Gå til innhold

begynt på ungdoms-skole, de gamle vennene mobber..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår begynte på ungdoms-skolen i høst. Han hadde på barneskolen mange venner som var mye hjemme hos oss, spesielt to stykker.

På ungdoms-skolen begynte de to å slenge mye dritt til han. De dytter og han kom ofte hjem med blåmerker. Har tatt bilder og kontaktet skolenen, men bad de ta det uten at navn ble nevnt. Den adferden ble tatt opp på generell grunnlag. Det er slutt på det som lagde blåmerker, men det er fortsatt dytting og mye dritt-slenging hver dag.

Fikk idag vite av en annen at andre på skolen mener han blir mobbet av disse to.

Den ene av dem spør etter skoledagen om han kan være med hjem. Sønnen min sier nei, og det samme sier jeg. Sønnen min vil heller være alene enn sammen med han. Jeg hadde nok ekspoldert foran denne gutten og fortalt han et sannhetens ord.

Idag da jeg fikk vite hva andre barn på skolen mener, tenkte jeg at det er verre enn jeg tror.. Ringte lærer og lærer skal snakke med

sønnen min i morgen.

Sønnen er redd for at det kan bli verre om de vet det er sagt ifra. Han sier at de kan vente med å gjøre noe til etter høstferien , som er om 4 dager. Jeg kan forstå dette.

Hva synes dere ?

Skal man be skolen huke tak i disse to guttene og la de få vite at vi har sagt ifra og at de får beskjed nå ?(har hørt skolen tar erting/mobbing alvorlig.)

Skal vi se det hele ann til etter høstferien - evt en uke etter høstferien?

Skal vi fortsette å be sønnen vår om å prøve å overse dette og bare se om det glir over?

Vi tenkte at først at de var voldsomme fordi det er ny skole, nye elever som møtes ol. At de alle skal finne sin plass i hirarkiet. Men hvor lang tid skal dette ta - å finne sin plass? Og skal man godta at det går ut over ens eget barn?

vet at guttemiljøet kan være tøft til tider.

Begge foreldrene til disse guttene er vanskelige å snakke med. Og siden dette foregår på skolen tenker vi å ta det med dem.

Sønnen vår har andre han er sammen med på skolen. Men det er slitsomt å bli dyttet og slengt kommentarer til rett som det er. Han er ikke glad eller forrnøyd med dette og vil gjerne ha en slutt på det. Men hva er best å gjøre?

Har dere synspunkter - råd - ideer?

Sønnen vår er ikke så opptatt av å være kul. Han har andre venner han går sammen med på skolen nå. Men det er trist og slitsomt å ha dette over seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På vår skole har vi klare rutiner ift varsling ved mobbing. Hvis dere ikke har det ville jeg uansett bedt om et møte med læreren og vært så konkret og saklig som mulig. Dette må dere kreve at blir tatt alvorlig. Tenk deg selv om du hadde hatt det slik på jobben. Jeg blir forbannet når jeg hører om skoler som bagatelliserer slike ting.

Skrevet

Ikke vent!

Hvorfor skal guttene slippe unna? De oppfører seg på en måte man ikke skal uansett om man er 6, 16 eller 46! Og det bør og må få konsekvenser for dem.

Jeg skjønner dog gutten din som er redd for at det kan bli verre. Men om skolen jobber aktivt mot mobbing så skal det ikke det. Skolen har også ansvaret for elevene på skoleveien, så episoder som skjer der skal også rapporteres.

Det er bare å be om møte med skolen så fort som mulig. Dere og skolen må sammen løse dette :)

Ønsker dere lykke til!

Skrevet

De må jo få straff.

Skrevet

Takk for svar.

Skal be sønnen min si at han vil det skal tas tak i med en gang. Læreren skulle snakke med han i morgen. Spurte sønnen om han ville jeg skulle være med på møte, men jeg trengte det ikke. Han er veldig saklig og snakker bra for seg.

Om det ikke bedrer seg etter høstferien bør vi be om et møte kanskje?

En telefon fra foresatte vektlegges kanskje ikke like mye som et møte med foresatte?

Det bør jo det, men skolen tenker kanskje annerledes.

Bør jeg ta kontakt direkte med rektor, eller be om at rektor deltar på møte?

Om vi må si ifra etter høstferien vil det være 3 gang vi sier ifra.

Føler litt det var "slikt skjer på alle skoler og

i alle trinn, men vi jobber med saken..

Skrevet

De skolene som sier "de har klare rutiner på dette" kan egentlig bare hoppe i havet. De fleste skoler tar IKKE tak i dette på en måte som VIRKER! Her må foreldrene kontaktes, og få vite konkrete ting. Også med en advarsel om at dere vil politianmelde om det ikke stanses. Forklar drittungen konsekvensen av å få ting på rullebladet.

Snakker av erfaring.

Skrevet

kaprifolen -

kan man politianmelde slikt? Hva vil det da gå under - personkrenkelse?

Tar politiet dette alvorlig ?

Rektor ringte meg og de har allerede kalt guttene inn "på teppet". Foreldrene blir kontaktet.

Vi hjemme må følge med og si ifra hvis det fortsetter.

Da blir det en ny "runde", med andre konsekvenser.

Er spent på om dette gir seg nå.

Å kontakte foreldrene har jeg gjort tidligere og de gikk i forsvar og mente det ikke var sant.

Skrevet

kaprifolen -

kan man politianmelde slikt? Hva vil det da gå under - personkrenkelse?

Tar politiet dette alvorlig ?

Rektor ringte meg og de har allerede kalt guttene inn "på teppet". Foreldrene blir kontaktet.

Vi hjemme må følge med og si ifra hvis det fortsetter.

Da blir det en ny "runde", med andre konsekvenser.

Er spent på om dette gir seg nå.

Å kontakte foreldrene har jeg gjort tidligere og de gikk i forsvar og mente det ikke var sant.

De har utøvd vold mot gutten, jo!

Og det vil dekkes av paragrafene som omhandler trakassering og muligens sjikane i tillegg.

Skrevet

De har utøvd vold mot gutten, jo!

Og det vil dekkes av paragrafene som omhandler trakassering og muligens sjikane i tillegg.

Takk for kjapt svar.

Det er sant ja. Jeg har dokumentert alle merker med bilder.

Skal ha det i bakhodet om det rektor setter i sving ikke hjelper.

Det vil jo "smelle" litt å true med politianmeldelse. Føler vel litt at vi synker ned på deres nivå med det å true. Men samtidig må det bli en slutt på dette.

Har du opplevd noen som har tatt kontakt med politiet i en slik situasjon? Hvordan endte det?

Skrevet

Du trenger ikke bare true, om det fortsetter så får du anmelde. Rektor har forøvrig ansvar for å ta tak i dette og kan i verste konsekvens straffes om skolen ikke tar ansvar.

Forøvrig har ikke skolen ansvar for barna på vei til/fra skolen.

Skrevet

På skolen der jeg gikk var det veldig dårlige rettningslinjer for mobbing, og det kunne ofte bli verre av å si fra til lærerne. Dette blant annet fordi at skoler ofte tyr til megling mellom mobber og mobbeoffer.

Dere kan henvise til politi. Jeg vet at det finnes flere skoler som har en regel om at mobbing kan bli politianmeldt. Hvis noen oppfører seg voldelig mot deres barn utenfor skolen, ville dere ikke anmeldt dette? Det er nemlig like lov på skolen. Det er ikke et fristed til å oppføre seg som en drittsekk. Å involvere politi skal ikke nødvendigvis være for å ta mobberne, men for å få dem til å forstå alvoret og konsekvensene av hva de gjør.

Skrevet

Takk for innspill.

Det blir jo ingen tom trusel nei, det må jo gå videre med det om det fortsetter etter at man gir den beskjeden.

Sønnen vår havnet på sykehuset etter en voldsepisode for noen år siden.

(var fare for indre skader/blødninger og derfor operasjon)

Dette var utenom skoletid og av en han ikke hadde noe kontakt med.

Vi fant ut hvem det var og kontaktet foreldrene.

Vi kontaktet ikke politiet, men foreldrene kontaktet skolen og PPT/BUP ol og det ble satt igang tiltak rundt adferden hans.

Foreldrene ringte oss også jevnlig for å høre hvordan det gikk.

kanskje vi er for snille i tankegangen vår når det gjelder å melde videre til politi?

Føler at det er et stort skritt å ta...

Har aldri hørt om at noen har meldt mobbing til politiet.

Men det er helt klart noe man kan gjøre.

De er i utgangspunktet barn, så vil tro det er barnevernet som trer inn da?

(tenker også at om alle mobbesaker ble meldt til politiet ville de få alt for mye å gjøre..)

Vi er helt klart ikke ute etter å ta mobberne. De er i utgangspunktet flotte gutter som har et godt hode. Men nå trenger de litt hjelp til skjønne at den oppførselen de har hatt de siste månedene er uakseptabel.

Og når man ikke når inn til foreldrene...sukk..

Det er noen som sier at litt må gutter tåle i denne alderen. Når slutter dette? På vgs? Og hvor mye skal man forvente at de skal tåle?

Og hvorfor skal man i det hele tatt tåle drittslenging/knuffing ol?

Skrevet

Det er noen som sier at litt må gutter tåle i denne alderen. Når slutter dette? På vgs? Og hvor mye skal man forvente at de skal tåle?

Og hvorfor skal man i det hele tatt tåle drittslenging/knuffing ol?

De som sier at litt må gutter tåle, er slike som ikke innser skadene mobbing påfører. Ingen skal måtte tåle vold og trakasering, ingen!

Ikke gi dere ts, hvis dette ikke stopper, så bland inn politiet. Jeg forstår at dere ikke er ute etter å ta mobberene, men de er ute etter å ta din sønn.

Skrevet

Hadde dette vært min sønn, så hadde jeg anmeldt.

Ikke finn dere i at andre "barn" med foreldre som har skylapper skal få ødelegge livet til deres barn. Dere har ikke ansvar for de, kun din egen.

• 4 uker senere...
Skrevet

Skjønner godt hvordan du har det. Jeg måtte ile på skolen i går for å kjøre min mørbankede sønn til legen, da lærerne fryktet bruddskader - dette av en 11 åring! Det var heldigvis ikke brudd, men han har selvfølgelig enda vondt - og ikke minst vondt inni seg.

Det blir tatt tak i saken på mandag, men jeg frykter det kommer til å fortsette. Barna ser sitt snitt til å mobbe++ så snart lærerne snur ryggen til.

Jeg veksler mellom å være lei meg og på gråten for i neste øyeblikk å bli forbannet! Tenker også på politianmeldelse, og må jeg kjøre barna mine på legevakten en gang til, så kommer jeg til å gjøre det. Faren til den andre gutten har mye med barna å gjøre i forskjellige sammenhenger, og virker å synes det er helt greit med skittkasting mellom barna. Hans gullunger er jo "vinnere" slik som han.

Moren hans kom stakkar inn på venterommet og lurte bekymret på hva som hadde skjedd - hvorpå hun fikk vite det er sønnens verk.

Flere barn, lærere og medelever har ringt/sms'et for å høre hvordan det gikk med han, men mobberen og hans foreldre har ikke vist interesse.....

Skrevet

Politianmeld! Mobbing er ikke noe som blir borte av et møte med lærere (etter min erfaring). Ungdomsskolen var full av mobbing, og det ble aldri slutt på det. Lærerene tok feil elever, kjeftet på feil folk, straffet feil folk. Helt idiotisk.

Jeg ble selv straffet ganske hardt, rektor kom å dro meg inn på kontoret sitt, krevde mobilen min fordi jeg skal ha filmet en slosskamp, og sa at dette kom til å få konsekvenser. Hva rektor kanskje ikke helt tenkte over var at ene parten i slosskampen var meg (jeg som ble angrepet). Han som angrep meg endte med kutt ved siden av øyet, og til øret (Ganske stor gutt, som skulle "tøffe" seg å vise at man liksom ikke kødda med han. Endte med at han gikk i bakken, og slo seg ganske kraftig..) Det burde jeg igrunn politianmeldt, men som mange andre var ikke jeg helt fan av å dra inn foreldre.

Til TS; Hvordan går det nå?

Skrevet

Ta kontakt med foreldrene til de som plager sønnen din! Det kan hende at dette er "ungdommelig dumskap", at de rett og slett ikke tenker over konsekvensene, og ikke har blitt fortalt at sånn oppfører man seg IKKE!

På den annen side: i mange tilfeller der noen plager andre, ser jeg ofte at eplet har falt faretruende nært stammen. Foreldrene bryr seg lite eller ikke, eller møter det som skjer med en "gutter er gutter"-tilnærming. Det holder ikke! Da vil ikke barna skjønne at slik oppførsel ikke er greit, uansett hvilke konsekvenser skolen kan gi. Dessverre.

• Liker 1
Skrevet

Det er så trist når slikt skjer.

Kjørte selv sønnen min til lege forrige uke. Rektor og lærere lå langflate, men sier også at det var et uhell. Og gutten som stod for uhellet var den ene mobberen..

Har hørt fra flere etter episoden, men ikke fra den som forårsaket det eller foreldrene.

Mobbingen på skolen har rektor ryddet greit opp i - ivertfall enn så lenge. Med unntak av uhellet.

Skjer det flere uhell vil det bli politianmeldt fra vår siden. Dette er jeg helt klar på - for det er grenser for hvor mange uhell som en "tidligere mobber" kan påføre "sitt tidligere mobbeoffer"...

Har du en rektor på skolen med ryggrad så klarer han å forhindre mer. tiltak på skolen her er at eleven som mobber må sitte inne i friminuttet i en ukes tid. Det har vært gjennomført i vårt tilfelle. I tillegg samtaler med foreldre og guttene må til jevnlige samtaler med sosial-lærer.

I tillegg har rektor bedt meg på et ekstra møte med han hvor han fortalte hva de gjorde nå i forhold til disse guttene. Og han er interessert i hvordan vår sønn synes han har det på skolen. (nå skal det nevnes at rektor vet at jeg for noen år sidne kontaktet bup pga problemer skolen ikke klarte å håndtere, så jeg ønsket at de veiledet skolen. Det ble ikke bra mottatt)

Det du kan gjøre er å sende en mail i helgen til rektor hvor du bekrefter at du måtte hente din sønn på skolen (dato og klokkeslett) hva som hadde skjedd, hva skadene er, legen sa ol. Be om møte og si at du ønsker å vite hva skolen gjør for å forhindre at dette skjer igjen, og at din sønn ikke blir fysisk og psykisk mobbet mer. Bruk store ord.

Det var først da jeg skrev en slik mail at det ble fart i saken. For da er det skriftlig registrert.

I tillegg sa jeg at bilder er tatt som dokumentasjon.

Nå har rektor en gylden anledning til å ta tak i dette hardt siden det er en så tydelig og klar sak - og ikke en "sladre-sak". Bruk det for hva det er verdt!

Du kan sende mail til lærer, rektor, sosial-lærer og skolesjefen i kommunen/bydelen du bor i. ved å dra med skolesjefen har rektor en over seg som "følger med" og dermed kan det hende han jobber litt hardere med dette. (husk å skriv hvilken skole det er om du tar med skolesjefen på kopi)

Husk å ta bilder av sønnen din nå og når blåmerkene trer ordentlig godt frem.

Du er i samme situasjon som oss. Foreldrene til guttene bryr seg ikke. De mener guttene har "god oppdragelse" og gutter er gutter..sånn har det alltid vært. Foreldre her er i tilleg høyt utdannet innen barn.

I vårt tilfelle så er det skolen som må "lære guttene rett og gal oppførsel". Veldig , veldig synd.

Snakk emd sønne din om hva dere gjør for å hjelpe han. Spør om han selv ønske rå snakke med noen om hendelsen. Vis trygghet, hva du mener og at du er der for han uansett. Det sier sønnen vår at er det beste i det hele. Han vet han har vår fulle støtte og at vi jobber for at han ikke skal ha det slik.

Og selv om de har andre venner så ødelegger mobberne så mye for hvordan skoledagen er. Vi hadde ikke funnet oss i å ha det slik på jobb - hver dag. Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre. Og det verste er at det er opp til rektor for om konsekvensene for mobberne er så harde at de slutter med mobbinegn. Og her vi bor er skoleveien, drittslenging på sms, facebook ol inkludert i hva som går under mobbing på vår sønn som mobberne kan bli "straffet for" av rektor.

en god klem til deg

fra en som har like vondt i hjertet sitt.

:klemmer:

Skrevet

Høres ut som om vi snakker om de samme foreldrene. Ironisk nok har begge høyere utdanning og jobber med barn, i tillegg til at han er trener på fritiden...

Skrevet

Til TS; Hvordan går det nå?

All vold og trusler om vold er borte. det er litt dritt-slenging, noe rektor er klar over og iser han jobber med. Men det er nok vanskelig å få guitter i denne alderen til å endre væremåte. men jeg vet at de ikke var slik før sommeren..så det bør jo gå inn med litt hardt skyts.

Jeg har vært i et møte med rektor hvor han ville avslutte observasjon rundt sønnen vår og dem snart. Noe jeg nektet, så den ble forlenget.

På neste møte kommer jeg til å gå hardt ut mot at de fortsatt slenger med leppa, og høre hvordan han har tenkt å løse dette.

Vi kan egentlig ikke kalle dette "mobbing" siden det er en væremåte de er mot alle fordi de er "så kule!!"

Så til tross for "uhellet" som var forrige uke så er vi og sønnen veldig førnøyd med håndteringen av saken og hvordan det har løst seg. rektor har ikke informert mobberne om at vi har sagt ifra, men sagt at skolens lærere har observert og hørt dem, og at medelever har meldt ifra om mobbingen.

Dermed trenger ikke vi og sønnen være redd for "straff fra mobberne for å ha sagt ifra".

Hadde det ikke vært for alle der som har svart og vært klare på hva dere mener hadde jeg ikke stått så sterkt på min sønns sak. Dere lærte meg at en lekse der - og tusen tusen takk for det.

Jeg tenker meg at vi ønsker observasjon frem til over jul.

rektor selv er halv-veis fornøyd..da det forsatt er slenging som han vil bli kvitt. Spørsmålet er om det går når det kun er skolen saom jobber med saken og ikke hjemmet.

Vi styrker sønnen vår så godt vi kan om å overse og ikke bry seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...