Felicia Skrevet 4. desember 2003 #21 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg presterte å ha 30 dager og 119 timer fravær siste året på videregående :oops: Var nok over gjennomsnittet skolelei... Tok siste året om igjen da jeg naturlig nok ikke hadde vært tilstede nok til å få alle karakterer. Da jeg var ferdig med utdannelsen min var jeg litt stresset over at jeg måtte vise fraværet mitt til potensielle arbeidsgivere, men det var bemerkelsesverdig enkelt. Jeg "la alle kortene på bordet" og sa at det var da, jeg var ikke motivert, hadde valgt en linje som jeg ikke følte var rett for meg (Musikklinje på vgs, er nå utdannet dataingeniør) og at jeg ikke under noen omstendigheter kommer til å være mye borte fra jobb. Det jeg opplevde var at i de to stillingene jeg har blitt ansatt i så har de som har ansatt meg sagt (og med rette syntes jeg) at med hvilken grunnlag kan man dømme en voksen person ut fra de "tabber" man har gjort som tenåring? Man lærer seg mye av både ansvar og forpliktelser på ferden fra "drittunge" på vgs til den langt mere voksne personen man er når man skal ut på jobbmarkedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 4. desember 2003 #22 Del Skrevet 4. desember 2003 hvilken grunnlag kan man dømme en voksen person ut fra de "tabber" man har gjort som tenåring? Man lærer seg mye av både ansvar og forpliktelser på ferden fra "drittunge" på vgs til den langt mere voksne personen man er når man skal ut på jobbmarkedet. Nåja. Studenter på videregående burde være reflekterte nok til å vite såpass, der man ikke kan sette dem i båsen "drittunger". Dette handler om AFEL (Ansvar For Egen Læring, som forsåvidt inngår i den nye reformen), og selvstendighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jelly Skrevet 4. desember 2003 #23 Del Skrevet 4. desember 2003 Har hittil i år ikke vært tilstede en eneste hel uke, men bekymrer meg egentlig ikke. Etter jul blir det bedre. På min skole har vi dessuten et meldingssystem som går ut på at alt er gyldig fravær så lenge vi bekrefter at vi har vært borte. Halvparten av lærerne tar ikke fravær, og jeg har ikke fått noen varsler. Ifølge EO er det ingen regler som egentlig fastslår hvor mye man kan være borte, men det kommer selvsagt an på når man er borte. En vanlig skoletime er noe annet enn en prøvedag eller en ekskursjon, osv. Dette med at hele dager er bedre enn enkelttimer, er virkelig synd. Jeg går til fysioterapi og psykolog, noe som tar tre skoletimer hver gang, og går sjelden tilbake på skolen etterpå nettopp av den grunn at en dag ser bedre ut enn tre timer. Utrolig synd. Dersom du kan forklare fraværet ditt for en mulig arbeidsgiver, burde det vel være i orden? Selv om det selvsagt ser suspekt ut. To ting på slutten: Fraværet ditt er minimalt. Og til damen som fikk merknad om alvorlig sykdom på vitnemålet - hvordan gjorde du det? Kan du reglene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 4. desember 2003 #24 Del Skrevet 4. desember 2003 Er man mye borte' date=' hjelper det ikke alltid med legeattest heller, nettopp fordi deltagelse ofte er en forutsetning for karakteren man får.[/quote'] Joda. Jeg har endel fraværsdager, og bare på dette halvåret har jeg rundt 20 dager fravær hele dager. Men jeg har også legeattest på at jeg faktisk kan bli dårlig på skolen. Og på den legeattesten står det at hvis jeg er borte mer enn 18 dager (eller noe), skal ikke det blir rapportert på vitnemålet mitt. Men joda, jeg har fått varsel om å ikke få karakter i to fag, og orden og oppførsel. Men her har læreren faktisk glemt å si ifra at jeg har en legeattest. Men du må ha en "gyldig" sykdom, en kronisk sykdom f. eks. Er vel det som egentlig blir regnet som noe gyldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 4. desember 2003 #25 Del Skrevet 4. desember 2003 Nåja. Studenter på videregående burde være reflekterte nok til å vite såpass, der man ikke kan sette dem i båsen "drittunger". Dette handler om AFEL (Ansvar For Egen Læring, som forsåvidt inngår i den nye reformen), og selvstendighet. Elever i den videregående skole er for det meste sikkert reflekterte individer, men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke så den langsiktige rekkevidden av de valgende jeg gjorde for 8-10 år siden da jeg gikk på vgs.(På tross av at jeg gikk i AFEL-klasse) Da dreide livet seg om å ha det mest mulig moro sammen med venner, oppleve nye ting og utforske livet. Om det gikk utover skolen, så var da ikke det så farlig. Nå innser jeg at det var naivt å overse den konsekvensen det kunne ha hatt, men når man er 17-18 år så føler man bare at men har hele livet foran seg og kan tenke på alvorlige ting senere. Jeg er glad for at jeg er i miljøer der det er akseptert at man kansje ikke satte igang karrierejaget allerede tidlig i tenåra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reina Skrevet 5. desember 2003 Forfatter #26 Del Skrevet 5. desember 2003 Men du må ha en "gyldig" sykdom' date=' en kronisk sykdom f. eks. Er vel det som egentlig blir regnet som noe gyldig.[/quote'] Noen kan få gyldig fravær trukket vekk fra vitnemålet sitt, har jeg hørt. Bl.a. de som har kyssesyke. Og noen kan få med et vedlegg på vitnemålet, med en slags legeerklæring på hvorfor de hadde mye fravær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jelly Skrevet 5. desember 2003 #27 Del Skrevet 5. desember 2003 Kroniske sykdommer, ok. Men hva med behandling for disse? Jeg har rundt 30 fraværstimer pga. fysioterapi som skulle gjøre at jeg ble kvitt min kroniske senebetennelse og gjøre meg i stand til å skrive notater igjen. Kan jeg få skrevet av dette? Og hva med psykologtimer, som jeg har enda mer fravær på grunn av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 6. desember 2003 #28 Del Skrevet 6. desember 2003 I henhold til tillegg til opplæringlova §4.28 (tror jeg), har man rett til å få trukket fra inntill 15 dager på fraværet, dersom det skyldes politisk virksomhet på landsbasis, kronisk eller langvarig sykdom eller "alternativ opplæring". Derfor får jeg trukket fra - etter avtale med faglærere, selvfølgelig (man må ta igjen det forsømte). Kid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 6. desember 2003 #29 Del Skrevet 6. desember 2003 jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke så den langsiktige rekkevidden av de valgende jeg gjorde for 8-10 år siden da jeg gikk på vgs.(På tross av at jeg gikk i AFEL-klasse) Da dreide livet seg om å ha det mest mulig moro sammen med venner, oppleve nye ting og utforske livet. Om det gikk utover skolen, så var da ikke det så farlig. Etter mening burde elever i den videregående skolen ta ansvar for seg og sine handlinger- samt vite hva slike "utstikk" (les: fravær) vil føre med seg videre i livet. Det er selvsagt. Man kan da ikke trøste "stakkarslig" ungdom i alderen seksten til nitten pga. at de ikke kan ta ansvar for seg selv. Litt utenfor tema, I know. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2003 #30 Del Skrevet 9. desember 2003 Som alle andre her har sagt, så er det ikke mye. Du trenger ikke bekymre deg stort så lenge du verken har fått muntlig eller skriftlig advarsel. Hvis du mot formodning etterhvert skulle få skriftlig advarsel MÅ denne tas alvorlig. Ei venninne bommet på dette og ble et år forsinket med utdannelsen. Hun klaget i og med at hun sto på eksamen, men dette spillte ingen rolle fordi fraværet var for høyt. Ganske kjipt. Som tommelfingeregel sies det at lærerne må ha grunnlag til å sette standpunktkarakter. Dermed kan du få karakter selv om du vært mer borte enn 20% av timene i et fag dersom du har vært på prøvene. LIKEVEL bør du av andre grunner holde fraværet nede. Det hender at arbeidsgivere ser på dette dersom du skal få deg jobb (heltid eller deltid) etter videregående. Dette har jeg opplevd. Hadde stigende fravær hvert år. Dette ble tatt opp på intervju, men siden jeg likevel ikke hadde spesielt mye fravær var det ikke noe tema. (Har hatt tre jobber) Lavt fravær viser at du er dedikert og ansvarlig. (Selvfølgelig blir dette sett i forhold til karakterer. Og det kommer an på hva slags jobb du søker på)' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fulaste Flickan I Värden Skrevet 16. desember 2003 #31 Del Skrevet 16. desember 2003 Asså du.... Du har ikke mye fravær! Jeg har 20 timers fravær i et fag, 17 i et annet, og ca 10 i de andre. I tilleg har jeg 25 dager. Jeg får karakter i alle fag!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariann Skrevet 16. desember 2003 #32 Del Skrevet 16. desember 2003 da jeg gikk vgs var jeg gravid i tillegg til kronisk sykdom. hadde det skikkelig tungt sleit meg gjennom det.hadde endel fravær førstetermin...både pga legebesøk,mange ultralyder,fysioterpi og fordi jeg var rett og slett for dårlig til å komme meg på skolen...andre termin klarte jeg rett og slett ikke mere...skolen la opp et opplegg hvor jeg studerte hjemme ,leverte inn oppgaver pr email og møtt opp til prøver...da tok jeg ting i mitt eget tempo og gjorde d veldi bra faktisk... selv om jeg fødte et barn i andre termin :D på attesten min står 0 dager og 0 timer fravær...pga av helsetilstand,legeattester og hjemmestudier. så lenge det er grunnlag får du karakter... men det kan jo komme litt ann på skolen og lærerene også da. men du trenger virkelig ikke å bekymre deg så lenge du arbeider bra med d du skal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 16. desember 2003 #33 Del Skrevet 16. desember 2003 Det jeg kan si er at vår 13-åring som går første år på ungdomsskolen nå, har fått beskjed om at i forhold til å søke på Sang- dans og dramalinjen på videregående, ser de på lite el helst intet fravær på ungdomsskolen som et opptakskrav, i tillegg til gode karakterer. Har kanskje å gjøre med at man i en skuespillerrolle MÅ stille, enten man har 40 i feber, lumbago eller det som verre er....Man må liksom bevise at man er tøff og stiller selv om man er syk rett og slett.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reina Skrevet 17. desember 2003 Forfatter #34 Del Skrevet 17. desember 2003 Det jeg kan si er at vår 13-åring som går første år på ungdomsskolen nå' date=' har fått beskjed om at i forhold til å søke på Sang- dans og dramalinjen på videregående, ser de på lite el helst intet fravær på ungdomsskolen som et opptakskrav, i tillegg til gode karakterer. Har kanskje å gjøre med at man i en skuespillerrolle MÅ stille, enten man har 40 i feber, lumbago eller det som verre er....Man må liksom bevise at man er tøff og stiller selv om man er syk rett og slett....[/quote'] Det var faktisk litt rart. På mitt vitnemål fra ungdomsskolen er ikke fraværet ført opp en gang. En jente i klassen var dritstolt av å ikke ha en eneste dags fravær på hele videregående, mens jeg hadde mye... Det var nesten litt urettferdig. Tenkte de kom til å endre på den regelen, ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dina_ Skrevet 24. desember 2003 #35 Del Skrevet 24. desember 2003 Jeg hadde til sammen 28 dager og 33 timer fravær på videregående. Det er ganske mye ja, men jeg bodde i et annet fylke enn skolen lå i og hadde over 4 timer lang skolevei, og om vinteren var det faktisk umulig å komme seg på skolen. Men jeg besto da alle fag for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 25. desember 2003 #36 Del Skrevet 25. desember 2003 3 dager og to timer er det samme som mitt fravær dette halvåret, og det er INGENTING i forhold til hva som er "vanlig" på min skole. Bare tenk på dem som har kjøretimer i skoletiden og lignende? Tre dager er en influensakule eller lignende, to timer kan gå med på legebesøk eller slikt. Du som sier at det er mye - hva går du ut i fra da? Men jeg skjønner hovedinnleggers problem, høyt fravær er ikke kjekt å ha. Det er derfor jeg går på skolen selv om jeg er syk, og har faktisk ikke skulket en eneste time på aldri så lenge. Nå har jeg riktignok mye annet som har stjålet timer (kiropraktor), men det kan en få fratrekk fra. Det gjorde i det minste jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå