AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 jeg tåler ikke støv og midd, noen som har samme problem? hvordan sengetøy, puter, dyner og madrass er best? og bør jeg kjøpe sengetøy som tåler kokevask? vil slippe å nyse og få renende øyne og nese hver morgen.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Stakkars deg, du er ikke alene, har selv fått påvist dette nylig etter flere år med "forkjølelse". Jeg har saumfart sidene til NAAF, (norges astma- og allergiforbund) står mye nyttig der inne. Bare et tips. 1. Fjern alt av tepper, få deg gardiner som kan vaskes, ingen hyller med pynt eller lignende. For å unngå oppsamling av støv. 2. Kan du ikke vaske dyner og puter på 60 grader, så bør du fryse ned dyne og puter i under -20 grader i 24 timer, for å drepe midden. Heng også ut sengetøyet ofte til lufting. 3. Skift sengetøy ofte!! En gang i uken. Dette skal vaskes på minst 60 grader. Det dreper midden. 4. Når du skifter på sengen, så bør du støvsuge madrassene, samt i sengebunnen og under senga. Alt dette en gang i uka. 5. Ha god gjennomlufting samt hyppig utlufting av soverommet. 6. Har du høy luftfuktighet på soverommet trives midden bedre, her kan det være lurt med en luftAVfukter. En god temperatur på soverommet er ca. 15 grader. Og ganske lav luftfuktighet. Dette er regimet jeg har innført her
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 Anbefaler deg å melde deg inn i Astma- og Allergiforeningen. En informativt medlemsblad samt at du kan ringe de/møte opp på lokalkontoret for veiledning.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 tusen takk for svar! dette hjelper mye!
Gjest Bartenina Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Kan også være lurt å skaffe seg en ioniserer/luftrenser, som trekker til seg maaaaaaaaasse støv og midd og skitt og lort som flyr rundt i lufta i små partikler. Jeg tvang mamma og stefaren min til å kjøpe en sånn en, fordi hunden vår også er allergisk
Gjest Hannee Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Dette http://miteblock.no/ bruker jeg. Funker som bare det. Har også astmadyner og puter.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Jeg har ikke middallergi men det kunne virkelig ikke falt meg inn å ikke vaske sengetøy på minst 60 grader. Finnes det virkelig noen som gjør det? Dette synes jeg høres motbydelig ut ... Man ligger forholdsvis avkledd i sengen - selv når man "bare" sover og ikke har sex. Hår, hud og annet "rusk" blir gnidd inn i sengetøyet. Jeg forstår virkelig ikke at man en gang vurderer å vaske på noe annet enn 60 grader. Det samme gjelder truser, underskjorter, BH og sokker, kjøkkenkluter, håndklær, vaskekluter, gulvklut, etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå