Gå til innhold

amming

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ung mor

Er så utrolig frustrert!!

Kladden er snart 7 måneder, og ja, jeg ammer han- selvfølgelig, man kan jo ikke la være med det! Man er da tilnærmet ubrukelig som mor om man ikke gjør det?, jeg begynner å bli klar for å være meg selv igjen, kanskje jeg til og med kan tenke meg å ta meg en røyk - her jeg sitter alene Hver dag!? Men røyke kan jeg ikke gjøre når jeg ammer! Det er ok, har vært lenge uten nå.. nesten 2 år, slutta jo selvfølgelig med EN gang jeg visste at jeg var gravid.

MEN, jeg snakka med helsevesenet da kladden var 4 måneder, når han var 5, og 6. hele tiden fått høre at amme det MÅ gjøres!

Jeg merker at jeg blir irriter, far i huset får NULL oppmerksomhet og kos - jeg orker ikke. føler at jeg blir spist opp. er alene med barnet minst 10 timer hver dag.

Håper ingen missforstår meg, fordi jeg koser meg faktisk masse med å være mor også. Selv om det til tider, slik som nå, kan være litt deprimerende -ikke det å være mor altså, men det der med å være udusja, tilgriset av grøt og gulp, hele dagen går med på å vugge i søvn, underholde og spise. Kjenner at det bygger seg opp en liten depresjon, men jeg ønsker ikke at det skal skje - for babyen fortjener noe bedre!

Tilbake til amming, når er det påtide å stoppe? når kan du si til deg selv at, nok er nok??

lurer - prøver å sette meg mål, som hele tiden strekker seg. for det høres jo ut som om vi ikke ammer driver vi med barnemisshandling eller noe i den duren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv sluttet jeg å drikke morsmelk da jeg var 6 mnd, ville ikke ha mer. Har også en venninde som avvente sønnen sin da.

Hvis du begynner å mislike det så sterkt må du da kunne begynne å trappe litt ned uten å få dårlig samvittighet, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jenta mi var ca 7 mnd hadde vi trappet ned til bare kveldspupp. Fungerte fint for både henne og meg.

Sluttet med kveldspuppen når hun var 9 mnd. Hun ville ikke mer.

Synes du har vært flink, jeg.

Tror både du og gutten din har godt av at du finner deg selv igjen.

Kan du få barnevakt/avlastning innimellom?

Kan mannen din ta mer ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med ei jeg kjenner som er jordmor.

Hun mener at alle foreldre burde kjøpe seg en pakke morsmelkerstatning og sette bakerst i kjøkkenskapet.

Denne skal kunne tas frem/vurderes hvis alt går galt og mor blir veldig frustrert.

Hun var mot ammepress, men mente selvfølgelig at mødre burde amme - hvis mulig.

Skjønner godt at du er lei. Du er ikke en dårlig mor, selv om du ikke ammer. Det er DIN kropp og DITT barn. Ikke helsestasjonen sitt.

Husk at det er du som bestemmer og ingen skal dømme deg selv om du ikke ammer.

Kanskje du kan prøve morsmelkerstatning og se om dette er noe for deg?

Jeg er kanskje ikke den rette til å svare på innlegget, IOM at jeg aldri har ammet selv. Men dette er iallefall MINE meninger.

Lykke til!

:trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Ville bare si at jeg har to barn som begge sluttet med morsmelk da de var 6 mnd. Jeg kunne gjerne fortsatt ett par mnd til, men de sluttet av seg selv. Jeg fikk høre på helsestasjonen at jeg bare måtte fortsette, men jeg ville på ingen måte tvinge barna til brystet! Amming skal være kos,både for mor og barn! Jeg blir litt provosert av det presset som er på mødre for å amme! De fleste vet at det er viktig, og de fleste ønsker også inderlig å amme, men det skal være kos.

Hvis du blir så sliten av ammingen kan du jo prøve å gi litt morsmelkerstatning i tillegg, og kanskje redusere ammingen til et kveldsmåltid. På den måten får du litt fri og pappen får kos hvis han gir barnet flaske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung mor

Mannen min sier at når kladden blir eldre vil han stille opp mere, men for øyeblikket har han enormt mye å gjøre - og føler seg litt utenfor fordi han ikke har den berømte puppen.. avlastning før det er detg dessverre dårlig med.. besteforeldrene er i full jobb, og jeg kjenner ingen som evt kunne trilla en tur -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det er bra at du ammer han enda, men om du synes det går "på helsa løs" bør du nok slutte! Jeg er også en "ung mor" og ammer to barn på ni måneder, syns det fungerer fint. Vi er alle forskjellige, og det er godt!

Trapp ned til morgen- og eller kveldspupp. Ikke la barnet ditt få amme om natten. Gi grøt og middag og brød-terninger så kanskje magen stabiliserer seg, og du slipper gulpingen!

Kos deg og nyt tiden selvom det er slitsomt. Den kommer aldri igjen. Gå turer (hør på helsestasjonen om det er unger på samme alder i nærheten og ta kontakt med den forelderen som er hjemme). Kanskje dere kan være litt avlastning for hverandre, så mammaen og pappaen bare kan være kjærester?

Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, en kjedelig situasjon du er i :-? . Jeg kjenner den igjen, hadde det litt på samme måte da jeg for tre år siden hadde baby.

Hva gjelder selve ammingen synes jeg ikke helsestasjone eller andre skal fortelle deg hva du skal gjøre. Greit at de veileder og viser til hva den norske stat har kommet frem til, men valget er og skal være DITT. Den viktigste tiden HAR du ammet, og når barnet nå er 7 mnd. vil han klare seg fint på morsmelkerstattning, og du vil kanskje føle deg litt mindre "melkemaskin". Selv kombinerte jeg flaske og pupp i perioden 6-12 mnd. og det fungerte kjempefint for meg. Puppen er lettere å ha med seg( :hoho: ) krever ikke sterilisering o.l. Men flasken er utrolig kjekk når ungen MÅ ha der og da, på butikken eller når pappa er der (i helgen forhåpentlig?). Finn ut hva du vil, og vil du det nok slutter du med amming og går over til flaske. Du bestemmer, og skal ikke ha dårlig samvittighet for det valget du tar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min sier at når kladden blir eldre vil han stille opp mere, men for øyeblikket har han enormt mye å gjøre - og føler seg litt utenfor fordi han ikke har den berømte puppen.. avlastning før det er detg dessverre dårlig med.. besteforeldrene er i full jobb, og jeg kjenner ingen som evt kunne trilla en tur -

Har du hørt om Frivillighetssentralen????

De holder til mange steder og ligger enn så lenge under kommunen. Sjekk i gule sider, ring dem og kanskje de har en liste over tigjengelige barnevakter (15 år og oppover) som kunne tenke seg noe trilleturer nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ung mor:

Jeg syns du har vært kjempeflink!!!

Du kan med god grunn være stolt av deg selv!

Nå er det på tide å tuppe far i ræ** og ta deg en tur på kino med en venninde. Sørg for at far og barn er alene, så har han ikke noe valg....

da ordner det meste seg..... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om Frivillighetssentralen????

De holder til mange steder og ligger enn så lenge under kommunen. Sjekk i gule sider, ring dem og kanskje de har en liste over tigjengelige barnevakter (15 år og oppover) som kunne tenke seg noe trilleturer nå og da.

Godt forslag! Der jeg bodde før hadde frivillighetssentralen arrangert barnevaktkurs, og jeg fikk en liste over navn på jenter som hadde gått på dette kurset og som kunne tenke seg å jobbe som barnevakter.

Kanskje de har noe liknende der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min sier at når kladden blir eldre vil han stille opp mere, men for øyeblikket har han enormt mye å gjøre - og føler seg litt utenfor fordi han ikke har den berømte puppen.. avlastning før det er detg dessverre dårlig med..

Nettopp dette er et godt argument for at far og barn skal kunne kose seg sammen bare de to med en flaske morsmelkerstatning iblant - slik at han får mer del i matkosen - og du får litt avlastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Heisann

Jeg er en av disse totalt uduglige modrene du snakker om :lol: .

Faktisk så egner jeg ikke meg som mor i noens øyne tror jeg FORDI jeg ikke ammet :o

Datterne min er født i england og der er det ikke et slikt press i det hele tatt, faktisk er det rake motsetningen. Jeg ville i utgangspunktet amme, men jeg fikk ikke til og de hadde dessverre ikke samme oppfølgningen av helsesøstre der som de har her hjemme . Da jeg kom tilbake til norge med minien og hun var 5 mnd og ga beskjed på helsestasjonen at jeg ikke hadde ammet, ja hvis jeg skal gå utifra trynet på helsesøster kunne jeg like gjerne mishandlet datteren min :( Fikk også samme reaksjon i barselgruppa min.

Tror det eller ei, datteren min er blitt helt normal , foreløpig ingen store traumaer :wink:

Ikke misforstå meg nå- Jeg sier ikke at man ikke skal amme, det er bra for barnet og det er bra for mor-MEN vi må kvitte oss med denne skyldfølesen hvis vi gjør noe anderledes.

Hver stolt av deg selv for at du har klart og amme, venn poden til flase og gi den til far , så han kan ta over innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Det er vel nå jeg stikker hodet inn i bålet: Men er d virkelig nødvendig med amming i d hele tatt hvis man ikke har lyst?

Forstår d er best for barnet, men d virker som om folk får dårlig samvittighet og tror de er ei dårlig mor hvis de ikke greier d eller har lyst til å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nå jeg stikker hodet inn i bålet: Men er d virkelig nødvendig med amming i d hele tatt hvis man ikke har lyst?

Forstår d er best for barnet, men d virker som om folk får dårlig samvittighet og tror de er ei dårlig mor hvis de ikke greier d eller har lyst til å slutte.

Jeg mener at det ikke er det.

Spedbarns-tiden skal være en KOSELIG tid. Det er ikke meningen at mor skal sitte og gråte hver gang baby skal ha mat. Ender bare opp med deprimert mor.. Og det er vel ikke noe særlig?

Jeg ble flasket opp, fordi jeg ikke ville ha pupp.. Og jeg er (nogenlunde :sjarmor: ) normal i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest sexysadie

Jeg ble aldrig ammet; mora mi er så barmfager at puppene hennes begynte å fryse og hun fikk betennelse i dem.

Æ vart genial læll æ da! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster fikk brystbetennelse og klarte ikke å amme. Ungen ville ikke ha pupp og fikk ikke nok næring. Moren pumpet seg og ammet og kunne nesten ikke gå ut døra, for hele døgnet handlet bare om pumping og amming.

Resultatet var at moren ble stressa, ungen ble stressa og faren ble stressa.

Da de kuttet ut ammingen og gikk over til flaske, ble alt så mye bedre.

Så jeg mener at det ikke skal være for enhver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har vært flink, "ung mor". Amming er ikke bare-bare, og helsestasjonene er ofte befolket av ammefanatikere. Det er ikke lett å være en god mor hvis man er helt på felgen heller. Syns du med god samvittighet kan trappe litt ned på ammingen og kalle barnefaren inn på teppet.

Min sønn klarte ikke å suge fra puppen. Jeg pumpet melk døgnet rundt i to måneder. Resultatet ble et stykk utslitt spebarnsmor og et stykk hylende baby. Sulten var han!

Jeg la fra meg brystpumpen, og valgte å fokusere på fordelen ved flaskemat: far kan delta mer, ungene sover (ofte) bedre om natten osv.

På helsestasjonen foreslo de et finurlig system som liksom skulle kompensere for manglende kroppskontakt i.o.m. at jeg ikke ammet: tåteflasken skulle festes på ryggen min, utstyrt med en slange som jeg skulle teipe over brystet og ut på brystvorten. Dermed skulle babyen "tro" han drakk melk fra brystet.

Trenger vel ikke fortelle at jeg gikk hoderystende ut fra helsesøsters kontor- glad for at jeg ikke svelger alt sludder jeg får høre.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke amme neste mann, men nekter å se på meg selv som en dårlig mor fordi. Nei du, vær stolt over at du har klart dette kunststykket så lenge! Gi flasken og barnet til far og ta deg en spasertur og tenk på noe annet! kan hende far blir ivrigere da når han ikke føler at det bare er din unge lengre. Ble sånn hjemme hos oss iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...