helenaa Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Når vi snart skal kjøpe neste bolig, ønsker vi å finne et sted vi kan bo lenge. Ergo ønsker vi å kjøpe så stort/fint som mulig, dvs som økonomien tillater. Så er spørsmålet hvor mye vi bør ha å leve for etter at lånet er betalt hver måned. Nå lever vi veldig sparsommelig, og trives greit med det. Men det vil sikkert komme tider der vi må og ønsker å bruke mer penger. Derfor kunne jeg tenke meg å høre deres mening. Vi er en familie på fire, og barna er små (barnehage). Hvor mye penger synes DU det vil være greit å leve for pr. mnd etter at hus er betalt? ..og vet dere om noen sider som hjelper oss med å regne ut hvor mye man har å rutte med hvis inntekt er sånn, renta er sånn osv? Vanlige lånekalkulatorer hjelper jo, men jeg kunne tenke meg å plotte inn utgifter til barnehge, skattefradrag pga rente osv., og se hvordan bildet blir med x lån og y rente.
Helen Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Prøv denne her: Sifo`s standardbudsjett
helenaa Skrevet 27. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2011 Takk! Det jo akkurat hva jeg trenger.
Leeloo Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Denne er også kjekk, ettersom de tar høyde for om man vil ha det litt romslig eller leve litt mer nøkternt for å ha råd til et dyrere hus. http://www.dinside.no/111154/hvor-mye-kan-jeg-laane Det dere også kan vurdere er å ta avdragsfrihet noen år for å ha det litt romslig mens man er i den første etableringsfasen, og så starte avdragene når lønna kanskje har gått opp og dere har fått lagt dere opp en buffer (kan være lurt å spare det dere har råd til av det dere skulle ha brukt på avdrag, så har dere litt mer fleksibilitet).
helenaa Skrevet 27. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2011 Takk, Leeloo! Vi har fleksilån, så det ligger godt til rette i utgangspunktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå