Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi snart skal kjøpe neste bolig, ønsker vi å finne et sted vi kan bo lenge. Ergo ønsker vi å kjøpe så stort/fint som mulig, dvs som økonomien tillater. Så er spørsmålet hvor mye vi bør ha å leve for etter at lånet er betalt hver måned.

Nå lever vi veldig sparsommelig, og trives greit med det. Men det vil sikkert komme tider der vi må og ønsker å bruke mer penger. Derfor kunne jeg tenke meg å høre deres mening. Vi er en familie på fire, og barna er små (barnehage). Hvor mye penger synes DU det vil være greit å leve for pr. mnd etter at hus er betalt?

..og vet dere om noen sider som hjelper oss med å regne ut hvor mye man har å rutte med hvis inntekt er sånn, renta er sånn osv? Vanlige lånekalkulatorer hjelper jo, men jeg kunne tenke meg å plotte inn utgifter til barnehge, skattefradrag pga rente osv., og se hvordan bildet blir med x lån og y rente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk! Det jo akkurat hva jeg trenger.

Skrevet

Denne er også kjekk, ettersom de tar høyde for om man vil ha det litt romslig eller leve litt mer nøkternt for å ha råd til et dyrere hus.

http://www.dinside.no/111154/hvor-mye-kan-jeg-laane

Det dere også kan vurdere er å ta avdragsfrihet noen år for å ha det litt romslig mens man er i den første etableringsfasen, og så starte avdragene når lønna kanskje har gått opp og dere har fått lagt dere opp en buffer (kan være lurt å spare det dere har råd til av det dere skulle ha brukt på avdrag, så har dere litt mer fleksibilitet).

Skrevet

Takk, Leeloo!

Vi har fleksilån, så det ligger godt til rette i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...