AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 I slutten av Mai søkte min samboer for meg for å få sosial støtte, jeg har sterk sosial angst og kunne ikke gjøre dette selv. Jeg har enda ikke fått noe svar, og hver gang han tar kontakt får han beskjed om at det er lang behandligstid (først pga sykdom, så pga sommerferie og nå ingen grunn annet enn lang tid). Skylder folk utrolig mye penger nå for mat og husleie + strøm x2 så lurer på om det er vanlig at det tar så lang tid å få søknaden behandlet?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Legg inn søknad på AAP snarest, så kommer du deg til fastlegen og ber om hjelp. Om du får innvilget AAP så får du det utbetalt fra søkedato. Hva sosial støtten angår vet ikke jeg, men over en måned høres litt drøyt ut siden dette er en kriseløsning.
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Jeg søkte om aap i juli og fikk beskjed om at det skulle ta 3-4 uker. Har enda ikke sett et øre eller hørt noe fra de til tross for at jeg har ringt hver dag siden den såkalte behandlingstiden var gått. Jeg syns NAV er UFATTELIG vanskelig å ha med å gjøre........ Jeg er helt fortvilet selv og aner ikke hva jeg skal gjøre, skylder vel snart 40.000 rundtom.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Legg inn søknad på AAP snarest, så kommer du deg til fastlegen og ber om hjelp. Om du får innvilget AAP så får du det utbetalt fra søkedato. Hva sosial støtten angår vet ikke jeg, men over en måned høres litt drøyt ut siden dette er en kriseløsning. Skulle gjerne ha gjort det men for meg er det ikke et alternativ, kan ikke gå til fastlege eller ute i det hele tatt. Hadde jeg kunnet det hadde jeg kunne fått meg en jobb og hadde ikke hatt behov for å søke sosialstøtte Samboer har vært i kontakt med NAV flere ganger for å prøve å få dem til å la meg prøve meg hos en vernet bedrift e.l uten hell så dette ble siste utvei. Jeg har fått tilbud om å gjøre høstopprydding + vasking hos en i familien for 3000 svart, men har egentlig ikke lyst til å jobbe svart men er i en ganske drøy situasjon nå Er det 1000 kroner fra en person man kan tjene på et år før det må registreres? Da kan jeg kanskje tilby han å gjøre denne jobben for mindre slik at jeg får litt penger å betale tilbake med.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Skulle gjerne ha gjort det men for meg er det ikke et alternativ, kan ikke gå til fastlege eller ute i det hele tatt. Hadde jeg kunnet det hadde jeg kunne fått meg en jobb og hadde ikke hatt behov for å søke sosialstøtte Samboer har vært i kontakt med NAV flere ganger for å prøve å få dem til å la meg prøve meg hos en vernet bedrift e.l uten hell så dette ble siste utvei. med. Nå ødelegger du for deg selv, du HAR styrke til å komme deg til legen. Det har ingenting med arbeid å gjøre. Jeg har vært der selv hvor jeg ikke turte å gå ut. Det krever mye av deg, og samboer om han blir med, men du kan ikke legge deg ned og råtne eller leve på sosialstøtten, som forsåvidt er tidsbegrenset. Livet er hardt, og den harde realiteten er at du må gjøre noe selv også. Uansett hvor vanskelig det føles. 1
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Nå ødelegger du for deg selv, du HAR styrke til å komme deg til legen. Det har ingenting med arbeid å gjøre. Jeg har vært der selv hvor jeg ikke turte å gå ut. Det krever mye av deg, og samboer om han blir med, men du kan ikke legge deg ned og råtne eller leve på sosialstøtten, som forsåvidt er tidsbegrenset. Livet er hardt, og den harde realiteten er at du må gjøre noe selv også. Uansett hvor vanskelig det føles. Signerer dette. Og ja, jeg har også vært der selv! Kom meg faktisk ikke ut av sofaen en gang.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Takk for svar men jeg har slitt med sosial angst i 12 år, hadde jeg kunnet fikset dette med en tur til legen hadde jeg gjort det for lenge siden. Synes forsåvidt du er ganske ekkel som mener jeg har lagt meg ned for å råtne fordi jeg som deg ikke kunne stikke en tur til legen, som om jeg ikke gidder det? Huff nei, håper noen kan svare på det jeg spør om. Søke sosial støtte var som sagt siste utvei og hadde vært fint om noen vet hvor lang behandligstid dette maks bør ha, evt hvor kan man klage?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 Jeg prøver ikke å angripe deg, beklager om det føles slik. Og jeg kunne ikke bare stikke en tur til legen selv, det tok meg ett år med mental forberedelse og flere forsøk, jeg sa meg drittlei av situasjonen og hev meg i det som om det var et fallskjermhopp. Moren min hadde sosial angst i 30! år, men nå begynner hun å komme seg på beina, først etter samboeren var ute av bildet. Hva skulle du gjort om samboeren din forlot deg da? Da måttet du vel få fatt i beina og gjort noe selv. Som å dra til legen og få profesjonell hjelp. Igjen, jeg prøver ikke å være ekkel, jeg er realistisk mot deg. Jeg føler med mennesker som sliter så mye som du, men man må kjempe mot det som kjemper mot en. Er hjemmebesøk aktuelt?
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 (endret) Takk for svar men jeg har slitt med sosial angst i 12 år, hadde jeg kunnet fikset dette med en tur til legen hadde jeg gjort det for lenge siden. Synes forsåvidt du er ganske ekkel som mener jeg har lagt meg ned for å råtne fordi jeg som deg ikke kunne stikke en tur til legen, som om jeg ikke gidder det? Huff nei, håper noen kan svare på det jeg spør om. Søke sosial støtte var som sagt siste utvei og hadde vært fint om noen vet hvor lang behandligstid dette maks bør ha, evt hvor kan man klage? Jeg hadde også angst i 12 år. Men jeg kom ut av det til slutt, det gjør du også! Men som sagt, så fikk jeg beskjed om på NAV av forskjellige at det tar 3-4 uker og hvis du vil klage så må du vel gjøre det til nav? Det går også an å søke om akutt nødhjelp. Det tar ca 1 døgn å behandle. Da må du/samboer/noen ta med seg kontoutskrift som viser at du ikke har penger, lommebok uten penger osv. Endret 27. september 2011 av otrivin
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Jeg har ikke hatt samboer før de siste 2 årene og da har jeg levd svært fattig, om han forlot meg blir nok ting mye verre igjen men det er ikke noe man kan gå rundt å tenke på. Hva skulle du gjort om samboeren din forlot deg da? Da måttet du vel få fatt i beina og gjort noe selv. ja da hadde jeg funnet mat ute, laget bedre unnskyldninger til de jeg lånte penger av og håpet at NAV svarte raskere enn de gjør da jeg ikke kan gå til legen eller andre. Men som sagt, så fikk jeg beskjed om på NAV av forskjellige at det tar 3-4 uker og hvis du vil klage så må du vel gjøre det til nav? Takk, skal sende dem en ny mail og spørre.
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Yes you can! En dag skjønner du det også. Enn så lenge, håper du får den hjelpen du trenger fra nav - krysser fingrene for oss begge og satser på bedring til ditt psykiske og mitt fysiske! Jeg er på hugget med nok et brev til stortinget ang nav og andre ting så kanskje vi en dag får bedring God bedring ihvertfall, og husk at du kan jo søke om akutt nødhjelp hvis det blir helt krise!
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Jeg beklager, men jeg synes du ødelegger sinnsykt mye for deg selv. Hvis du ikke klarer å ta deg selv i nakken og komme deg til legen, så får du ikke mye sympati for min del. Synes du virkelig det er rart at du ikke har mottatt noen penger hvis du ikke har en bekreftelse fra legen på at du faktisk er syk? Tror du det er sånn at man bare kan sende inn en søknad og så får man tilsendt penger?? Og når du sitter å vurderer å jobbe svart, så klarer du fint å komme deg til legen.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 Du har hatt kraftig angst i 12 år, men samboer i 2 år. Hvordan klarte du da å i det hele tatt møte han? Og om du ikke klarer å gå ut, hvorfor er da svart arbeid en løsning du kunne gjort? Jeg tror rett og slett du ikke ønsker hjelp. Leger er ikke farlige! 1
Cava Skrevet 27. september 2011 #14 Skrevet 27. september 2011 Så lang saksbehandlingstid er uvanlig. Kan du ringe, da? Jeg ville ringt. Alternativt skrevet et brev. Eller mail. Klageinstans for NAV sosial er Fylkesmannen; prøv å ta kontakt der.
Mina 2 Skrevet 27. september 2011 #15 Skrevet 27. september 2011 Du skriver at hvis ikke du hadde hatt samboer,så måtte du finne mat ute?? DU tør jo ikke gå ut jo!? Skjønner at du ikke har det så lett,men du er nødt til å gjøre noe med dette. Du kan jo ikke ha det sånn resten av livet. Du får ta med deg samboeren til legen og få en orden på ting. Ikke helt lett å forstå deg, og at du ikke skulle kunne klare det. Du sier jo at du kunne jobbe svart? Og du må jo ha truffet samboeren din ute en gang? Håper det ordner seg for deg ihvertfall,men du må starte et sted selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå