Gå til innhold

Lyspærer som ryker hele tiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La meg bare avklare med en gang at jeg kan lite og ingenting om strøm og lyspærer og elektrisitet generelt.

Har en lang taklampe som er en remse med 6 spotter - i denne stilen http://www.lightup.no/users/erlandsen_mystore_no/images/402_Nano_tak_lampe_3_spot_1.jpg.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har skiftet lyspærer på den, de ryker gjerne med en gang eller så virker de ikke i det hele tatt når jeg skrur i en helt ny. Nå påstår en venn av meg at jeg må passe på å ha mindre watt og noen påstår mere volt og gudene vet. Jeg har dessverre ingen venner som kan spesielt mye mer om lyspærer enn meg!

Noen som har hatt samme problem og vet hva som er feilen og hva som er løsningen?

Jeg er lei av å kjøpe dyre lyspærer bare for at de ikke virker, eller bare virker noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slår meg er at du bruker lyspærer med høyere wattstyrke enn det lampa er beregnet på. Inni lampa skal det stå en lapp med hvor mye man max kan putte inni.

Eks. Har du en lampe du kun kan bruke en 40 watts pære i, og du presser inn en 60 watts pære, kan jeg se for meg at denne automatisk kortslutter for at du ikke skal brenne opp hele kåken.

Bare en teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hva slags pærer lampa er beregnet for først. Antagelig er det IKKE den typen du pleier å kjøpe. Så kjøper du den riktige typen og ser om det virker bedre da ;) Pæretypen står enten på lampa, på et klistremerke eller noe. Eller så må du søke opp nummer/navn på lampa og se om du finner noe info på nett.

Og prøv å ikke ta på pærene så de får fingermerker, det kan svekke levealderen vesentlig på noen typer. Bruk vanter eller hold med en serviett når du bytter pærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nenvnes ovenfor, så skal man ikke ta i pærene direkte med fingrene, men er det sånne downlightspærer av typen GU10 (bajonett) eller GU6.3 (stifter), så er selve pæra innkapslet.

Tar man på selve pæra og det blir sittende fingerfett så brenner det fast og pære blir varmere.

Slår du av/på mange ganger om dagen? Det kan ha mye å si siden det gir sjokksvingninger i temperatur på glødetråden. Selv bruker jeg dimmer av to årsaker:

1 - mykere på eller av (skrur ned før jeg slår på eller av).

2 - strømsparing.

Vi har to 6-pærers remser i gangen vår og det er uøkonomisk, spesielt om sommeren da man ikke har varmebehov. Vurderer å bytte til LED. Dimbare LED fra Philips fås til 200,- enkelte steder, men det er fortsatt 2400,- i utlegg bare for gangen....

Når jeg nå omsider åpna linken din og tok bort punktumet på slutten så ser jeg jo at det er downlightspærer som er innkapslede.

Hvor ofte ryker de mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dunebuggy

Denne typen funker bra, finnes på det store ebay:

5x Dimmable GU10 4*1W LED Spot Light Warm White 110/230

selgeren sin butikk heter winnerworld888. Det er en slik sølvring rundt spot-pæra. Jeg orker ikke å legge ut link, da det ikke er så lett å finne linken på ebay, men det er mange som har samme type.

Fargen var veldig bra, litt lysere enn halogen. Dimbar LED er fortsatt dyrt i butikk, eller på nettbutikk i Norge, så det er greiest å kjøpe fra Kina.

Anbefaler 4W led som erstatter for 35watt halogen. Det selges i pakker på 5, så det er muligens ment som å ha en i reserve. Jeg klarte å ryke en LED-pære fra ebay med feil type dimmer, og skulle få tilsendt en ny på garanti.

Prøvde også 6W og 3W men det ble sterkt og litt svakt.

Endret av dunebuggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler LED pærer ja.

Ekstremt langt levetid, minimalt strømforbruk og de tåler mye mer enn vanlige halogenpærer.

Fåes kjøpt i spesialforretninger. Ta med deg ei av pærene som står i lampen din til en lampebutikk og be om et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha overspenning i huset/på nettet. Glødepærer tåler dårlig spenningsvarasjoner.

Nettspenningen i Norge er 220 V, og lyspærer er laget deretter. Men bor du f.eks. i et område med 240 V på nettet (av ymse grunner), vil lyspærene dine ryke fort hvis de tåler kun 230 V.

Bytt til sparepærer eller LED-pærer. Disse tåler spenningsvariasjoner godt, og har heller ingen glødetråd som kan ryke ved rystelser (slamring med dører osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg som postet over her)

Jeg ser nå på bildet av lampen at den bruker GU10-halogenpærer. De blir forferdelig varme, og slipper ikke lampen varmen ut effektivt nok, kan også dette være grunnen til at de ryker ofte.

Igjen, bytt til sparepærer eller LED som har lav varmeutvikling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ta det for gitt at selv LED-pærer holder så lenge som de egentlig skal.

LED-pærer og andre sparepærer inneholder et bittelite powersupply (strømforsyning på norsk) og ingen fabrikk gidder å dimensjonere dette utover akkurat så det holder, helst litt under.

Inni LED-pærer befinner det ser veldig mye mer enn selve lysdiodene, bla. kretskort av helt sikkert samme simple kvalitet som du finner i all annen billig elektronikk.

Her har noen tatt bryet med å åpne/demontere ei LED-pære.

Se detaljer og bilder:

http://www.edn.com/blog/PowerSource/39582-Home_Depot_s_20_EcoSmart_LED_light_What_s_inside_.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dunebuggy

Det er gansk digg med LED pærer, da de ikke blir varme, og lyset virker også penere og klarere, hvis du finner en type du liker, synes jeg da. I norge er det kanskje 2-års garanti også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...