AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Jeg vil gjerne begynne å trene agility med hunden min siden hun passer perfekt til den typen aktivitet. Desverre går det ingen agilitykurs der jeg bor eller i nærheten for tiden. Derfor hadde jeg håpet at jeg kunne være litt kreativ og sette opp litt utstyr ute og kjøpe inn enkle ting. MEN, jeg vil ikke lære henne opp feil. Jeg er litt usikker på hva slags tegn og belønning jeg bør bruke og liknende. Er det noen som har noen tips om dette? Evt. sider og gode bøker om agility? Det finnes så mange, og jeg er ikke sikker på hva jeg bør velge.
Veslejinta Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Så bra du vil være aktiv med hunden din! Agility er utrolig morsomt, og man kan lage bane hjemme om man vil. Det lureste er å starte med noen enkle hoppehinder. |-| <- slike. Man går sammen med hunden over hinderet de første gangene, ja, går. Man skal ha hinderet på nederste str. slik at hunden får en følelse av mastring. Etter at man har gjort noen kombinasjoner på disse hinderene, kan man jo gå over til slalom. Sett ned noen pinner/stokker/staver i bakken med ca 50 cm mellomrom. Før en godbit fra pinne nr 1 og ut til de andre. Bruk ordet slalom da du lærer inn dette. Kjøp en tunnel på lekebutikken, de er ikke så altfor dyre. Så har du en liten mini-bane hjemme. Når man lærer inn tunnelen er det lurt å få hjelp av en person til. Ikke alle hunder synes det er like gøy å krabbe igjennom noe. Få en annen til å holde hunden igjen på den ene siden av tunnelen. Du går på den andre siden, setter deg på huk og roper oppmuntrende på hunden din. Lokk gjerne med en godbit, men aldri kast godbiter inn, da kan hunden stoppe opp hver gang den går inn i tunnelen for å søke etter godbiter. Det viktigste i agility er at hunden skal ha det gøy. Derfor er ikke ordet NEI lov på agility banen. Om hunden gjør feil, så tar du hunden forsiktig tilbake til utgangspunktet og prøver igjen. Husk at du og hunden din skal ha det gøy! Ikke stress Bruk deg selv og kroppen din som belønning i tillegg til godbiter. oppmuntrende ord er viktig! Håper dette var til litt hjelp
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 Tusen takk! Det var til masse hjelp! Det var nettopp sånne ting som dette jeg lurte på. Gleder meg til å begynne:D TS
Gjest otrivin Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 Vi har begynt litt med vår. Før vi startet med "utstyr"/på bane øvde vi på "opp" (gå opp på ting), "ned" (gå ned fra ting), "mellom" (gå mellom/gjennom/under ting), "over" (hoppe over ting), "på plass" sitte fot og sikkert noe jeg har glemt å nevne. Dette var en stor fordel at han kunne skikkelig godt før vi begynte med litt mer avanserte ting :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå