AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Hei alle sammen! Velger å være anonym da jeg helst ikke vil at alle skal vite hvor jeg bor osv! Jeg planlegger å flytte til Bergen by for å gå siste året av vgs på privatskole. Har sett litt på boligmarkedet og blir helt sjokkert av prisene! en-roms leilighet på 20 kvadrat for 4500 kr/mnd, og det uten strøm, Internett og tv! Selv vil jeg helst ikke bo i kollektiv, da jeg er litt mer av den individuelle typen på slike områder Jeg får kun 3890 kr i stipend i måneden, og det for å betale mat og husholdning,leie, strøm, tv, Internett, klær, buss og transport, skole, and the list goes on! Må jo blodslite meg med jobb for å finansiere alt dette! Også er det en ting til.. Selv om jeg er 18 år, har virkelig foreldrene mines inntekter noe med hva jeg skal få i støtte? De har jo faktisk ikke ansvar for meg lengre. Er dette normalt? Evt, er det noen stipend jeg har krav på som jeg har glemt? Det siste jeg vil er å ta lån når jeg er så ung... Håper så inderlig det er noen som kan hjelpe meg her...
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Så lenge du går på VGS (til "normert tid") har foreldrene dine forsørgelsesansvar over deg, dvs. du har rett på å få penger av dem fram til du er ferdig med sisteåret på VGS.
HopelessFear Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 Jeg syns det høres ganske billig ut. Her koster det 3750 for å bo i kollektiv, og en må fort gå opp i 5-9 tusen om en skal bo alene, med strøm og diverse utenom. Jeg ville gått for å søke om studielån. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 Stipendordningene er ikke lagt opp til at folk skal kunne kreve den luksusen at de ikke vil dele bad eller kjøkken med andre. Det er enorm plassmangel i de største byene, og en ettroms til 4500 er faktisk grisebillig. Du må nok enten jobbe steinhardt, eller bli litt mer realistisk ang boligsituasjon. Luksus koster. 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #5 Skrevet 26. september 2011 Ts her Oj, det var jeg ikke klar over, takk for den informasjonen! Hva er vanlig sum å få av foreldrene sine?
HopelessFear Skrevet 26. september 2011 #6 Skrevet 26. september 2011 En ting er sikkert, for å få en billig bolig, så burde du starte søket tidlig. For rundt to måneder før skolestart er leiemarkedet helt håpløst å ha med å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #7 Skrevet 26. september 2011 Det spørs jo om man vil risikere forholdet til foreldrene ved å kreve at de forsørger deg mens du går på vgs da.. Jeg flyttet for meg selv da jeg var 17 (og fortsatt gikk på vgs), men jeg krevde da aldri noenting av mine foreldre for det. 4
Gjesten Skrevet 26. september 2011 #8 Skrevet 26. september 2011 Du må nok belage deg på å bo i kollektiv. Det kan også være lurt å se etter bolig et stykke utenfor sentrum, det blir mye billigere med en gang du må over broene.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #9 Skrevet 26. september 2011 Ts her Oj, det var jeg ikke klar over, takk for den informasjonen! Hva er vanlig sum å få av foreldrene sine? Det finnes ingen vanlig sum i den forstand, de fleste flytter jo ikke ut for å gå på videregående. Hvis de MÅ flytte ut, er det vel vanlig at foreldre hjelper til i den grad de har økonomi til det, men det kommer jo helt an på hvordan foreldrenes økonomi er. Det har vært enkelte saker med ungdommer som har flyttet ut bare fordi de hadde lyst og så har krevd foreldrene for penger, men det skaper gjerne store konflikter i familien.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #10 Skrevet 26. september 2011 Ts her Oj, det var jeg ikke klar over, takk for den informasjonen! Hva er vanlig sum å få av foreldrene sine? Jeg flyttet da jeg var 15 og skulle begynne på vgs. Foreldrene mine er skilt, og fikk derfor barnestønad(eller hva det heter) pluss farsbidraget. ble vel rundt 2500 i mnd. I tillegg jobbet jeg 50% (kvelder og helg). Tilsammen hadde jeg da alt inkl ca 14000 i mnd. husleien var på 3000 pluss strøm i en mindre by da
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Man har visst EGENTLIG rett til at foreldre betaler leilighet for deg, men vær så snill.... Tror du virkelig foreldrene dine blir med på det? I tillegg må du krangle med NAV om det. Med mindre det ikke er NOEN ANDRE muligheter for deg, så vil nav tvinge foreldra dine til å gi deg penger. Ikke gjør det. stakkars foreldre.... ta opp tudielån, eller begynn på offentlig vgs.
Gjest Coarvi Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Siste taler: Man har ikke rett på at foreldrene betaler leilighet nei. Men foreldrene har forsørgeransvar fram til barnet er ferdig på vgs (så lenge de fullfører innen rimelighetens grenser), selv det er fylt 18. Dette må jo ses i forhold til foreldrenes økonomi, og man kan så klart ikke forvente at foreldrene godtar at utgiftene øker betraktelig bare fordi barnet ønsker å gå på privatskole. TS: Foreldrene dine må støtte deg i valget ditt om privatskole, eller så må du få deg en jobb og jobbe beinhardt for å få råd til dette, eller bli boende hjemme og gå på en offentlig skole. Hvorfor privat?
Gjesten Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 Jeg tror egentlig dette "forsørgeransvaret" kun gjelder innen rimelighetens grenser. Hvis du flytter ut bare fordi det er moro å være voksen og selvstendig, kan du ikke kreve at foreldrene dine betaler for deg. Om du derimot av en eller annen gyldig grunn ikke kan bli boende hos foreldrene dine, stiller saken seg annerledes.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 27. september 2011 #14 Skrevet 27. september 2011 Jeg betalte kr 6000 for en 15kvm hybel med eget kjøkken og bad midt i Bergen sentrum. Betaler nå ca 4000, men deler da leiligheten med en veninne (stor plass, sentralt). Hvis du er så kresen at du ikke vil bo sammen med andre, så må du nok få deg en jobb som alle andre studenter.
otilie Skrevet 27. september 2011 #15 Skrevet 27. september 2011 Siste taler: Man har ikke rett på at foreldrene betaler leilighet nei. Men foreldrene har forsørgeransvar fram til barnet er ferdig på vgs (så lenge de fullfører innen rimelighetens grenser), selv det er fylt 18. Dette må jo ses i forhold til foreldrenes økonomi, og man kan så klart ikke forvente at foreldrene godtar at utgiftene øker betraktelig bare fordi barnet ønsker å gå på privatskole. TS: Foreldrene dine må støtte deg i valget ditt om privatskole, eller så må du få deg en jobb og jobbe beinhardt for å få råd til dette, eller bli boende hjemme og gå på en offentlig skole. Hvorfor privat? neinei, men la oss si en vgs-elev hadde vært NØDT til å flytte til en by langt unna for å gå på skole, og han ikke hadde noen andre muligheter. Da kan nok ungen kreve at foreldrene skal betale for hybelen. Det er jo veldig sjelendt, så jeg tror ikke TS kan gjøre det... Hun kan jo spørre, men det er jo snakk om veldig mye penger når hun likegjerne kunne gått på offentlig skole.
Gjest Coarvi Skrevet 27. september 2011 #16 Skrevet 27. september 2011 neinei, men la oss si en vgs-elev hadde vært NØDT til å flytte til en by langt unna for å gå på skole, og han ikke hadde noen andre muligheter. Da kan nok ungen kreve at foreldrene skal betale for hybelen. Det er jo veldig sjelendt, så jeg tror ikke TS kan gjøre det... Hun kan jo spørre, men det er jo snakk om veldig mye penger når hun likegjerne kunne gått på offentlig skole. Det er nå ikke så sjeldent, jeg gjorde det selv og veldig mange gjør dette. Men poenget er at det ikke er selve hybelen man skal kreve betalt for, man har "bare" rett på økonomisk støtte/å bli forsørget slik at man klarer å fullføre skolen. Om det innebærer at foreldrene betaler hele leia/en del av leia/maten/strømmen/klærne er jo ett fett. dette er noe man må bli enige med foreldrene om, og foreldrene har mye de skulle ha sagt i valg av bosted - å ikke bo i kollektiv fordi det har man ikke lyst til er altså ikke noe man har rett på å få sponset av foreldrene. man har heller ikke rett på å få sponset privatskole av foreldrene, slik TS indirekte vil.
otilie Skrevet 27. september 2011 #17 Skrevet 27. september 2011 Det er nå ikke så sjeldent, jeg gjorde det selv og veldig mange gjør dette. Men poenget er at det ikke er selve hybelen man skal kreve betalt for, man har "bare" rett på økonomisk støtte/å bli forsørget slik at man klarer å fullføre skolen. Om det innebærer at foreldrene betaler hele leia/en del av leia/maten/strømmen/klærne er jo ett fett. dette er noe man må bli enige med foreldrene om, og foreldrene har mye de skulle ha sagt i valg av bosted - å ikke bo i kollektiv fordi det har man ikke lyst til er altså ikke noe man har rett på å få sponset av foreldrene. man har heller ikke rett på å få sponset privatskole av foreldrene, slik TS indirekte vil. jeg vet det jeg skrev jo nesten det samme.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #18 Skrevet 27. september 2011 Takk for mange tanker og innvendinger! Skjønner at dette er vanlige priser, men jeg synes likevel det er absurd. Boligeierne er jo ute etter å tjene fett fra fattige studenter, selv synes jeg det er synd at man skal måtte ut med så mye bare fordi markedet har så stor etterspørsel. Jeg mente aldri at jeg ikke skulle jobbe, for det er jo en selvfølge i en slik situasjon, men mengden jeg klarer i tillegg til skole osv. Mamma og pappa er god råd og vil helt sikkert hjelpe meg litt, spørsmålet er bare hva som er vanlig å støtte oss ungdommer med. Selvfølgelig skal ikke mamma og pappa måtte punge ut med 5000 i mnd fordi noen her inne sir det, men er veldig greit å se hva som er vanlig. Ser noen spør om hvorfor privatskole og hvorfor flytte ut. Grunnene mine er private og handler om min trivsel og mitt følelsesliv. Mer enn det trenger jeg ikke forklare. Men jeg kan også si at jeg har et veldig godt forhold til foreldrene mine, og har ingen problemer på den siden Ts
Gjest Thessie! Skrevet 27. september 2011 #19 Skrevet 27. september 2011 Er virkelig foreldrene pliktig til å betale noe for boligen hennes dersom hun faktisk har mulighet og kan bo hos foreldrene? Skjønner jo at de må betale litt til mat osv, men er de pliktig til å betale for leie dersom hun ikke trenger å flytte ut?
Drizzt Skrevet 27. september 2011 #20 Skrevet 27. september 2011 Snakk med foreldrene og spør hvor mye de kan gi deg per måned. Hvis de kan betale leie for deg og du bruker resten av budsjettet til mat, strøm o.l., da er det greit eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå