkel (som ikke beveger seg). Langkjøring på spinningsykkel er utrolig kjedelig. Å sitte mer enn 90 minutter på en sykkel som står i ro, med lav intensitet, er rett og slett ikke noe for meg. Da sykler jeg heller ute i regnet. To, tre 2-timers økter på 75% i uken er nok veldig lurt dersom du vil bli god på sykkel. Men du det kommer ikke til å være noe festlig å trene det (Uff nå var jeg negativ. Jeg må innrømme at utetrening er å foretrekke så lenge man kan.)
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 veldig sliten og anpusten høres ut som høyt i "sone 3" og innom "sone 4". Dvs opp i mot 90% av makspuls. Eliteutøvere i utholdenhetsidretter som sykling har veldig høyt volum av økter i området under 70% av makspuls. I konkurransesesongen trener de så og si aldri intervall siden konkurransene har svært høy intensitet. Før sesongstart er det vanlig med 1 til 2 økter intervaller i uken. Husk at dette er eliteutøvere. Jeg vil på ingen måte undervurdere deg, men ut i fra det du skriver virker det ikke som du har tenkt å trene 20-30 timer i uken. Sånn ut i fra et "sunnhet ved bevegelse"-syn så synes jeg at 3-5 økter i uken med over middels (og noen ganger høy) intensitet er greit. Du blir nok sikkert ikke en veldig god syklist av å gjøre det, men du kommer til å få en helt grei form og du beveger det. Jeg ville supplert med styrkeøvelser en gang i uken. Spesielt i overkropp/rygg som har lett for å få belastningskader av å sitte statisk på en sykkel (som ikke beveger seg). Langkjøring på spinningsykkel er utrolig kjedelig. Å sitte mer enn 90 minutter på en sykkel som står i ro, med lav intensitet, er rett og slett ikke noe for meg. Da sykler jeg heller ute i regnet. To, tre 2-timers økter på 75% i uken er nok veldig lurt dersom du vil bli god på sykkel. Men du det kommer ikke til å være noe festlig å trene det (Uff nå var jeg negativ. Jeg må innrømme at utetrening er å foretrekke så lenge man kan.) Takk for svar! Jeg trener ikke spinning for å bli god på sykkel, jeg gjør det for å bedre kondisen og forbrenne fett. Jeg har selv tenkt på å legge inn noen rygg/mageøvelser da jeg ikke er så sterk i overkroppen. Men da ser det ut som et ok treningsregime totalt, eller?
Supraspinatus Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Takk for svar! Jeg trener ikke spinning for å bli god på sykkel, jeg gjør det for å bedre kondisen og forbrenne fett. Jeg har selv tenkt på å legge inn noen rygg/mageøvelser da jeg ikke er så sterk i overkroppen. Men da ser det ut som et ok treningsregime totalt, eller? Totalt med overkropp? Egentlig ville jeg trent hele kroppen i styrketreningen. Tar du baseøvelser trener du mange muskler samtidig. Bra øvelser: Markløft, knebøy, militærpress, benkpress, pushups, pull ups, planken (statisk og dynamisk), rygghev. Du kommer ikke til å bli muskuløs uansett hva du gjør, så det trenger du ikke å frykte selv om du kommer til å tilbringe en økt i samme rom som resten av "sol og bol"-gjengen. Om målet er å få høyere VO2maks så topper man den med hard intervalltrening, men man må bygge opp et grunnlag med mye mengde (les langkjøring) slik at man har bygget opp flere små blodårer rundt musklene. Deres oppgave er å frakte blod inn og ut av muskelen på en bedre og raskere måte. Uten god kapasitet her, så nytter det ikke om du har trent hjertet aldri så stort.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Totalt med overkropp? Egentlig ville jeg trent hele kroppen i styrketreningen. Tar du baseøvelser trener du mange muskler samtidig. Bra øvelser: Markløft, knebøy, militærpress, benkpress, pushups, pull ups, planken (statisk og dynamisk), rygghev. Du kommer ikke til å bli muskuløs uansett hva du gjør, så det trenger du ikke å frykte selv om du kommer til å tilbringe en økt i samme rom som resten av "sol og bol"-gjengen. Om målet er å få høyere VO2maks så topper man den med hard intervalltrening, men man må bygge opp et grunnlag med mye mengde (les langkjøring) slik at man har bygget opp flere små blodårer rundt musklene. Deres oppgave er å frakte blod inn og ut av muskelen på en bedre og raskere måte. Uten god kapasitet her, så nytter det ikke om du har trent hjertet aldri så stort. Jeg er ikke redd for muskler. Jeg er bare litt makelig anlagt og synes det er enkelt og greit å bare sitte på sykkelen. Men skjønner at jeg bør legge inn styrke også.
Geparden Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 Enig i styrkerådene. Styrke er lurt, det gjør deg fastere i fisken og du kan få bedre stabiliseringsmuskler. Og du forbrenner litt mer hele tiden med litt mer muskler. Kjør på med hard spinning. At du blir sliten betyr at du trener når du trener og det er bra. Det er alt for mange som jukser og ikke tar i. 3-4 timer intervall i uka inkl opppvarming og nedkjøring er ikke noe problem. Blir du nedkjørt roer du en uke og får tilbake overskudd. En forbrent kalori kommer aldri tilbake. (Vennene dens derimot kommer dessverre ofte i flokk.) (Kardiosvarene er litt unøyaktige. Nå er elitetrening uansett litt god dag mann økseskaft som svar på spørsmålet, men la gå. Det er ikke sånn at topputøvere trener 30 timer i uka. Noen supermosjonister kanskje... Hushovd har snitt rundt 20 timer/uke på sykkel. Det er heller ikke sånn alle på middels og høyt nivå trener 80% rolig, og de har også mer enn 1-2 intervalløkter i uka. Men som sagt, hva de gjør har null å si for oss vanlig dødelige.)
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #9 Skrevet 28. september 2011 Ja, her var det litt sprikende råd ang spinningen. Jeg skal begynne å ta en runde i styrkerommet etter øktene, men hva med å ta seg skikkelig ut på sykkelen så jeg puster og peser og er skikkelig sliten etterpå? Pulsen faller ganske raskt så formen har kommet seg veldig i motsetning til før da jeg hørte pulsen i ørene en halvtime etter at timen var slutt. Så altså, som trening for treningens skyld - bedre kondis og fettforbrenning - er det ok? Har som sagt ingen ambisjoner om å bli syklist.
Geparden Skrevet 28. september 2011 #10 Skrevet 28. september 2011 (endret) Du skal slippe å bli syklist Hvordan virker det du gjør i dag? Er det moro, føler du deg bra? Blir du selvtilfreds av å kjenne du har brukt kroppen når timen er ferdig? Eller er du nedkjørt og det er et ork å komme seg inn i salen? Du er den beste dommer over din egen kapasitet. Pri en er å trene så du kan ha det som en del av livsstilen, ikke som et skippertak. Nest best økt du gjør er bedre enn den beste du ikke orker. Pri to er å finne ut hva som virker for deg. Det er dessuten mange veier til Rom. Jeg har en venn som mener det bare er korte, harde økter som hjelper for å gå ned i vekt. Lange rolige økter gjør deg mer sulten enn du forbrenner. Dessuten er det bare lavkarbodiett som virker, karbo øker vekta punktum, sier han. Jeg går systematisk ned i perioder med lange økter der jeg spiser mye karbo. Jeg spør om han mener jeg ikke finnes, men jeg får ikke noe ordentlig svar. Han finnes helt klart, så jeg tror både lavkarbo og harde økter kan virke for noen. Men det virker ikke for meg. Edit: Men jeg tror på å trene hardt, og gjør det selv 45 minutter rolig spinning tror jeg sjelden gjør så stor forskjell i form og helse. Endret 28. september 2011 av xyzzy
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #11 Skrevet 28. september 2011 Du skal slippe å bli syklist Hvordan virker det du gjør i dag? Er det moro, føler du deg bra? Blir du selvtilfreds av å kjenne du har brukt kroppen når timen er ferdig? Eller er du nedkjørt og det er et ork å komme seg inn i salen? Du er den beste dommer over din egen kapasitet. Det virker bra, det er moro og jeg blir ikke nedkjørt, men jeg går ikke ned noe særlig i vekt. Spiser normalt sunt (ikke lavkarbo).
Geparden Skrevet 28. september 2011 #12 Skrevet 28. september 2011 Det virker bra, det er moro og jeg blir ikke nedkjørt, men jeg går ikke ned noe særlig i vekt. Spiser normalt sunt (ikke lavkarbo). OK, du har altså stabil eller svakt synkende vekt, så du er i balanse med energi inn og energi ut. Skal du øke slankingen må du justere en eller begge litt. Jeg kan ikke så mye om dette, så det blir spekulasjoner. Jeg vet hva som ville virke for meg, men det hjelper lite for deg Muligheter Litt mer muskler øker hvileforbrenningen og dermed energi ut. Er det noe i hverdagen du kan gjøre for å røre deg mer, gå mer eller noe. Øke en økt i lengde, husk øker du 15 minutter øker du på midten av økta, ikke den mindre intense oppvarmingen eller nedkjøringen/tøyingen Er det noe du lett kan kutte i kostholdet uten at det går ut over livskvaliteten? Bare snop på lørdag e.l.? Sukker og sukkerholdige varer er gjerne en skurk. En 45 minutter spinningøkt brenner ikke så alt for mange kcal. Jeg kikket akkurat på en ganske hard 42 min jeg hadde sist vinter, maks 620 kcal ekstra (snitt 217 watt i 42 min, 21% arbeidsøkonomi). Du brenner mindre enn det. Kan det være du tror det er mer og derfor tror du må fylle på med mer mat enn du må? Har du kontroll på spise til du ikke er sulten, spise til du er mett, spise til du ikke klarer å spise mer? Merk vi snakker ikke om å sulte seg. Hvis alt annet feiler, prøv å bli yngre. Det er mye lettere å holde vekta som smårips.
Kosemose Skrevet 30. september 2011 #13 Skrevet 30. september 2011 Hvis alt annet feiler, prøv å bli yngre. Det er mye lettere å holde vekta som smårips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå