AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #1 Del Skrevet 26. september 2011 Hei! Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg litt.. Vi har en innleveringsoppgave i Regnskap, hvor et av spm er: Hva er årsaken til at vi aktiverer og avskriver enkelte eiendeler? Problemet ligger i at ordet aktivering er ikke brukt i våre pensum bok, og etter iherdig google søking tror jeg det har med anleggsmidler å gjøre? Hvis noen bare kunne forklare meg hva det er, og hvor det hører til i et regnskap hadde jeg vært veldig takknemlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #2 Del Skrevet 26. september 2011 Istedenfor å kostnadsføre utbetalingen direkte fører du opp beløpet som en eiendel i balansen. Du må tenke gjennom forskjellen mellom en utgift og en kostnad for å skjønne dette: utgift er cash flow (penger ut av bank), kostnad skal vise forbruket. Hvis du kjøper et bygg har du ikke blitt fattigere selv om pengene har gått ut av bankkontoen. I en bedrift har du imidlertid kjøpt inn bygget som en innsatsfaktor i bedriften og kostnadsfører over eiendelens levetid. Avskrivningene er da kostnadsføring i takt med bruken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #3 Del Skrevet 26. september 2011 Så, om jeg kjøper varebil til 100.000, og fører denne inn i balansen. Vil det si at jeg har aktivert den da? Kan/skal du både aktivere og avskrive samme eiendel? Takk for hjelpen iallfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå