Gå til innhold

Kaninen min ble påkjørt ikveld..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Dette er utrolig vanskelig for meg og skrive..Har grått konstant siden jeg fikk vite det. Det ble påkjørt rundt kl 9 ikveld..

Vet ikke hva jeg skal gjøre..Har en annen kanin,og vet ikke om den skjønner det enda,men ettervært kommer den til å forstå at den andre er borte. Og da kommer den til å sørge..Hva er det beste jeg kan gjøre? Har tatt den inn for natten,og koser med den og lar den løpe litt rundt på rommet mitt. Kan ikke la den være alene ut inatt..De har en stor inngjerding(?) ute..vet ikke helt hva det kalles..

Men et stor bur i,som de kan gjemme seg. Men de har lagd en hule ut,og da har den gått ut,og opp på veien..Mamma har lagdt et teppe rundt Tassen,den som ble påkjørt,og lagdt den i ei kasse i garasjen til imorgen. Vil begrave den i hagen..Savner han så utrolig mye..Kjempe sjønn og kosete. Kaninene mine betyr så utrolig mye for meg! Har hatt de i 3 år og noen mnd..

Så dette er utrolig vanskelig..

Hva skal jeg gjøre for å hjelpe den kaninen jeg har igjen? Skal jeg ha den inne?eller sette den ut igjen? Skal jeg la den sørge en stund og så se om jeg finner en ny kanin på ca samme alder?

Det har ikke gått opp for meg enda..var ute under en time før..og koste med han..Kunne bare plystre som kom den løpende..greier ikke slutte grine..

Hva synes dere?..Er det noen som har mistet et kjæledyr ved at de ble påkjørt? Åssen taklet dere det?

Åhh..kan ikke tro den lille vennen min er borte :frown:

Så vil jeg bare si: Hvil ifred Tassen <3 Kjempe glad i deg! Kommer aldri til å glemme deg..

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Nå vet ikke jeg om kaniner er flokkdyr, men du kan kanskje vurdere å skaffe en kanin til? Ellers ville jeg bare ha satt han ut som normalt, og sørget for at innhegningen er godt sikret så han ikke kan komme seg ut. Følg med på hvordan han reagerer.

Trist med kaninen din :klemmer:

Skrevet

Forferdelig trist med kaninen din! :klemmer:

Så vidt jeg vet så er kaniner veldig sosiale og det anbefales å ha minst to så de har selskap, så jeg ville nok kjøpt en til når du er klar for det da selvsagt. Særlig siden kaninen din er vant til å være sammen med en annen kanin.

Skrevet

Kondolerer.. :tristbla:

Du burde holde kaninen inne nå ja, kaniner er svært sosiale dyr (kolonidyr) som egentlig aldri burde bo ute alene. Er kaninen kastrert? Hvis ikke burde du gjøre det før du bonder den med en ny kanin, hvis ikke vil det nok resultere i enten unger eller slossing.

Det er ganske kaldt ute om nettene nå og siden du har tatt kaninen inn burde du holde den inne til det blir varmt ute igjen.

Følg godt med på at den spiser, noen kaniner kan reagere med å slutte å spise når de sørger og da er det viktig at du får i den critical care. Anbefaler deg kanin.org sitt forum..

Skrevet

Anbefaler heller kaninforum.no sitt forum.

Kondolerer så mye! :( Trist å miste et familiemedlem på den måten!

Hvis du tar inn kaninen og lar den være inne i uker/mnd, kan du ikke sette den ut igjen før til våren igjen. Nå er det jo høst og det blir kaldere og kaldere, og hvis kaninen blir vant til innetemperatur, blir det for kaldt for den å etterhvert bli flyttet ut igjen.

Kanskje du skal ha den inne og holde den med selskap til våren, og så skaffer du en kompis (ferdig kastrert fra dyrebeskyttelsen?) til våren? Du kan ta den ut igjen til våren når det er varmt nok om natten. Selv ventet jeg til juni med å ta ut mine, da var det varmt og fint om natten. Men man får se det an på temperaturen ute.

Kaniner er kolonidyr ja, og de kan trives godt i andre kaniner sitt selskap, men det er enkelte individer som ikke går godt overens med andre kaniner. Selvom din kanin var vant til å leve med en annen kanin, er det ingen garanti for at den vil gå overens med noen andre kaniner enn akkurat den.

Lykke til =)

Skrevet (endret)

Ps: Hvis du bestemmer deg for å skaffe en kompis til den igjen, les mye om bonding (hvis du ikke har gjort det allerede?) :) !

Trist at du mistet kaninen din :( Du burde også grave ned netting i bakken slik at kaninene ikke klarer å grave seg ut og rømme.

Endret av MissMas
Skrevet

Dette kan fort bli en kritisk fase, pass VELDIG godt på kaninen din, at den får vann, at den spiser, at den får i seg næring. Jeg hadde to kaniner som var sammen fra de var små, de elsket hverandre og levde sammen i mange år. En dag ble den ene akutt syk og døde, den andre ble ekstremt apatisk, selv om det var en utrolig tam, sosial og leken kanin så satt den bare der og glodde i rundt 14 dager. Jeg måtte lokke hardt for å få den til å spise, måtte til og med fore den via sprøyte ( uten nål ) og mat jeg blandet ut i vann. Det gikk greit de første par dagene, men da kaninen oppdaget at den andre var borte, da ble den deprimert.

Anbefaler deg å prøve å få tak i selskap til den fortest mulig!

Og, kondolerer så utrolig mye, jeg vet hva du føler..

Skrevet

Kandolerer.

Skrevet

Anbefaler heller kaninforum.no sitt forum.

Kanin.org har et eget innekaninforum som fokuserer på at kaniner skal ha det like bra i familien som katter og hunder. Kaninforum.no fokuserer mer på kaniner som gjenstander etter hva jeg har sett. Det gjelder salvsagt ikke alle brukerene på noen av forumene.

• Liker 2
Skrevet

Kanin.org har et eget innekaninforum som fokuserer på at kaniner skal ha det like bra i familien som katter og hunder. Kaninforum.no fokuserer mer på kaniner som gjenstander etter hva jeg har sett. Det gjelder salvsagt ikke alle brukerene på noen av forumene.

Nei, det er helt feil. Har selv vært medlem på begge fora i flere år, og har sett det meste for å si det sånn.

På kaninforum.no, er man åpne for flere syn på kaniner. (F.eks kanin som produksjonsdyr (ull og kjøtt) og kaninoppdrett).

På kanin.org er det mest innekanin som gjelder. For å sette det litt på spissen så blir man vel regnet som et fælt menneske hvis man fôrer kaninen på noe annet enn oxbowpellets og høy og spiser kjøtt. Jeg har lært mye bra der, men jeg sluttet å være der etter en diskusjon med en moderator.

På kaninforum.no er de mer åpne for meninger og syn på kaniner. Men begge kaninsidene har sine negative ytterpunkter.

De som mener at kaniner er gjenstander er vel stort sett oppdrettere som driver storoppdrett av kaniner og stuer dem inn i bittesmå bur og ikke gir dem det livet de fortjener. På begge kaninfora er man stort sett enige om at det er helt forferdelig og helt feil.

Skrevet

Kondolerer så mye :klemmer: Dette må være veldig vanskelig for deg. Håper du og kaninen din klarer å komme dere igjennom dette. Og husk alle de gode minnene!

Skrevet

Anonym 11: Personen her trenger vell ikke hjelp med kjøttkaniner, ull og avl så da er vell kanin.org bedre? Når jeg for en god stund siden spurte om tips til noe angående innekanin på kaninforum.no ble jeg henvist til kanin.org nettopp fordi de fleste der har innekaniner og vet mer om det. :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...