AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Ja, jeg er 30 år og tar masse vgs-fag nå, men jeg aner jo ikke hva jeg vil bli! Jeg tar fagene som er under 23/5-regelen + alle realfagene på 1 år. Dette skal nok gå bra Så er spørsmålet, hva skal jeg bli? Jeg er singel og bor i kjelleren til mamma. (Har vært syk i mange år ... ) Jeg ser ut som om jeg er 18 og holder meg bra, så sånn sett er det greit...jeg kommer til å gli rett inn blant studentene uten at noen ser rart på meg. Men jeg vil så gjerne studere noe! Tenkte på ingeniør, men vet ingenting om det. Hva er forskjellen på alle disse ingeniørene? Hva gjør de? Vet Sivil-ingeniører tjener bra, men hva i alle dager gjør de? Ellers kunne jeg tenke meg å gå på musikkhøgskolen, spiller fiolin og piano, eller jeg kunne tenke meg å bli illustratør - elsker og er supergod til å tegne. Liker å lese og å skrive, så å bli forfatter hadde vært gøy en gang. Tenkte det hadde vært gøy å studere i Storbritannia et sted - studere kunsthistorie eller litteratur eller språk eller noe ... Jeg blir veldig glad for alle svar!
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Sånn ang. forfatter er vel det kanskje lettere å ha på "siden" som ekstra inntekt hvis du skulle være så heldig å få ut noe. Vil tro det er greit å ha noe annet som JOBB og det som en ekstra greie? Hm, ellers vet jeg ikke. Kan ikke hjelpe deg med hva ingeniører er. Men sånn jeg forstått det er f.eks. oljeingeniører eksperter i olje da. Jeg tror hvis jeg var deg og såpass "gammel" at jeg ikke ville gått for musikk, tegning eller skriving, fordi dette kan være vanskelig å få til. Uavhengig av hvor flink du er. Men det er bare min tanke da, du får ha lykke til med jakten
Genesis Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Ja, jeg er 30 år og tar masse vgs-fag nå, men jeg aner jo ikke hva jeg vil bli! Jeg tar fagene som er under 23/5-regelen + alle realfagene på 1 år. Dette skal nok gå bra Så er spørsmålet, hva skal jeg bli? Jeg er singel og bor i kjelleren til mamma. (Har vært syk i mange år ... ) Jeg ser ut som om jeg er 18 og holder meg bra, så sånn sett er det greit...jeg kommer til å gli rett inn blant studentene uten at noen ser rart på meg. Men jeg vil så gjerne studere noe! Tenkte på ingeniør, men vet ingenting om det. Hva er forskjellen på alle disse ingeniørene? Hva gjør de? Vet Sivil-ingeniører tjener bra, men hva i alle dager gjør de? Ellers kunne jeg tenke meg å gå på musikkhøgskolen, spiller fiolin og piano, eller jeg kunne tenke meg å bli illustratør - elsker og er supergod til å tegne. Liker å lese og å skrive, så å bli forfatter hadde vært gøy en gang. Tenkte det hadde vært gøy å studere i Storbritannia et sted - studere kunsthistorie eller litteratur eller språk eller noe ... Jeg blir veldig glad for alle svar! Det kommer jo helt an på hva du er interessert i! Ikke så lett å råde deg til noe når interessene dine spenner så vidt som realfag til litteratur og musikk! Men jeg vil fraråde deg å utdanne deg innen kunsthistorie, språk og litteratur. Svært vanskelig arbeidsmarked og få relevante jobber. Da ville jeg heller gått for ingeniør og dyrket disse interessene ved siden av jobben!
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Takk for svar! Ja, jeg tenker også at det er best jeg får meg en utdannelse der jeg lett får meg jobb, slik som ingeniør, så kan jeg drive med hobbyene mine på fritiden. Noen som har peiling på hva ingeniør innebærer? Hvor mange forskjellige utdannelser er det innenfor ingeniør? Hva studere/jobber dere med som har svart?
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Takk for svar! Ja, jeg tenker også at det er best jeg får meg en utdannelse der jeg lett får meg jobb, slik som ingeniør, så kan jeg drive med hobbyene mine på fritiden. Noen som har peiling på hva ingeniør innebærer? Hvor mange forskjellige utdannelser er det innenfor ingeniør? Hva studere/jobber dere med som har svart? Oljeingeniører = kan mye om olje Alle andre ingeniører = kan mye om det de har studert Sånn jeg har forstått det ihvertfall. Dette kan du søke opp via nett, vigo.no eller vilbli.no har info om sånt mener jeg. Jeg er kronisk syk, men gikk på media og skulle tatt fotohøyskole for å kunne drive fotostudio, men hadde tenkt å ta en annen utdannelse etter jeg fikk fagbrevet så jeg hadde inntekt og egenkapital før dette. Men bang, det gikk ikke, så nå ingenting. Skal ta opp fag hvis jeg noen gang får cash til det. Mye jeg har lyst til gitt! :-D
Genesis Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Jeg tar master i økonomi! For forskjellige ingeniør-utdanninger henviser jeg deg til ntnu sine hjemmesider, der finner du det meste. Innbiller meg ingeniører driver mye med prosjektledelse, kalkyler i forhold anleggsprosjekter o.l Kommer jo selvfølgelig an på hvilken stilling du havner i, men generelt vet jeg det er mye tung matematikk, fysikk, og kjemi på siving-studiet. Du må nok belage det på å jobbe mye med tall og teoretiske problemstillinger!
Superworst Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Hei! Spennende at du er så bestemt, og at du har stå på vilje til å komme deg videre. Når du er 30, så er det kanskje fordel å være på et sted med godt studentmiljø, ettersom du ellers blir veldig ensom og litt utafor som 30-åring, det er hva jeg tenker. Har selv blitt 30 og kunne tenke meg å bli noe annet, men det holder meg lissom igjen at ting er greit finansielt, og at jeg kan bruke fritiden min på ok måter nå, samt frykt for at jeg ikke får det til. Dessuten vil det være så rart med å skulle være student igjen som 30 åring, nå som demensen har begynt å kicke inn. Fra kjelleren til forelder til utlandet, ho, hum, det kan jo gå bra, jeg syns ikke det gjorde det da jeg studerte, men jeg kom meg jo igjennom? UK er dessuten dyrt.
Gjest Vampen Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 Jeg er ihvertfall enig med otrivin, forfatter er ikke noe man kan, eller bør utdanne seg til. Det er et nåløye man skal gjennom for å få utgitt og selv om man blir utgitt er det på ingen måte sikkert man kan leve av det. De aller fleste bøkene som utgis selger ikke så mange eksemplarer. Så om du vil bli forfatter, ta deg en utdanning, få deg en jobb og skriv ved siden av. Ellers sier jeg lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 Ingeniør er et samlebegrep og du må bestemme deg for et fag du synes er interessant. Det finnes veldig mange forskjellig type ingeniører - bioingeniør, dataingeniør, elektroingeniør, byggingeniør etc. Dette er vidt forskjellige yrker, og selv om "ingeniør" så er det intetsigende med mindre du vet hvilket fag du vil spesialisere deg i. Fra Wikipedia: "Ingeniør er en yrkestittel som brukes av de som har høyere teknisk utdannelse i ingeniørfag" Studieretningene innen ingeniørutdanning er: - bygg - logistikk - materialteknikk - data - maskin - elektro - kjemi - landskap - energi og miljø
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Dette er vidt forskjellige yrker, og selv om "ingeniør" så er det intetsigende med mindre du vet hvilket fag du vil spesialisere deg i. *høres ut som en fin tittel, skulle det også stå
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Hei! Spennende at du er så bestemt, og at du har stå på vilje til å komme deg videre. Når du er 30, så er det kanskje fordel å være på et sted med godt studentmiljø, ettersom du ellers blir veldig ensom og litt utafor som 30-åring, det er hva jeg tenker. Har selv blitt 30 og kunne tenke meg å bli noe annet, men det holder meg lissom igjen at ting er greit finansielt, og at jeg kan bruke fritiden min på ok måter nå, samt frykt for at jeg ikke får det til. Dessuten vil det være så rart med å skulle være student igjen som 30 åring, nå som demensen har begynt å kicke inn. Fra kjelleren til forelder til utlandet, ho, hum, det kan jo gå bra, jeg syns ikke det gjorde det da jeg studerte, men jeg kom meg jo igjennom? UK er dessuten dyrt. Er faktisk ikke så dumt å være student som ca 30 åring. Joda, enig at man kanskje kan risikere å falle litt ut av den verste festinga, men det er vel heller sikkert ikke noe tap for alle når man har blitt 30. Mange i 30 årene liker fortsatt å gå ut på byen, men dropper vel den verste grøftefylla som i 18-20 årene. Ellers følte vi aldri at de "gamle" studentene falt noe spesielt utenom, de som ikke ville være med på det sosiale valgte det selv, men de var alltid velkomne. Prestasjonsmessig var det en trend at de litt eldre studentene gjorde det bedre og tildels mye bedre. De hadde kanskje en annen utdannelse og/eller jobb som bakgrunn som de var lei av, og det gir motivasjon til å studere ennå hardere enn en som kanskje ikke vet hva h*n vil bli. I tillegg har man blitt mer moden, og dersom man er noenlunde oppegående så tar man gjerne en del av fagene lettere. Så ikke vær redd for å studere som 30. Men man bør jo selvsagt legge seg opp en grei buffer finansielt sett.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Du høres rett og slett ikke moden nok ut til å velge utdanning, spør du meg (og det gjør du jo, siden du spør på et forum ). Du bør sette deg ned å finne ut hva ulike utdanninger og yrker faktisk innebærer, og det må du gjøre på en selvstendig måte. Jeg er for eksempel ikke veldig imponert av at du ikke har klart å finne ut selv hvilke studieretninger som finnes innen ingeniørfag... Å ta en høyere utdanning krever en viss grad av selvstendighet, så du kan like gjerne begynne å øve på det med en gang. Her er en side du kan starte med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå