Gå til innhold

Trynefaktoren....

RoadQueen

Anbefalte innlegg

Er litt irritert akkurat nå, jobben jeg har vikariert i det siste året gikk til min kollega. Ikke fordi han er faglig dyktigere enn meg, men fordi han sier det ledelsen vil høre - fordi ledelsen ser ham som et redskap til å oppnå sine mål, heller enn å utføre jobben med faglig innsikt og kvalitet.

Det er så provoserende å bli forbigått fordi man ikke smisker med sjefen og snakker med caps locken på. Det er så frustrerende å bli oppfordret til å søke søke på en jobb man er meget godt kvalifisert til og har utført uten annet enn lovord i over et år, og så bli forbikjørt av en ambisiøs rævsleiker med mindre ansiennitet og faglig kunnskap. Ledelsen ansatte etter andre kriterier enn hva utlysingen av jobben tilsa.

Så hvorfor er det slik, igjen - at gutta går foran, selv med mindre faglige kvalifikasjoner? Hvorfor må jeg alltid bevise dobbelt så mye som gutta, hvorfor må jeg uttale meg med store ord om ting jeg ikke har rede på for å bli akseptert - og respektert for min faglige dyktighet??

Og så lurer de på hvorfor man ikke har tillit til ledelsen i konsernet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje vi jenter må få litt spissere albuer og bli flinkere til å markedsføre oss selv ?

Vi må ta konsekvensen av at ledere faktisk rett og slett ikke er i stand til å vurdere faglige kvalifikasjoner uten at de blir det fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du stiller relevante spørsmål.

Jeg synes du bør spørre ledelsen, si du er interessert i å vite hvilke punkter du kan forbedre deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at de punktene jeg kan forbedre meg på er å spisse albuene, stikke meg frem - brase ut med en masse teorier som ikke henger på greip, selge sjela mi til konsernet og nærmeste overordnede... Markere meg og profilere meg overfor sjefen på alle vis.

Dette gikk ikke på mine manglende egenskaper men på gutteklubben grei og en ambisiøs kar som vil opp og samle stjerner... Samt en leder som har funnet en likesinnet han har lagt sin elsk på på - en som kan bli som ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Du skal ikke se bort ifra at han ble valgt ut ifra d faktum at han er mann.....

Mannfolkene holder sammen, tro aldrig noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om å få en begrunnelse for hvorfor han ble ansett som bedre egnet til jobben enn deg. Og når du får begrunnelsen, se hvor saklig den er. Hvis den ikke er særlig god, og du kan bevise at du er en god kandidat, så kan du prøve å kjøre på med fagforening eller tilsvarende. Det kan bety at du blir mislikt av ledelsen, og du bør kanskje kikke etter en jobb ved siden av. Men akkurat nå synes jeg at alle på den andre siden av bordet burde få en respons på at alt de gjør ikke er OK, hvis de bryter med regler eller prinsipper. Det høres bombastisk ut, men hvis ingen protesterer, så kommer det alltid til å være rævslikkende slimåler på toppen av næringskjeden. :(

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ulogga Sexy Sadie

Typisk hvordan dette gjentar seg gang på gang...

Mannfolkene rotter seg sammen.

D samme skjedde meg nu; plutselig hadde jeg ikke administratorrettigheter til glassburet lengre. så nå kommer jeg meg ikke inn på msn for å holde meg orientert m min kontakt i den avisa jeg skriver for.

Ta dere fanden på at jeg skal lage kvalm for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en begrunnelse; vi hadde "dødt løp" på faglige kvalifikasjoner, men kollegaen var mer offensiv og hadde flere forslag til effektivitet og økonomisparing innen avdelingen.

Det er bare det at økonomi og effektivitet ikke er tillagt den stillingen vi har søkt på; vi har søkt på en fagstilling, der det i hht utlysinggen kreves god faglig kunnskap, samarbeid med avd.leder i utførelse av planer og jobber samt god insikt og bred erfaring fra faget i denne industrien. Disse punktene fyller jeg bedre enn ham.

De vet nok hva de har gjort, de er runde nok i uttalelsene til at fagforeningen ikke får tak på dem, samtidig har de spurt meg flere ganger de siste dagene om hvordan jeg vil reagere på å ikke få jobben. Antar de er ute etter å vite om jeg har tenkt å furte, lage kvalm og bråk og forsurer arbeidsmiljøet. Det burde de ha tenkt på før de tok sin beslutniung på feil grunnlag.

De gjorde det samme med en kvinnelig kollega av meg og samme søker som nevnt over for en tid tilbake - hun ble forbigått selv med bedre papierer og ansennitet enn ham, fikk en litt slakk begrunnelse og mannen var home free. Det er tydelig at ledelsen har lagt sin elsk på denne karen og skal ha ham opp og fram. Koste hva det koste vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...